Číslo 10 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s producentem.
Čestmírem Kopeckým.

 

 

 

 

 

 

 

 


 



Ivan Němec, publicista

Co s dobrem ve světě krutosti

Autorce Magdaleně Frydrychové chybí ještě pár let do třicítky, ale svých několik dramat mohla již nejen vidět na jevišti, ale také slyšet v rozhlase. Před dvěma lety získala za svoji prvotinu (ještě jako studentka dramaturgie) Cenu Evalda Schorma; v té době již také debutovala jako autorka rozhlasových her. Její divadelní drama Na věky s podtitulem „Apokalyptická balada ve třech dějstvích“, které přepracovala do rozhlasové podoby, mělo svou premiéru v režii Aleše Vrzáka před necelým rokem. Reprízu, která byla právem zařazena do cyklu To nejlepší z Prix Bohemia, jsme slyšeli v Klubu rozhlasové hry na stanici Vltava na začátku února.

Drama Magdaleny Frydrychové otevírá pochmurný obraz jakéhosi tajemného zapadákova s podivným názvem Na věky, jímž se před nedávnem přehnala ničivá bouře, která vesničany připravila o úrodu a výdělek. Vesnice, která „nemá nic, co by dala“, žije ve stejné izolaci jako její postavy: Hostinský touží po koni, Kovář po práci, Voják po válce, Starosta po moci nad jejich myšlením. Neumějí si pomoci a nechtějí si pomoci, protože jediné, co je spojuje, je strach z neznámého, vzájemná podezíravost a trvalé opilství. Do této prapodivné společnosti, která s obavami sleduje, jak se kolem zdevastované osady stahují vlci, vstoupí neznámá Žena a nabídne pomoc. Překoná nedůvěru, vyvede svou pílí vesnici z nouze a hledajíce lásku, naruší vztah mladé dvojice. Za všechno, co pro každého z vesnice udělala, zaplatí krutou cenu. Její obětavost se pod nátlakem postupně promění v ponížené poddanství, v němž je vydíráním a výhružkami přinucena nakonec i k tomu, aby násilníkům umožnila ukojit jejich mužský chtíč. Po prozrazení je všemi uspokojenými odsouzena a prohlášena za couru. Odchází a všichni obdařovaní se diví, proč „nemá v obličeji špínu“. Opilecká hospodská společnost po jejím odchodu s uspokojením konstatuje, že vesnice je z nejhoršího venku a vlci ji přestali ohrožovat.

Nerad bych zjednodušeným nástinem fabule vyvolal dojem, že hra Magdaleny Frydrychové je realisticky načrtnutým lineárním příběhem. Její poetika nabízí vedle naznačeného střetu dobra a zla i další interpretace, jež mají svou nadčasovost a jsou vetknuty do symbolických obrazů i autorčina metaforického vidění, na jehož rozkrývání zde, žel, není prostor.

Režisér Aleš Vrzák si dobře poradil s nelehkou kompozicí hry, která se skládá z řady kratších scén, v nichž se častým střihem mění prostor i výstupy postav. Brzy překonáme i ne zcela přesnou orientaci ve střídajících se situacích a postavách, pociťovanou v počátcích dramatu, k níž by možná nemuselo dojít, kdyby převod divadelní hry do rozhlasové podoby byl ještě důslednější. Režisér však již od samé expozice dokázal v jednotlivých scénách vybudovat atmosféru tajemného napětí a očekávání, čímž nejen přispěl k udržení tempa hry, ale poutal tak i posluchačovu zvědavost na další vývoj. Mezi řadou zkušených herců vynikla citlivým a mnohobarevným odstíněním jednotlivých poloh své postavy nejen Tereza Bebarová v roli Ženy, ale i Miroslav Etzler (Starosta), Ivan Řezáč (Hostinský), Radek Holub (Kovář), Matěj Hádek (Petr) a další.

Krutá hra poutá více svým zobrazením mezilidských vztahů a hodnot lidských citů než silným příběhem. Zaujme rovněž nevšední poetikou, v níž se mnohé věci vyjadřují v obrazech a podtextu. Jakápak budou příští dramata Magdaleny Frydrychové?


Petr Koudelka
  Jistě, pane premiére!
  Jak to vidí Petr Koudelka
  Jan Svačina
   O hercích a jejich publiku

   Televizní glosář
  Bittovky a jazz
   Bittovky a jazz
   Pořiďte si