Číslo 11 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem.
Petrem Niklem.

 

 

 

 

 

 

 



Jaroslav Vanča, scenárista, pedagog

Jak to chodí u nechodícího

Nechci vás, bezpochyby všelijakou prací pronásledované, provokovat tím, že sám se už čtrnáct dní válím na kanapi a další tři neděle budu, snad jen v omezené míře, dělat totéž. Ano, ti z vás, kteří se už v životě takto někdy povalovali, zřejmě už asi uhodli (zvláště když přitom vzali v potaz toto úkladné roční období), a já jim správnost jejich úvahy jen potvrdím: vskutku jsem si zlámal nohu na náledí, a tak je mou nejintimnější společnicí vedle manželky takzvaná nechodící sádra. Leč i kdyby chodila, nic to není platné, kafe mi do postele nepřinese, pro lahvinku červeného nedojde, a tak to obojí a mnohé další závisí právě na manželce. Co jí týče, divila se, co jí přibylo práce, která se dříve zřejmě sama vykonávala, zatímco já sám jsem po jejím, tedy manželčině, soudu stejně jako dnes ležel na kanapi a nic nedělal. S tím průběžným ležením na kanapi má ostatně pravdu, jenže já nemůžu za to, že mám takové povolání, které si dosti často žádá celého muže, ležícího a čtoucího všelijaké texty, které je ovšem zapotřebí všelijak poznámkovat a hodnotit.

Leč ani manželka nemůže být stále po ruce, a tak ležím a čtu si. (Nikoli čtu; zatímco ono povinné čtení může být někdy únavnou fachou, dobrovolné čtení si bývá mi předmětem vytouženého odpočinku, při němž člověk nečekaně narazí třeba na takovouto Stendhalovu větu: „Mezi sebe a smutek musíme vložit nové události, stačí třeba zlomit si nohu.“ Tedy, on místo nohu napsal ruku, ale takhle se mi to v mé situaci zdá případnější.) Hezky by mohlo být na světě, pokud by jeden nemusel moc často slézat z kanape. S jistým zadostiučiněním člověka v letech přitom vnímám rozdíl mezi touto svou ortopedickou situací a tou minulou, téměř identickou, které jsem byl vystaven takříkajíc v rozpuku mládí. Tehdy mne taková nečinnost trápila daleko více – inu, život byl tehdy přede mnou a stravoval mne pocit, že mi zatím po zdravých nohou uniká spousta potenciálních partnerek. Mladý člověk ještě nezná život, neví, že příležitostí mu zbývá ještě dost a dost a že ta pravá mu beztak neuteče. Však také ne, manželka právě odchází se dvěma nákupními taškami, s jednou pro jídlo, s druhou pro pití pro mne, a já se tak mohu znovu měkce usebrat.

Člověk je sice zavřený doma, leč s výhodou si může venkovní informace pouštět k tělu jen tak polehoučku, jaksi výběrově. Zato když je naopak zavřený ve světě, mezi lidmi, informace se k němu immerwährend hrnou, není čas nějak si je protřídit, a tak mu každá druhá buď pokazí zdravou chuť k jídlu, nebo naopak vyvolá chuť napít se něčeho nezdravého. K něčemu je to dobré, dobře se tak například píšou takovéto podčárníky. Samotný sled únorových šírání a smrákání, viděných skrze okenní sklo, jaksi neposkytuje ten pravý důvod k přílišné navztekanosti. Proto si jí zřejmě neukracují život ani buddhisté, včetně těch křtěných Vltavou, stejně jako mniši a poustevníci všeho druhu. Je to dobře, nebo špatně? A nebyl by to ten pravý život i pro mě? ptám se sám sebe, blízek meditaci. Jenže to by mne dnes nesmělo dostihnout e-mailové avízo od přátel, referující zas o jedné do nebe volající nepravosti. Pozoruji, jak v ukolébaném vědomí opět cosi pozapomenutého pění, tak mocně, že vám o té věci raději napíšu až příště, až trochu vychladnu. Mnišský život asi nebude pro mě. Navrátivší se manželka mi říká, že bych zase pomalu mohl začít něco dělat, že už mi otrnulo.


Petr Koudelka
  Nový sport na obzoru?
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
   Lidská práva
   v českých kinech

   Navštivte
 
   Co překvapí
   i otrlého posluchače

   Jak to slyší Vladimír Karfík