Petr Pavlovský, kritik

Kritika i chvála rozhlasových programů

Oč je nás rozhlasových kritiků méně než těch televizních, o to příjemnější a radostnější máme práci. Zatímco televizní kritik, má-li napsat o něčem opravdu pozoruhodném, co se na českých obrazovkách objevilo, musí užít síta opravdu hustého, ten rozhlasový vystačí nejenom s jediným dnem, ale dokonce jen s několika hodinami jediné stanice Českého rozhlasu.

Program, který Český rozhlas zveřejňuje v Týdeníku Rozhlas, nám ovšem práci neulehčuje. Mnohé přebývá a mnohé chybí. Kupříkladu Radiožurnál. Prvních devatenáct hodin vysílání se od pondělka do pátku neliší ani písmenem. Podobně všechny Čajovny na Vltavě. Co takhle v duchu matematiky základních škol opakující se „vytknout před závorku“? Nebo naopak napsat něco konkrétního? Nejde přece o přímé přenosy nebo třeskuté aktuality! Jsem samozřejmě rád, že mám Týdeník Rozhlas s programem na příští týden ve schránce už v úterý, ale až v pátek by to úplně stačilo.

Osmého března jsem nechystal květiny a alkohol, ale začal v devět poslouchat svůj oblíbený týdeník Pavla Šruta Ostrov, kde rostou housle. Je to sice pořad pro děti, ale nemusím být ještě stařecky infantilní, abych se pokochal krakonošovskými motivy tu v pohádce Marie Kubátové, tu v pověsti Václava Cibuly, tu v próze libereckého Němce Otfrieda Preusslera, jehož dílo do naší zemské klasiky již neodmyslitelně patří.

Následoval neméně tradiční Souzvuk, v němž Vltava pohotově zareagovala na úmrtí jednoho ze sloupů české kultury druhé poloviny 20. století Jana Vladislava. O jeho memoárech na ČRo 6 jsme na tomto místě psali před dvěma lety, další, desetidílné, připravené k dožitým šestaosmdesátinám, jsme mohli ve vltavských Osudech poslouchat letos v lednu. Pořad Jany Doležalové Prošlapal jsem mnoho stezek byl založen na Vladislavových překladech a komentářích díla Antonia Machada (1875–1939). Melancholická nálada básní, jejichž autor musel znovu a znovu měnit region svého působiště, aby nakonec zemřel jako vyhnanec ve Francii, byla mnohonásobnému exulantovi Vladislavovi zjevně blízká. Opakující se motiv smrti nebyl nijak morbidní ani nihilistický, bylo tu jak smíření s pomíjivostí individuálního života, tak i vědomí metafyzického smyslu poctivého lidského snažení. Však také recitovali mistři – Luděk Munzar, Ladislav Mrkvička a karlovarská stálice Jana Franková.

Tradiční odpolední Výročí týdne bylo věnováno 130. výročí narození Alberta Einsteina. Astronom Jiří Grygar se zmínil o jedné „pikantnosti“ – geniální fyzik byl v matematice pouze průměrný. Dozvěděli jsme se na něj ale i horší „nepěknost“ – v Curychu opustil svou první manželku se dvěma malými dětmi. Jako „protofeministu“ mě tato informační kusost zamrzela. Nezaznělo totiž, že šlo o Srbku Milevu Maričovou, vynikající matematičku, kterou vědec popisoval jako „bytost, která je mi rovná a která je tak silná a nezávislá, jako jsem já.“ Einstein během práce na slavném článku O elektrodynamice pohybujících se těles psal manželce o „naší práci o relativitě pohybu“; existují proto hypotézy, že svými rovnicemi mohla mít na Einsteinově díle podíl.

Aniž bych chtěl vzájemně srovnávat tři významné muže, o kterých se dnes zmiňuji, patří k mnohým, které si tato země nedokázala udržet. Elity odsud mizí již po staletí. O to víc mrzí, že se nejenom ztrácí obecné povědomí o nich, ale že jsou jako tvůrci tu zamlčeni, tu přiřazeni tam, kam nepatří. Existuje například řetězec pizzerií Einstein; jenom po Praze je jich několik. Tu smíchovskou rozhodně doporučit nemohu.


Ivan Klíma
  Boží mlýny melou za nás
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Art brut
   z legendární kolekce

   Navštivte
 
   Moozhu see vzeet cofoloo
   z fridzhe?

   Nalaďte si