Petr Koudelka, spisovatel a publicista

Boží mlýny melou za nás

To vám nemohlo uniknout. Ten klip s Havlem, který dávali v televizi jako pozvání na festival Jeden svět. Václav Havel, jak vypadal před dvaceti lety, tam dává novorozencům trikolóru a k tomu říká slogan: „Před dvaceti lety jste přišli do svobody. Teď ukažte, jak s ní umíte naložit.“

První, co mě napadlo, když jsem to začal brát vážně, byla myšlenka: Co po těch chudácích chceme? To nám mají dvacetiletí opravdu ukázat, jak se nakládá se svobodou – když my sami jsme za těch dvacet let předvedli jenom to, jak se se svobodou (a taky s demokracií) zacházet nemá?!

Totální devastace morálky, rozklad základních životních jistot. Tím směrem jsme vykročili, a teď ještě ekonomická krize! Však prý si s ní poradíme. Všichni si musíme koupit nové auto, abychom dostali šrotovné, a pak už bude zase všechno v pořádku.

Je vidět, že si s krizí neporadíme a že to dokonce ani není ekonomická krize. V krizi je něco mnohem hlubšího. Samotná podstata systému, všechno, co jsme budovali. Politici jsou k politování, protože ani netuší, co se kolem nich děje. Zachraňovat nás chtějí ti, kteří to všechno způsobili. To jsou samozřejmé závěry a pravda vyplouvá na povrch. Peníze, které až dosud ovládaly svět, se ho chystají zničit. Z těch, co jsou u moci, to zatím nikdo nechápe. Obamovi se hroutili kandidáti na členy jeho vlády jeden za druhým kvůli zkorumpovanosti.

A teď přijde ta výzva, že mají udělat revoluci novorozenci z roku 1989. Proč ne? Je to tak vždycky v dějinách, stará parta na to nestačí. Jak říkal Jan Werich jako Rudolf II.: „Jdu se historicky znemožnit!“ Dnešní politici se už historicky znemožnili, jen o tom ještě nevědí. Nejsou schopni nám pomoci, proto by měli odejít.

Kdyby to aspoň byla výzva k revoluci, sám bych se k ní přidal! Jenže novorozenci, ani dvacetiletí, nejsou žádná platforma, ke které bychom se mohli obracet. Přirozený svět a jeho platformy už neexistují. Technika a konzum nejsou živnou půdou pro lidské jednání v jeho smysluplných mantinelech: práce, rodina, morálka.

Jak se zbavit slepých vůdců, kteří vedou země a národy do propasti? Obvinit je lze velmi snadno. Jejich hlavní vina je v tom, že brání myšlení, vyprázdnili obsah slov a pojmů. Jejich mechanické výměny postů levice – pravice, to není už nic lidského, jen stroj na vydělávání peněz. Manipulují s námi, protože nás zbavili možnosti se bránit. Není proti čemu, když nejsou myšlenky, pojmy, obsahy, s nimiž by se dalo polemizovat.

To není výzva k revoluci, rád bych ji napsal, ale není komu ji adresovat. Přirozený svět sestával dříve z přirozených seskupení, ve středověku to byly stavy, šlechta, měšťané, později dělnictvo, to všechno je pryč. Moderním manipulátorům vyhovuje svět redukovaný na spotřebitele. A k těm se nedá hovořit, snad jen cenami mouky a chleba. To však už bude pozdě.

A přece je něco ve vzduchu. Má odejít starý svět. Zdá se, že záběr bude mnohem hlubší než kdy jindy. Krize se týká podstaty lidství, které je v ohrožení.

Před jistým časem formuloval jeden populární myslitel jednoduchou trojčlenku. Kdyby se podle ní společnost řídila, mohla by se vzpamatovat. Vyšel ze známé trojice hodnot: svoboda, rovnost, bratrství. A přiřadil k nim společenské oblasti: svobodu dát výhradně duchovním hodnotám, kultuře, umění; rovnost – právu a politice; bratrství v plné míře hospodářským věcem, solidaritě v práci a výdělku. Stejně jako evangelium ani tento program se nepodaří prosadit.

Ale jak to, že se vůbec něco děje? Vždyť nikde není žádná síla, která dala tuto vlnu do pohybu. A přece se k nám blíží tsunami. Jako by boží mlýny mlely pomalu za nás.

I když se lidé o nic nesnaží, svět se nějak pohnul a někam míří. Zatím nikdo neví, kam. Žádáme o nápovědu, chceme slyšet aspoň slovíčko, které by nám to objasnilo. Za jednu myšlenku bych dal jako král Richard i království. Nový program dosud nikdo nenapsal. Po posledních událostech je jasné to, co kupodivu nešlo tvrdit ještě před půl rokem: konzumerismus už to nebude. Auta, chaty, ledničky– i když se to zoufalci ještě pořád snaží zachránit – už nebudou idoly lidstva. Musíme se poohlédnout po jiných modlách.

Nejzajímavější jsou na tom všem dvě věci: Že jsme jako lidstvo, společnost zase nějak na začátku. A že se svět dává do pohybu i bez našeho přičinění.

Nedávno byl v Praze na návštěvě mladý francouzský spisovatel Bernard Werber. Píše o mravencích. Napsal knihy Mravenci, Den mravenců a Revoluce mravenců. Myšlenka, která mě zaujala, se týká toho, jak mravenci cítí nad sebou člověka. Jako sílu, které je potřeba se odpovídat. I člověk musí skládat účty.

Ta výzva k novorozencům možná není tak marná. Příští svět bude možná světem jednotlivých lidských mravenců. Každý hledá cestu mraveništěm. Jdeme za neznámým cílem. Filozof by řekl, že se rodí nové paradigma. Starý svět se hroutí. Slyším dunění vlaku, do kterého bychom měli naskočit. Zatím melou boží mlýny za nás, ale mějme oči a uši otevřené. Kdo první zaslechne tu myšlenku, kterou potřebujeme slyšet, ať ji opakuje ostatním. Novorozenci všech zemí, poslouchejte!


Ivan Klíma
  Boží mlýny melou za nás
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Art brut
   z legendární kolekce

   Navštivte
 
   Moozhu see vzeet cofoloo
   z fridzhe?

   Nalaďte si