Robert Hugo,
varhaník, dirigent, hudební badatel

Čím jste v hudbě nejraději a proč?

Před pár měsíci bych vám určitě řekl, že mě nejvíc baví badatelská činnost. Zpracovávám neznámé české barokní skladatele, teď třeba Gunthera Jacoba, Amanda Roffelda nebo Josepha Brentnera. Zároveň připravuji varhanní koncert na překrásné historické varhany v klášteře Louka u Znojma a jsem z toho úplně nadšený. A k tomu mám ve stejném termínu soustředění se studenty Akademie staré hudby Masarykovy univerzity. Takže nejraději jsem asi tím, čemu se zrovna věnuji. Samozřejmě to s sebou přináší různé problémy. Například není správné hrát na varhany tak, jak se hraje na cembalo, nebo dirigovat jako vědec. Ačkoli se bráním, určitě se takových nepřístojností občas dopouštím.

Vybavíte si, kdy jste slyšel varhany vůbec poprvé?

Určitě už jako dítě – v naší rodině se hodně pěstovala hudba, dědeček byl navíc praktikující katolík – ale na konkrétní okamžik si nevzpomínám. Zato si přesně vybavuji, jak mě coby čtrnáctiletého školáka vzal jeden z mých kamarádů, který hrával na varhany (dnes je z něj známý lékař), do kostela v Horním Maxově. Ten zážitek mě hluboce ovlivnil. Od té doby jsem na kole objížděl Jizerské hory, vlakem se vydával na jižní Moravu a všude jsem se pídil po varhanách. Z těch časů vcelku důvěrně znám i většinu brněnských varhan. Doprovázel mě dědeček, o kterém už byla řeč. Jako železničář ve výslužbě cestoval zdarma. Ale vůbec nejvíc mě k hudbě připoutala babička, která odjakživa snila o tom, že budu muzikant, nejlépe dirigent. Nelenila se mnou obcházet profesory konzervatoří a stále mne nutila, abych se hudbě věnoval. Dodnes nechápu, odkud její touha pramenila.

Dnes nejen dirigujete a hrajete, ale také působíte jako sbormistr, zajišťujete repertoár, sháníte noty, vyplácíte honoráře: pravý regenschori. Tak jste si to na počátku své profesionální hudebnické dráhy představoval?

Zpočátku mě především inspirovali mí první učitelé varhan, Petr Sovadina a Bohumír Rabas. Samozřejmě jsem tehdy chtěl být koncertním varhaníkem, proto jsem se přihlásil na AMU do třídy Milana Šlechty. Záhy jsem ale začal pokukovat po sboru a duchovní hudbě. Má první zkouška se sborem musela být pro všechny zúčastněné dost příšerným zážitkem, protože jsem na její vedení absolutně nebyl připraven, nicméně brzy se ukázalo, že jsem schopen realizovat hudební projekty, a čím dál víc jsem se stával kapelníkem. Hráli jsme repertoár, který se dal vypůjčit v knihovnách, mnohé noty jsme opisovali ručně. Naše tehdejší povědomí o kopírkách a autorských právech bylo opravdu dost mlhavé. Vzápětí jsem objevil bohatství tuzemských archivů a začal jsem se pídit po neznámé, nehrané a zajímavé hudbě. K některým projektům, jimiž jsem se v myšlenkách zabýval v osmdesátých letech, se přitom dostávám až dnes.

Od roku 1990 zároveň působíte jako varhaník v akademické farnosti v kostele Nejsvětějšího Salvátora v Praze.

V našem kostele mohu hrát duchovní hudbu podle svých představ, tedy jak z hlediska repertoáru, tak i kvality. Samozřejmě by to nešlo bez pomoci a vstřícného přístupu mého představeného, profesora Tomáše Halíka. A tímto se vracím k vaší předchozí otázce – v zásadě se mé představy o životě s hudbou naplňují.

Čas od času si „odskočíte“ za Jiřím Stivínem. Jak to funguje, když se v duu setkají dvě výrazné osobnosti?

Za ta léta jsme se velmi dobře naučili jeden druhého vnímat, jsme sehraní v míře nejvyšší. Jiří se všemu věnuje s maximálním nadšením a téměř dětskou hravostí, v tom mě zásadně ovlivnil. Po jeho boku jsem se naučil i velké pokoře vůči publiku. V neposlední řadě nás spojuje touha zaujmout, pobavit posluchače. Či lépe řečeno obohatit. Faktem zůstává, že bez schopnosti improvizace by to v žádném případě nešlo. Pro naši uměleckou spolupráci je jistě podstatná také tolerance, kreativita, schopnost rychlé reakce. A hlavně se člověk nesmí bát!

Dosud jsme neprozradili, že původně jste absolvoval Fakultu přírodních věd Univerzity Karlovy. Proč jste se rozhodl pro fyzikální chemii?

Naše rodina vždy inklinovala k exaktní vědě – rodiče jsou chemici a bratr vystudoval medicínu. Hudba u nás byla „jen“ ušlechtilý a hýčkaný koníček. Pamatuji si, že mi otec jako dítěti hrával Mozartovy klavírní sonáty a uměl také výborně improvizovat. To spojení mi nepřipadá neobvyklé. Kdybych měl uvést příklady z historie, třeba v řádu Milosrdných bratří byli významní lékaři, kteří zároveň prosluli jako vynikající hudebníci, interpreti i skladatelé. Ve světle těchto skutečností se cítím spíš zahanbeně, že jsem se rozhodl pouze pro hudbu – ještě během školy jsem začal pracovat jako korepetitor v Laterně magice a na chemii vůbec nedošlo.

Dokážete najít nějaké pojítko mezi původním oborem a hudbou?

Určitě, už proto, že hudba sama je v mnoha ohledech velmi exaktní disciplina. Stejně jako ve vědě se tady sice neobejdete bez značné míry kreativity a inspirace, nicméně exaktní přístup se v hudbě i v hudební vědě vyplácí. Vezměte si jen studium pramenů, jejich zpracování a dokumentaci. A koneckonců i ke studiu skladby musíte přistoupit exaktně. V tomhle mi dala škola skutečně dobré základy, které si dodnes nemohu vynachválit.

Jitka Novotná, publicistka

Foto Jarka Šnajberková

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 24. 3.


Ivan Klíma
  Boží mlýny melou za nás
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Art brut
   z legendární kolekce

   Navštivte
 
   Moozhu see vzeet cofoloo
   z fridzhe?

   Nalaďte si