Věrná láska přemůže veškerá protivenství

Pohádka Radúz a Mahulena (1898) patří mezi nejznámější díla Julia Zeyera. Její ponurý symbolismus i verbální stylizace inspirovaly i provokovaly. Josefa Suka oslovila natolik, že k ní připojil hudební doprovod, který později přetvořil do samostatné koncertní skladby. Naopak bouřlivácká avantgarda zrozená po první světové válce v pohádce (a samozřejmě nejen v ní) viděla hlavně starou veteš. Když Voskovec a Werich pojmenovali v jedné své hře hlavní hrdiny Radúzo a Mahuleno, rozhodně to nezamýšleli jako poklonu.

Dílo lákalo nejen divadelníky, ale také filmaře. Pod režijní taktovkou Františka Filipa vznikla první televizní adaptace, ještě teatrálně vznosná a recitativní, již v roce 1959. Titulní postavy ztvárnili Vladimír Leraus a Vlasta Fabianová, v menších rolích vystoupily například Vlasta Chramostová a Jiřina Švorcová. O desetiletí později začala stejná látka zajímat také Petra Weigla, tvůrce nadaného až barokoně rozmáchlou obrazotvorností.

Rovněž pro televizi, avšak s dodatečným určením i pro kina, přichystal sice statické a recitativní zpracování, obrazově však překvapivě nápadité, které zdůraznilo nejen drsnou krajinu, ale také barevně pestrý rej kostýmů. Ve výtvarném pojetí se Weigl inspiroval odkazem secesních malířů (například Jana Preislera) a pokusil se evokovat podobně melancholickou zachmuřenost. Kameraman Jiří Kadaňka natáčel na barevný materiál ještě v časech, kdy televize vysílala toliko černobíle, a pokusil se – v souladu s Weiglovými záměry – učinit z barev důležitý dramatický prvek, podobně jako nedlouho poté Juraj Herz v dramatu Morgiana, ve výtvarném pojednání podobně stylizovaném.

Weigl v nádherných obrazových kompozicích (a s podporou Sukovy hudby) rozehrál tklivý příběh urozených milenců, jejichž lásku nezlomí ani ponurá kletba zlé královny. A jak již to bývá, ústřední pár (Jan Tříska, Magda Vášáryová) je výrazově zploštělejší než sukovitě zaťaté postavy rozvášněných protivníků, hlavně stárnoucích panovnic (Jaroslava Adamová, Dana Medřická), jakkoli i ony podléhají recitativnímu přednesu svých replik, které se dramatik Josef Topol pokusil polidštit a přiblížit soudobému jazyku.

Film Radúz a Mahulena uvede ČT2 v pondělí 13. dubna ve 20 hodin.

Jan Jaroš, filmový publicista


Ivan Klíma
  V záři obrazovky
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   O vypreparovaném poselství

   Televizní glosář
 
   Iluze a deziluze Karla Kryla
   Téma