Náš blahobyt je podvod

Zjišťuje to úspěšný a sebevědomý lázeňský lékař Tomáš Stockman, když si přečte laboratorní rozbory, které dotvrdí jeho podezření, že lázeňské prameny, jež přinesly městu a jeho občanům blahobyt, jsou otráveny odpadem z místních fabrik, a nejen že neléčí, ale přímo ohrožují zdraví hostů. Chce to sdělit veřejnosti a požaduje dekontaminaci vod. Ta však bude nákladná, potrvá nejméně dva roky, připraví lidi o práci, lázně o budoucnost a město, které právě začalo rozvétat, o prosperitu. To nikdo nechce, nemůže chtít! Takže se z dosud obdivovaného lékaře stává nepřítel lidu, jehož je nutno zneškodnit za každou cenu, jakýmikoli prostředky.

Ibsenova Nepřítele lidu nastudovala činohra pražského Národního divadla v režii Ivana Rajmonta. Ač je hře bezmála sto třicet let, vyjádřuje až čítankově podstatu krize, v níž se nachází současný svět proto, že se smysl lidského bytí zúžil na přednostní právo jednotlivce mít se dobře – bez ohledu na ostatní, na společnost jako celek, na dluhy vůči budoucnosti.

Jan Hartl a David Prachař – hlavní představitelé dramatického konfliktu, který je jádrem Ibsenovy hry Nepřítel lidu, uváděné činohrou ND ve Stavovském divadleAktuálnost hry akcentuje i scéna, jíž dominují atributy současného blahobytu – vzdušné moderní vilky se zahradními bazény. Přesvědčivě ji vyjádřit v  inscenačním obrazu je však těžší. Úskalí je koncentrováno především v roli doktora Stockmana – ani tak tvárnému herci, jakým je David Prachař, se zvláště v první polovině inscenace nedaří překonat zjednodušující proklamativnost dialogů o demokracii a fungování společnosti. V Ibsenově době mohly znít jako nadějeplné přesvědčení, ale pro současníka šustí papírem a naivitou. Ač v druhé polovině o dramatické zvraty není nouze, závěrečné individualistické gesto naléhavost Stockmanova poselství dnešku notně oslabuje. Paradoxně nejsilnější výpověď tak nabízí Jan Hartl v roli Stockmanova staršího bratra, starosty města. Hraje ho s jistou měkkostí, pochopením, ba bratrskou láskou, ale svou moc a „blahobyt pro lid“ hájí s využitím všech myslitelných podrazů a nezastaví se ani před postupy jednoznačně mafiánskými. Podobně jako Ladislav Mrkvička v roli Tomášova bodrého tchána, továrníka „zakladatelské generace“, který je hrdý na svou čest, a přitom se neštítí žádného nátlaku. Proti nim jsou novinář Hovstad v podání Saši Rašilova a tiskař Aslaken Vladislava Beneše jen dokonale vybarvenými figurkami, jež v šedivější a zakuklenější podobě známe z prezentace české politické scény na televizních obrazovkách.

Následující premiérou činohry ND byla scénická kompozice Briana Friela Listy důvěrné, jíž se na scéně Kolowratu ujala režisérka Lucie Bělohradská. Irského dramatika zaujal vášnivý vztah Leoše Janáčka ke Kamile Stösslové, který našel svůj výraz jednak v četných dopisech, jež jí adresoval, jednak v jeho posledním díle – 2. smyčcovém kvartetu Listy důvěrné. Sporné „hledání pravdy“ milostného trojúhelníku Janáček (J. Štěpnička) – Kamila (S. Králová) – Janáčkova žena Zdenka (J. Mílová) roztáčí mladá hudební vědkyně Anežka (J. Janěková ml.), která tu naivně, tu trochu vlezle Janáčka „zpovídá“. Její vstupy sice zcivilňují atmosféru, ale také prozrazují, že jsou především konstrukční pomůckou. Naštěstí pro diváka je součástí inscenace i expresivní interpretace Listů důvěrných dámským Eve Quartetem.

Vítězslava Šrámková, teatroložka

Foto Petr Koubek


Ivan Klíma
  V záři obrazovky
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   O vypreparovaném poselství

   Televizní glosář
 
   Iluze a deziluze Karla Kryla
   Téma