Jiří Cerha na snímku Oty NepiléhoPašije podle Cerhy

Kdyby parta s honosným názvem Akademie populární hudby byla vskutku ctihodnou a kompetentní institucí a nikoli jen překotně ustavovanou směskou aktivních i mlčících publicistů, více či méně pragmatických prodejců hudby a mnohdy velmi obratně maskovaných lobbistů velkých a na původní českou hudbu dávno rezignujících vydavatelských domů, možná by letos do Síně slávy české pop-music nevstoupil lídr prostoduchého Katapultu, ale třeba Jiří Cerha. Pětašedesátiletý skladatel, zpěvák a pedagog, jenž už čtyřicet let znovu a znovu vztyčuje standardu C&K Vocalu, by si takové ocenění zasloužil víc než kdo jiný. Jeho poučené písně z alb Generace, Balada o Zemi či Causa Krysař, stejně jako citlivá zhudebnění veršů českých i francouzských klasiků, jsou zcela nadčasovou hodnotou. Stále působivý a dokonalý je i vícehlasý zpěv souboru, kterému až do pádu minulého režimu Cerha šéfoval ruku v ruce s Ladislavem Kantorem.

Zhruba před rokem jste se na tomto místě mohli dočíst o albu Jeremiáš, jímž C&K Vocal pět let po vydání vynikající „prévertovské“ písňové sbírky Démoni a divoucí divy opět připomněl své mistrovství. Jen několik měsíců  po vydání Jeremiáše, tudíž zcela navzdory všem marketingovým zvyklostem, přivedl Jiří Cerha skupinu do karlínské modlitebny Československé církve husitské, aby tu na jeho náklady vzniklo další album Písně Pašijové, které nyní vydává jeden ze tří labelů vzniklých rozštěpením „dobré značky“ Indies Records – vydavatelství Indies Happy Trails.

Písně PašijovéBiblická tematika není v repertoáru C&K Vocalu žádnou novinkou – životu a smrti svatého Vojtěcha soubor zasvětil CD Veslo a růže a také v úvodním žalmu vzpomenutého titulu Jeremiáš zpívá Cerha text z Bible kralické. Písně Pašijové nabízejí hned devět skladeb vycházejících z evangelií o ukřižování a vzkříšení Ježíše Krista. Nejde však jen o upravené biblické texty, třetina z Cerhových nových skladeb vznikla zhudebněním básní nedávno zesnulé Barbory Ježkové, k jiné kompozici autora inspirovala modlitba v 16. století popraveného a o stovky let později svatořečeného anglického právníka a spisovatele Thomase Moorea.

Psát o autorských, aranžérských či interpretačních kvalitách nejnovějšího projektu C&K Vocalu je asi tak zbytečné, jako zdůrazňovat, že Písním Pašijovým by se mělo dostat slyšení nejen o nadcházejích svátcích Velikonočních. To vše se přece rozumí samo sebou.

Milan Šefl


Ivan Klíma
  V záři obrazovky
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   O vypreparovaném poselství

   Televizní glosář
 
   Iluze a deziluze Karla Kryla
   Téma