|
Pašije
podle Cerhy
Kdyby parta s honosným názvem Akademie populární hudby byla
vskutku ctihodnou a kompetentní institucí a nikoli jen
překotně ustavovanou směskou aktivních i mlčících publicistů,
více či méně pragmatických prodejců hudby a mnohdy velmi
obratně maskovaných lobbistů velkých a na původní českou hudbu
dávno rezignujících vydavatelských domů, možná by letos do
Síně slávy české pop-music nevstoupil lídr prostoduchého
Katapultu, ale třeba Jiří Cerha. Pětašedesátiletý skladatel,
zpěvák a pedagog, jenž už čtyřicet let znovu a znovu vztyčuje
standardu C&K Vocalu, by si takové ocenění zasloužil víc než
kdo jiný. Jeho poučené písně z alb Generace, Balada o Zemi či
Causa Krysař, stejně jako citlivá zhudebnění veršů českých i
francouzských klasiků, jsou zcela nadčasovou hodnotou. Stále
působivý a dokonalý je i vícehlasý zpěv souboru, kterému až do
pádu minulého režimu Cerha šéfoval ruku v ruce s Ladislavem
Kantorem.
Zhruba před rokem jste se na tomto místě mohli dočíst o albu
Jeremiáš, jímž C&K Vocal pět let po vydání vynikající
„prévertovské“ písňové sbírky Démoni a divoucí divy opět
připomněl své mistrovství. Jen několik měsíců po vydání
Jeremiáše, tudíž zcela navzdory všem marketingovým zvyklostem,
přivedl Jiří Cerha skupinu do karlínské modlitebny
Československé církve husitské, aby tu na jeho náklady vzniklo
další album Písně Pašijové, které nyní vydává jeden ze tří
labelů vzniklých rozštěpením „dobré značky“ Indies Records –
vydavatelství Indies Happy Trails.
Biblická
tematika není v repertoáru C&K Vocalu žádnou novinkou – životu
a smrti svatého Vojtěcha soubor zasvětil CD Veslo a růže a
také v úvodním žalmu vzpomenutého titulu Jeremiáš zpívá Cerha
text z Bible kralické. Písně Pašijové nabízejí hned devět
skladeb vycházejících z evangelií o ukřižování a vzkříšení
Ježíše Krista. Nejde však jen o upravené biblické texty,
třetina z Cerhových nových skladeb vznikla zhudebněním básní
nedávno zesnulé Barbory Ježkové, k jiné kompozici autora
inspirovala modlitba v 16. století popraveného a o stovky let
později svatořečeného anglického právníka a spisovatele
Thomase Moorea.
Psát o autorských, aranžérských či interpretačních kvalitách
nejnovějšího projektu C&K Vocalu je asi tak zbytečné, jako
zdůrazňovat, že Písním Pašijovým by se mělo dostat slyšení
nejen o nadcházejích svátcích Velikonočních. To vše se přece
rozumí samo sebou.
Milan Šefl |