Vladimír Karfík, publicista

Dobrodružství života a práce

V posledních letech pociťuji slabost pro autobiografickou literaturu, a také pro starší korespondenci, kdy autoři ještě dovedli psát dopisy, jež složeny jeden k druhému vytvářely celistvý lidský i umělecký obraz nejenom osobnosti, ale i jejich doby. Obraz dokonce přesnější, protože svobodnější, než začasté bylo celé jejich dílo, ono totiž mnohem více než dopis záviselo na dobových literárních konvencích. Ostatně kdo dnes čte ve své době tak pozoruhodnou a populární emancipantku George Sandovou? Kdybychom měli po ruce edici jejích dopisů, nepochybuji o tom, že by zastínila její rozsáhlé románové dílo. Také proto byl pro posluchače tak fascinující nedávný úspěšný celoroční cyklus četby z korespondence, kterým v rozhlasovém vysílání leckoho překvapila Bronislava Janečková. Škoda že nepokračuje dál, třeba poněkud jinak – totiž hlubším soustředěním se na rozsáhlejší soubory korespondencí, ze známějších třeba mezi J. V. Sládkem a Juliem Zeyerem. Možnosti jsou tu nepřeberné, a nejen v písemnictví českém.

Léta rád sleduji Osudy, jež Vltava vysílá před každým všedním polednem, a z nich zejména ty, v nichž autoři podávají svědectví ne tak o sobě, ale skrze svůj život o době. Historie, vyprávěná ústy lidí, kteří ji žili, vypadá poněkud jinak, pochopitelněji a také lidštěji. Čtení ze vzpomínek už napsaných nemá zdaleka takovou sílu. I takový autor, jako byl Dušan Jeřábek, napíše větu, kterou by jinak do mikrofonu určitě neřekl, třeba takovou, jakou jsem slyšel toto pondělí hned na začátku četby: „Zrnko po zrnku odsýpal se zbytek léta“.

Nemusejí zrovna vyprávět pamětníci na sklonku života, i když právě od nich zpravidla čekáváme, co je zapomínané nebo téměř už docela zapomenuté. Nedávno mě silně zaujalo mladistvě nakažlivé vyprávění Pavla Zatloukala, který zdaleka ještě nebilancuje své životní dílo, protože je stále uprostřed práce. Leckdo by neočekával tak živé svědectví zrovna od muzejníka a galeristy. Jenomže Pavel Zatloukal je nejen ve svém oboru neuvěřitelně činorodý, ale co hlavně, o své rozsáhlé odborné práci umí vyprávět jako o živém a vzrušujícím životním dobrodružství.

A ona ta práce dobrodružná vskutku je: co jiného je Zatloukalovo uměleckohistorické hledání, věrné východiskům z moravského regionu a věnované především architektuře od 18. po 20. století, ale nahlížené nikoli z lokálního hlediska, ale důsledně ze středoevropského a celoevropského kontextu. Co mě na Zatloukalově životním příběhu strhuje, je stálé překračování úzkého pojetí předmětu studia: neustále nahlíží daleko za něj, hledá, co je za architekturou, z jakých dějinných souvislostí a z jakých životních osudů vzniká, a o čem nám svědčí. Už proto bylo vyprávění tak živé, vždyť Zatloukalovo úsilí o vznik olomouckého Muzea umění nezačíná až někde výběrem exponátů, ale daleko před tím rehabilitací architektury, která přiznává všechny své původní účely – od kostelíka přes špitál a věznici. Není toto úžasné? A co Zatloukalův úspěch při obnovování starého olomouckého městského jádra, když se mu podařilo rehabilitovat původní historickou podobu Horního náměstí, až po zápas o jeho dlažbu? Rozpětí Zatloukalova vědeckého příběhu (ne náhodou svou velkou monografii nazval Příběh dlouhého století) přesahuje Olomoucko do celé země moravské. Nepochybuji o tom, že Čechy zůstávají stranou jenom proto, že by taková práce byla nad lidské síly.

Jedna věc mě v závěru rozhlasového vyprávění uchvátila: architektura nejsou pro Zatloukala jenom stavby a historické soubory, ale i tvorba krajiny. Když autor přesídlil do venkovského stavení, nestará se jenom o ně, ale postupně přetváří okolní krajinu. Jistě obdiv a radost, ale tím větší stud za kořistnický a cynický vztah dneška k prostředí, v němž žijeme.


Ivan Klíma
  V záři obrazovky
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   O vypreparovaném poselství

   Televizní glosář
 
   Iluze a deziluze Karla Kryla
   Téma