Číslo 19 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým reportérem.
Petrem Vavrouškou.

 

 

 

 

 

 


 


Zmatené dění plodí nejistotu i násilí

Evald Schorm (1931–1988) patřil k umělcům vskutku prokletým. Protože vnímavě prohmatával dilemata lidí, kteří procházeli ztrátou dosavadních jistot, rozčarováním či konfliktem s mocí, ať již chápali, v jaké situaci se ocitli či nikoli, bývaly později jeho filmy označovány za ideologickou diverzi v umění. Příběhy, na nichž se podílely takové osobnosti jako Antonín Máša, Sergej Machonin, Josef Škvorecký nebo Zdeněk Mahler, se vyznačovaly modelovým uspořádáním, příklonem k podobenství. Jen ve vnějškovém tvaru se přesouvaly od „realismu“ (Každý den odvahu) ke stylizované podívané, která do sebe vstřebávala rámující prvky divadla, jednou pouťového (Farářův konec), jindy pašijového (Den sedmý, osmá noc).

Ve filmu Den sedmý, osmá noc režisér Schorm rozpracoval pocit jen zdánlivě iracionálního ohrožení, tak důvěrně známý tuzemskému obyvatelstvu po srpnovém vstupu „spřátelených“ vojsk.Právě ve snímku Den sedmý, osmá noc (1969), na němž spolupracoval se Zdeňkem Mahlerem, režisér Schorm nejpůsobivěji rozpracoval rostoucí pocit jen zdánlivě iracionálního ohrožení, tak důvěrně známý tuzemskému obyvatelstvu po srpnovém vstupu „spřátelených“ vojsk. Nebylo divu, že film okamžitě putoval do trezoru. Mahler vzpomínal, jak mu nový šéfdramaturg Barrandova tehdy oznámil, že film považuje za vrchol socialistické pornografie – odvětil mu na to, že ani jedno z těchto slov nepovažuje za výstižné, ale už tím nic nezměnil. Na plátna kin se Den sedmý, osmá noc dostal až po pádu komunistického režimu.

Autoři se tímto filmem dotkli chování člověka v podmínkách lavinovitě se šířící, navíc ještě záměrně podněcované paniky. V tragikomické nadsázce zkoumají mechanismy dění, uprostřed něhož se hrdinové ocitli, vnímají je jako nepřehledné a marně přitom čekají na nějaký pokyn „shůry“. Ukazují, jak nejistotu, která se v uzavřené venkovské komunitě rozmáhá, umocňují zvěsti, že se blíží jakási nespecifikovaná vojska (nebo třeba ufoni, jak naznačují letecké, jakoby zmrtvělé záběry snímané subjektivní kamerou a provázené sirénovitým zvukem).

Stupňující se nesnášenlivost a násilí včetně sexuálního, ono hledání obětního beránka, který za všechno může, postihuje nejen ty, kteří jsou v daném společenství vnímáni jako cizí (herecká skupina), ale přenáší se i do nitra komunity, ještě více rozrušené matoucím chováním škodolibců. Sugestivní dopad navíc umocňuje i herecké ztvárnění, které odkrývá dosud netušené stránky talentu u leckterých oblíbených herců (zmiňme zlověstně žertovného Srandistu, jak jej rozesmátě ztělesňuje Jan Libíček, nebo Josefa Beka v roli herce, jehož osudem se vine úděl Krista, kterého v pašijích představuje).

Film Den sedmý, osmá noc uvede ČT2 v sobotu 9. května ve 21 hodin.

Jan Jaroš, filmový publicista


Ivan Klíma
  Vražda před mikrofonem
  Jak to slyší Petr Pavlovský
 
   Krajiny skutečné i sněné

   Navštivte
 
   O nekompetentnosti
   Televizní glosář Jana Svačiny