Číslo 19 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým reportérem.
Petrem Vavrouškou.

 

 

 

 

 


 

 

 


Primetime České televize ovládly „šedé buňky mozkové“O nekompetentnosti

Jan Svačina, publicista

K nejhlouběji zadřeným omylům České televize patří umanutá potřeba starat se o diváky, které bohatě sytí nabídka komerčních kanálů. Pokleslé sobotní estrády a některé další lidové „řachandy“ sice v poslední době vyklidily prostor méně bulvární nabídce, nesmyslná snaha být televizí pro všechny však trvá. Tradičním příkladem notorické neschopnosti pochopit vlastní výjimečnost jako jedinou šanci na přežití je způsob, jakým se Česká televize chová k české i světové kinematografii.

Vedle koňských dávek seriálové nadprodukce tvoří dnes právě kinematografické filmy podstatnou část programu všech plnoformátových televizí. Stávající znásobení počtu kanálů při přechodu na digitální vysílání vede logicky i u nás k dramatickému nárůstu poptávky po filmech. Kopírovat v České televizi bezbřehou honbu komerčních „kolegyň“ za nejrůznějšími aktuálními kinematografickými atraktivitami, má ještě méně smyslu, než donekonečna reprízovat zaběhaný filmový mainstream. Stejně jako v případě všech ostatních programových položek, musí být i veřejnoprávní filmové menu připravováno podle prosté zásady – u nás dostanete za své peníze to, co vám nikdo jiný nenabízí.

Sestavit alternativní kinematografickou nabídku přitom není zas až tak složité. Už proto, že skutečná kvalita a význam se s momentální módní atraktivitou titulu potkává spíš výjimečně. Namátkový výčet osobností, jejichž díla uvádí Filmový klub České televize, a který sahá od Orsona Wellese, Akira Kurosawy přes Woody Allena, Alexandra Sokurova, Erica Rohmera po Michaela Moora či režisérů tvořících ve stylu manifestu Dogma, dokazuje, že dramaturgové své práci rozumějí. Totálním neporozuměním je naopak trvalé vyobcovávání klasických a alternativních filmů do neviditelných pozdně nočních vysílacích časů. Čerstvá zkušenost s legendární seriálovou freskou Rainera Wernera Fassbindera Berlín, Alexandrovo náměstí, mluví za vše. Zatímco jí přisoudili organizátoři programu půlnoc na dvojce, hlavnímu času na jedničce vládne týž den repríza konfekčních detektivek s Herculesem Poirotem. Dokonce už před časem uvedených komerční Primou.

Názorných ukázek nesmyslného zacházení s programem však předvádí Česká televize průběžně víc. I v případě domácí filmové tvorby. Pozoruhodným dramaturgickým počinem je bezpochyby Film point, který divákům poskytuje výjimečnou příležitost zevrubně se seznámit s tvorbou studentů tuzemských filmových škol. Fakt, že živoří – jak jinak – o pondělních půlnocích, už vlastně ani nepřekvapí.

Nekompetentní zacházení s kinematografickými díly je však jen konkrétním příkladem nekompetentnosti obecnější. V kontextu probíhající zásadní proměny celého televizního „trhu“ nabývá neschopnost stávajícího vedení České televize chápat smysl veřejné služby téměř existenciální rozměr. Riziko ztráty smyslu, a tím i práva na peníze koncesionářů a existenci vůbec, nebylo snad nikdy větší.


Ivan Klíma
  Vražda před mikrofonem
  Jak to slyší Petr Pavlovský
 
   Krajiny skutečné i sněné

   Navštivte
 
   O nekompetentnosti
   Televizní glosář Jana Svačiny