|
Krajiny skutečné i sněné
Výstava s názvem Japonské vize krajin je bohužel tou poslední,
kterou lze zhlédnout v nádherných interiérech zbraslavského
zámku, čas na ni si však můžeme najít až do 6. července. Poté
se budou zdejší expozice stěhovat do paláce Kinských na
Staroměstském náměstí, kde by měly být počátkem prosince
zpřístupněny spolu se sbírkami antického umění z fondů Národní
galerie. Důvodem k soustředění obou sbírek pod stejnou střechu
by měl být jednotný aspekt či možná jen myšlenkový oslí
můstek, jenž dodá zdání logiky nadcházejícím „logistickým
operacím“: obě kultury, antická i východní, se přece v jistém
smyslu staly iniciačními ohnisky pro naše umění současné...
Připomeňme,
že Národní galerie sídlila na Zbraslavi rovných sedmdesát let,
instalace barokního umění byla vystřídána klasickým a moderním
českým sochařstvím, od roku 1999 zde pak nalezla svůj domov
Sbírka orientálního umění. Jedním z důvodů zániku tohoto
jejího zázemí se údajně stala i malá návštěvnost expozic
(propříště tedy ve zdejších prostorách naleznou své místo
knižní fondy Národního muzea). K obojímu výročí tak čeká
orientalisty namísto oslav náročné stěhování bohatých sbírek
zahrnujících v geografickém rozmezí umění Předního východu až
po Japonsko. Uvědomíme-li si navíc, že ze třinácti tisíc
sbírkových předmětů, zahrnutých ve sbírkovém fondu, byla
vystavována pouhá tisícovka, není radostnou vizí ani
nadcházející omezení expozice. Výstavní prostory v paláci
Kinských jsou podstatně skromnější. I proto lze jen doufat, že
touto dislokací dospěje ke svému břehu současná monumentální
vlna přeskupování sbírek Národní galerie, a to už z důvodů
ohromných investic, jež stěhování a budování nových expozic
přináší.
Jakkoli v tomto textu nechci používat již zmíněného oslího
můstku zkratkovitých asociací, sám se nabízí. Zatímco krajina
před Zbraslaví je nyní až přízračně devastována výstavbou
nových dálničních autostrád, tato poslední „japonská“ výstava
tematizuje jak unikavost, tak bytostnou nepřestajnost
přírodních motivů, a sice v rozpětí od vnitřních autorských
vizí přes filozoficky idealizované scenérie až k záznamům
předobrazů skutečné japonské krajiny, v posledku ovlivněných
krajinářským pojetím evropským. Vystavený konvolut sto
padesáti děl pocházejících ze sbírek Národní galerie i
Náprstkova muzea lze nazírat i jako cestu japonskými krajinami
18. až 20. století. Sbírkové fondy obou institucí však
nevlastní dostatečné množství děl umožňujících souvislé
chronologické řazení; kurátorka Markéta Hánová proto zvolila
jinou koncepci,
akcentující
výběrová témata. Sedm výstavních oddílů zachycuje jednotlivé
žánry japonské krajinomalby v rozpětí od imaginárních
náboženských výjevů buddhistické ikonografie až k prvým vlivům
evropského krajinářského realismu. Těžištěm výstavy se stal
samotný historický vztah Japonců ke krajině, k té vnější,
skutečné, i k vnitřní, subjektivně nazřené.
Rozdělení ovšem nemůže být striktní, už proto, že v japonské
krajinomalbě se jednotlivé koncepty překrývají a doplňují. Lze
říci, že zde dominuje tendence k zachycení atmosféry přírodní
lokality v časových proměnách před popisným záznamem přírodní
topografie či před filozofickým obsahem vlastním krajinomalbě
čínské, jíž bylo japonské umění po dlouhá léta inspirováno.
Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný kritik |