Číslo 20 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s houslistkou.
Anne - Sophií Mutterovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vinohradské oživení

Svou první letošní premiérou vsadilo Divadlo na Vinohradech na jistotu. Hra Obchodník s deštěm amerického dramatika Richarda Nashe si u českých diváků získala oblibu jednak díky filmovému přepisu (1956) s Katharine Hepburnovou a Burtem Lancasterem v hlavních rolích, jednak díky slavné inscenaci Národního divadla (1958) s Danou Medřickou a Radovanem Lukavským. Uměleckému šéfu Vinohrad Martinu Stropnickému se v roli režiséra podařilo potlačit melodramatický opar hry, a tím ji posunout blíž soudobému cítění a vkusu. Líza Andrey Elsnerové není staropanenská ošklivka, ale rázná holka, která má tu smůlu, že vyrůstá v rodině samých chlapů, což zanechává stopy jak na jejím chování, tak na nízkém sebehodnocení. Bil Starbruck, do něhož se zamiluje a jenž jí navrátí sebevědomí, je pak v podání hostujícího Filipa Blažka fanfarónský pábitel, který odmítá brát na vědomí hranice mezi skutečností a sněním, neboť dobře ví, že častějším zdrojem radosti, je spíš to druhé. Skvělý výkon podává Jiří Plachý v roli Lízina otce – drsného chlapa, citlivě vnímajícího, čím podvodník Starbruck život jeho dcery obohatil.

Martin Stropnický (Hejtman), Václav Vydra (Doktor) a Pavel Batěk (Vojcek) v  inscenaci, která je událostí letošní divadelní sezonyDrama předčasně zemřelého německého postromantika Georga Büchnera Vojcek, které bylo v dubnu uvedeno na velké vinohradské scéně jako druhá letošní inscenace, vůči divákům již tak vstřícné není. Příběh chudého vojáka  vystaveného šikaně a ústrkům jako by byl rozvinutým dokladem toho, že člověk je člověku vlkem. Což si neradi připouštíme. Nový kmenový režisér Vinohrad, třicetiletý Daniel Špinar, navíc plně před diváky rozprostřel expresivitu a drsnost tohoto temného a podmanivého textu (výborně přeloženého Ludvíkem Kunderou) a podtrhl jeho nadčasový význam. A to nejen současnými kostýmy a tím, že se na otevřené scéně z obrovského billboardu na diváky směje plavovláska s mobilem. Už když přicházejí do hlediště, povykuje na ně z pod billboardu Blázen (Michal Kern). Svými drobnými výstupy vytváří v proběhu představení jakýsi pandán k Vojckově sílící deprivaci. A jak už je údělem šašků, nastavuje svou posunčinou zrcadlo všemu, co se děje okolo něho – ať to jsou drastické vyšetřovací metody Doktora (Václav Vydra), který si z Vojcka udělal své laboratorní zvíře, nebo velkohubá kázání o morálce, jimiž Hejtman (Martin Stropnický) koření Vojckovo ponižování. A když Plukovní tambor (Michal Novotný) u portálu souloží s Vojckovu Marií (Lucie Štěpánková), Blázen pod billboardem onanuje.

Při předpremiéře opouštěli někteří diváci po těchto scénách hlediště. Ty scény však nejsou samoúčelné. Stejně jako hromadné výstupy, z nichž čiší primitivnost, živočišnost a voyeurství davu. Právě díky drsnosti všech těchto sekvencí se dokážeme lépe vcítit do Vojckovy proměny a pochopit, proč i v tak mírném a pokorném člověku, jakým Vojcek v podání Pavla Batěka je, se mohou probudit hlasy a dovést ho k vraždě. Z jasné koncepce, propracovanosti a přesnosti inscenace je zřejmé, že režisérovi rozhodně nejde jen o to dostat do Vinohrad současnou divadelní poetiku (konečně!), ale především o to vyvolat v divákovi ostrý vjem skutečnosti. Možná zraňující, ale zároveň oživující jeho citlivost vůči tomu, s čím se setkává mimo zdi divadla. Protože Vojckem se může stát – díky četným manipulacím, jímž jsme vystavováni – každý z nás. Billboard na jevišti ostatně hlásá – Hellou everyone!

Bronislav Pražan

Foto Divadlo na Vinohradech


Ivan Klíma
  Kočka v kapse
  Jak to vidí Jarosla Vanča
 
   Pastýřka českého folku

   Pořiďte si
 
   New York převážně hudební
   Téma