Číslo 20 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s houslistkou.
Anne - Sophií Mutterovou.

 

 

 


 

 

 


Pastýřka českého folku

Brzy to bude čtyřicet let, co se znuděným porotcům soutěže o nejlepší původní folkovou píseň dostala do rukou magnetofonová kazeta se zadání značně přesahující skladbou Pastýřka. Vzápětí po přehrání pásku bylo o vítězce klání časopisu Mladý svět rozhodnuto. Dagmar Andrtová-Voňková je od té doby nekorunovanou první dámou české folkové alternativy, ale také jejím ve velmi nepravidelných intervalech ztráceným a znovu nalézaným enfant terrible. Její čtvrté album Slunci ležím v rukou (Indies Happy Trails) vychází po jedenácti letech studiové odmlky, kterou vyplnilo jen rekapitulační dvojalbum Milí moji.

Písně chartistky, které ani nemilost režimu nezabránila koncertovat v roce 1986 před 180 tisíci návštěvníky prestižního festivalu v dánském Roskilde a jež by za příznivějších okolností a při alespoň průměrné míře ambicióznosti mohla být hvězdou world music světového formátu, odedávna spojovaly tradici českého písňového folkloru s originalitou přesahující stylové i výrazové hranice. Její expresivní hlasový projev na klíčových albech z konce osmdesátých let může dnešnímu posluchači evokovat uhrančivost šamanských rituálů stejně jako vokální experimenty Diamandy Galás a Meredith Monk či rozpustilé ohledávání hranic možného v podání Islanďanky Björk. Dobu předběhla také kytarová technika příklepů, úderů a škrábání na struny nástroje, jíž rodačka z Hradce Králové dodnes udivuje laiky i kytarové virtuozy. Živelnost, se kterou k hudbě vždy přistupovala, jako by vycházela z pokorného a obdivného vztahu k přírodě, možná jedinému inspiračnímu zdroji její tvorby.

V tom se Voňková, jejíž začátky bývají romanticky provazovány s dlouhými zimními večery v Peci pod Sněžkou, která jí po osmašedesátém nabídla možnost vnitřní emigrace, nezměnila ani dnes, kdy vyráží „za prací“ z útěšného útočiště v Posázaví – přírodní tematika se zásadně prosazuje i v jejích nových skladbách. Nahrála je v překvapivě přesvědčivé symbióze s jazzovým pianistou Zdeňkem Zdeňkem, který není jen doprovázečem, daleko spíš plní roli submisivního muzikantského partnera, což je úloha, kterou na předchozí Voňkové desce Voliéra zvládnul kytarista Radim Hladík. V doprovodné roli se naopak ocitla zpěvaččina kytara, jež se z protagonistky instrumentálních orgií proměnila v umocňovatelku překvapivě poklidného a tradičního repertoáru. Není to krok zpět, ale návrat ke kořenům – jedinečného písničkářství.

Milan Šefl


Ivan Klíma
  Kočka v kapse
  Jak to vidí Jarosla Vanča
 
   Pastýřka českého folku

   Pořiďte si
 
   New York převážně hudební
   Téma