|
New
York převážně hudební
Slyšíme se? Stojím s mobilním telefonem u ucha v koutě foyeru
Metropolitní opery, okolo šumící dav, nade mnou obrovský obraz
Marca Chagalla a uvnitř doznívá dojem z Dvořákovy Rusalky. Je
druhá přestávka přímého přenosu, který jako mnoho dalších
rozhlasů vysílá i stanice Vltava.
Otázka, která většinou pro jistotu zazní při prvním kontaktu
moderátora ve studiu a jeho hosta kdesi „na druhém konci
drátu“, je v tomto okamžiku jakoby až zbytečná. Lépe už se
snad ani slyšet nemůžeme. Hovořit několik minut při živém
vstupu do vysílání, být v tu chvíli téměř sedm tisíc kilometrů
daleko a mít přitom dojem, že jsme s kolegou v sousedních
místnostech, to je stále ještě tak trochu zázrak techniky.
V Praze začíná noc, v New Yorku je sobotní březnové odpoledne
a do předsálí divadla se obrovským proskleným průčelím hrne
sluneční světlo. Popisuji dojem z inscenace a říkám, že její
velmi tradiční, realistická pohádková výtvarná a režijní
podoba je po všech těch postmoderních výkladech a posunech
z poslední doby skoro pohlazením.
S příchodem
ředitele Petera Gelba se Metropolitní opera zase více otevřela
městu i světu. Vzhledem k jeho nové politice týkající se
vstupenek je teď hlediště vlastně vždy plné, říká mi newyorská
známá, jejíž dcera zpívá v dětském sboru a která tak zná
provoz této scény už řadu let zvnějšku i zevnitř. Shodujeme
se, že geniální byl nápad promítat přímé přenosy
z Metropolitní opery v kinech v USA i na dalších kontinentech.
Také novinka Petera Gelba. Diváci v kinosále mají proti těm
v hledišti divadla výhodu, že vidí vše do detailů – mohou
sledovat nejjemnější gesta i to, jak pěvci tvoří tón, mají
úžasný pocit, že jsou přítomni na místě. Být pak
v Metropolitní opeře „doopravdy“ je ovšem ještě krásnější –
slyšet akustiku sálu a živě výkony těch nejlepších pěvců
současnosti a především zažít pospolitost čtyř tisícovek lidí
v auditoriu je naprosto jedinečné.
Dvořákovu Rusalku nastudoval letos zjara dirigent Jiří
Bělohlávek. Šlo o opětovné obnovení letité inscenace, která
kdysi sloužila ve Vídni a která se v nejslavnějším americkém
operním divadle vrací k několika uvedením na scénu pravidelně
vždy po pár letech. Počátkem devadesátých let v ní při vůbec
prvním uvedení Rusalky na tomto jevišti zpívala titulní roli
Gabriela Beňačková. Je zvláštní, že se zrovna tato opera
nehraje v New Yorku víc, když se Dvořák díky svému
několikaletému pedagogickému působení na zdejší konzervatoři i
díky dotyku s tradiční hudbou nového kontinentu stal tak
trochu americkým autorem...
Zasmušilý Dvořák
Stojím před nevelkým pomníkem v parku na náměstí Stuyvesant
Square a z přilehlé ulice neodbytně houká alarm auta. Vousatý
muž zachycený sochařem od pasu nahoru se dívá dost zasmušile.
Aby ne. Nehledě na to, že je to protivný zvuk, tak hlavně dům,
v němž při pobytu v New Yorku bydlel a v němž mimo jiné napsal
Novosvětskou symfonii, Američané zbourali a postavili místo
něj novou nehezkou budovu sloužící zdravotní péči. Ano, psal
zde tu skladbu, která zněla v létě roku 1969 ve sluchátkách
skafandru Američanovi Neilu Armstrongovi, prvnímu člověku,
který vstoupil na povrch Měsíce, skladbu patřící
k nejhranějším ve světovém repertoáru klasické hudby...
Některé jiné budovy na náměstí, v jedné ze zelených oáz
uprostřed města plného mrakodrapů, však Dvořákovy pohledy
evidentně pamatují. Jak se tady asi cítil? Současný New York,
ale i samotný Manhattan je tak obrovský, multikulturní,
zalidněný a lhostejný... Nelze se divit, že se krajanům ani
našemu státu nepodařilo zachránit památný dům. Je vlastně
velkým úspěchem, když se před několika lety vůbec podařilo
prosadit na tomto vcelku bezvýznamném a trochu odlehlém místě
alespoň vztyčení malé sochy nejsvětovějšího českého
skladatele.
V ulicích
Manhattanu je stín. Stejně jako metro, nejsou příliš krásné a
navíc poměrně úzké; přinejmenším k výšce stometrových budov,
které je lemují. Slavná Carnegie Hall, pojmenovaná podle
průmyslníka a mecenáše Andrew Carnegieho, také nezaujme krásou
a navíc se na rohu Sedmé avenue a 57. ulice skoro ztrácí.
Proporce klamou, kdyby stála na volném prostranství, bylo by
to možná zvenčí jiné, ale vstupní prostor uvnitř u pokladen
opravdu není velký. Prospekty představující sezónu obsahují
mnoho slavných jmen. Bylo tomu tak od začátku. Síň otevřel
roku 1891 koncert Newyorské filharmonie dirigované Čajkovským.
O dva roky později, v prosinci 1893, tam měla pod taktovkou
Antona Seidla světovou premiéru Devátá symfonie Antonína
Dvořáka. Kdo snad tehdy čekal první americkou „národní“
symfonii, přes skladatelovy zjevně „americké“ inspirační
podněty se ovšem nedočkal. Jak trefně poznamenal jeden kritik
po premiéře – Dvořák se nemůže zbavit svého češství, stejně
jako se gepard nemůže zbavit svých skvrn.
Jak se cítil Dvořák zde, v Carnegie Hall? A jak se tu cítil
Bohuslav Martinů, který prchl za války z Evropy? Naštěstí ho
tu začali hrát. Bydlel, podobně jako pianista Rudolf Firkušný,
doslova za rohem.
Z pohledu ptáků
Je podvečer a z obnovené vyhlídkové terasy Rockefellerova
centra v 70. patře ve výšce 260 metrů nad uliční úrovní je
vidět rozsvěcující se světla města z odstupu a nadhledu
skutečně ptačího. Fascinující mraveniště. Nekonečné řady
žlutých taxíků a dalších aut, špinavé kouty, zatlučené okenní
otvory, pytle s odpadky připravené k odvozu, stánky rychlého
občerstvení, neony a divadla na Broadwayi, to vše se odsud
jeví jako nepodstatné. Ulice lze ostatně zahlédnout, jen když
se skutečně vykloníte a podíváte přímo dolů. Kolem jinak jen
tisíce oken budov tyčících se k nebi a tísnících se jedna
vedle druhé. Na obzoru řeka Hudson a město New Jersey, za zády
zbytek ze stovek mrakodrapů a obrovský obdélník Central Parku
sevřený městem. Jen asi šest nebo sedm staveb je vyšších než
Top of the Rock, jak se terase v památkově chráněném komplexu
ze čtyřicátých let říká. První je mezi nimi se svými 102 patry
samozřejmě slavná Empire State Building, štíhlá věž naproti,
po zničení „Dvojčat“ v roce 2001 opět nejvyšší budova New
Yorku.
I když Manhattan vypadal před šedesáti lety podstatně jinak,
Martinů, když zde psal své symfonie, už obě vznosné stavby
musel znát. Mnohem raději než „nekonečné a neosobní“ ulice New
Yorku, které ho při jeho procházkách neinspirovaly, ale spíše
tísnily, mnohem raději než „únavný a bizarní Babylon“, v němž
trávil nekonečné zimní měsíce, měl ovšem pronajatý byt na
předměstí či letní pobyty u moře.
Broadway protíná Manhattan neuspořádaně šikmo. Jako jediná
ulice nedodržuje praktické pravoúhlé křížení. Tam, kde přetíná
Sedmou avenue, je Times Square. Jedno z mnoha míst
aspirujících na centrum města. Těžko odhadnout, zda je tu víc
neonových reklam, nebo lidí. Na to, že je půlnoc, je hemžení
davů, jdoucích do tisíců, neuvěřitelné. Do rámusu z dopravy
prosakuje vůně šašliku a pach koní, proplétajících se
s vyhlídkovými kočáry pro turisty mezi auty a autobusy. Stejně
jako prodavač táhnoucí kamsi svou pojízdnou budku sloužící
jako krámek. Jestli se zdá někomu Londýn v porovnání se
středověkou a barokní Prahou jako opravdové velkoměsto, po
návštěvě vřícího New Yorku se britská metropole propadá do
kategorie starosvětského poklidu.
Také
New York ovšem nemá jednu podobu. Stačí zajít o dvě ulice dál
a nikde ani noha. A nebo stačí zajet metrem v neděli dopoledne
na sever do Harlemu. Čtvrť obývaná Afroameričany nemá
z minulosti valnou pověst. Urbanismus či estetika ani zde
neslaví žádné úspěchy. A přesto už tu lze potkat ojedinělé
skupinky turistů. Směřují do některého z mnoha protestantských
kostelů. V jednom z nich je bohoslužba v plném proudu. Zrovna
je chvíle pro vzájemné pozdravy a sdílení. Bíle oděný sbor se
kývá do rytmu gospelu, v nekonečném opakování zní zpěv, při
jehož opravdovosti vám vhrknou slzy do očí, všichni se mezi
lavicemi upřímně zdraví a objímají. Proslovy, tmavé tváře ve
světlých košilích, barevné šaty a klobouky žen, stydící se
děti z nedělní školy předvádějící zpěv doprovázený hrou na
zvonky... Bohoslužba bude trvat určitě ještě dvě hodiny,
dlouho přes poledne. Je potřeba jít zase dál. Provází vás
srdečné potřesení rukou od služby u dveří a duchovní píseň
s vášnivě exaltovaným kvílivým sólem vysoko posazeného
poloprofesioniálně školeného ženského hlasu. Původní hudebnost
ještě stále žije.
Na venkově
Něco přes půl hodiny cesty vlakem z Centrálního nádraží na
Manhattanu nebo stejnou dobu autem po dálnici je to do
městečka Rye. Dřevěné domy bankéřů ve velkých zahradách, téměř
v lese. Cestou pěšky k moři minete rozlehlý školní areál a
několik kostelů. Farnost založena osadníky, kteří připluli
v 17. století z Evropy. Zázemí velkoměsta, typická
architektura amerického venkova, žádný ruch ani bezdomovci.
Míval tu někde sídlo také dirigent Kurt Masur, když uzavřel
svá slavná léta v lipském Gewandhausu a převzal na řadu let
umělecké vedení Newyorské filharmonie. Sopranistka Renée
Flemingová, hvězda představení Dvořákovy Rusalky v MET, takto
podobně bydlí ještě o pár mil severněji směrem na Boston.
„Milá, šarmantní dáma. Očekávání velkých kvalit se potvrdilo,“
říká Jiří Bělohlávek. Jen v české výslovností musel
s Američankou trochu bojovat. Pro své týdny v New Yorku,
soustředěné kolem přípravy premiéry a dirigování repríz Evžena
Oněgina i kolem následné práce na Rusalce, má šéfdirigent
londýnského orchestru BBC a čestný šéf Pražské komorní
filharmonie zázemí nedaleko Central Parku. Pochvaluje si na
Manhattanu nejen časté procházky do této obrovské zelené oázy,
ale také malé galerie a jazzové kluby. V jednom z nich se teď
po letech setkal se svým dávným spolužákem George Mrazem.
Mezinárodně uznávaný český dirigent, který už je v MET u
čtvrtého prestižního úkolu, a slavný jazzman českého původu,
který se tvůrčím způsobem právě zaobírá moravskými
písničkami.
Odpolední představení Rusalky skončilo v klidném tempu, krásně
lyricky a smířlivě. V Praze už je k ránu, ale mě ještě čeká
newyorské večerní představení Belliniho Náměsíčné.
V červenozlatém hledišti Metropolitní opery opět postupně
zhasínají světla a dvanáct postranních křišťálových lustrů
pomalu vyjíždí vzhůru. Může začít další příběh nesený skvělými
pěveckými výkony. V Náměsíčné jsou hvězdami Natalie Dessay a
Juan Diego Flórez. Za několik dní je tato inscenace předmětem
dalšího přímého přenosu do kinosálů, včetně pražských. Zažít
Metropolitní operu, slavící právě 125 let, ať už živě, nebo
alespoň na velkém plátně, je neopakovatelné. Byla to prostě a
jednoduše paráda, píše pak kdosi v Praze na internetovém blogu
a přes určité otazníky nad režií nelze než souhlasit.
Petr Veber, vedoucí Redakce vážné hudby ČRo 3 – Vltava
Snímky Petr Veber |