|
Kurátorská překvapení ve Veletržním
paláci
Počátkem
dubna doznala Sbírka moderního a současného umění Národní
galerie ve Veletržním paláci zásadních instalačních změn,
týkajících se expozic českého umění v rozmezí let 1890 až
1930. V důsledku hospodářské krize bylo nutno redukovat počet
krátkodobých výstavních projektů, a tak byly galerijní
prostory využity k trvalým expozicím zahrnujícím velké kolekce
děl našich významných tvůrců. Vedlejším důsledkem této proměny
je však i fakt, že se na půdě Národní galerie – jakkoli tato
instituce ze své podstaty není povinována suplovat roli
pražské „kunsthalle“ – v dohledné době sotva dočkáme velké
výstavy umění vskutku světového.
Ve třetím patře paláce tedy nyní nalezneme vrcholná malířská a
sochařská díla českého kubismu, čtvrté patro pak patří umění
závěru 19. století a počátku století dvacátého, konkrétněji
takovému, které bezprostředně předjímá vznik moderny.
Dominantu tvoří rozsáhlá expozice děl Františka Kupky,
v podstatě stálá výstava toho nejlepšího, co tento ve světovém
měřítku nejoceňovanější český malíř vytvořil. Je to ostatně
právě Národní galerie, která vlastní největší a nejcennější
sbírku Kupkových děl vůbec. Jako druhý vrchol instalace možno
chápat kolekci sociálního umění, poukazující na výrazovou sílu
(a to především v plastice) této dosud opomíjené oblasti
českého umění. Do ochozu pátého patra je situována expozice
současné české a slovenské plastiky, v mezaninu pak našla své
místo současná malba.
Hlavní
expozice jsou dle jejich kurátorů Milana Knížáka a Tomáše
Vlčka koncipovány jako pokus o obnovení hrdosti, vzešlé z
národní tradice. Chápou je jako zlomové, nabízející zcela nový
pohled na české umění přelomu století, poukazují na kvalitu a
velkorysost a poté i odvahu a progresivitu české malby. Diváka
zajisté překvapí jistý interpretační výstřelek: a to začlenění
exponátů Vojenského historického ústavu – zbraní z období
první světové války – mezi umělecká díla. Kurátoři však míní,
že jde o neoddělitelnou složku dobového výtvarného milieu:
výrobky českého zbrojního průmyslu se tehdy staly specifickým
výrazem modernosti, „racionálního, totálního, absolutně
funkčního, ale zároveň i krásného designu“. Zkusme sami
posoudit, nakolik je pojetí této „významově otevřené“
instalace tradiční, či naopak novátorské a provokující.
Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný kritik |