Číslo 21 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s malířem.
Pavlem Brázdou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Pavel Brázda, malíř

Nedávno jste v Praze vystavil své nejnovější práce, na kterých spolupracujete s počítačem. Pomáhá technika umění?

Tomu mému jistě. Novou technikou navazuji na své dřívější obrazy, které jsem maloval akrylovými nebo olejovými barvami. A výsledky jsou mnohdy lepší. Počítačové provedení je čistější, tvary lépe vystupují, barvy jsou plnější. K tomu uspořím kvantum mechanické práce. Nemyslím si ale, že by se z počítačové malby měla stát technika univerzální. Jsem si však jistý, že rozšiřuje možnosti realizace klasického závěsného obrazu. A o ten mi jde.

Pavel Brázda: Dobré ráno (2008)Jak vaše počítačová malba vzniká?

Začínám tužkovými skicami, potom definitivně vypracuji kresbu, neskenuji ji do počítače a v něm začíná postupná hra s barvami. Někdy dělám několik barevných variací. Na výsledné provedení ovšem moje tiskárna nestačí, takže bylo třeba spojit se s odborníkem na tyto věci, panem Slukou. Jeho firma dokáže dokonalým způsobem převést na plátno to, co vidím na monitoru.

Na vašich nových plátnech se častokrát sváří symbolika božská se symbolikou ďábelskou. Na čí straně stojíte vy?

Já plně nedůvěřuji ani jedné z těchto stran, protože na vytváření světa se podílely obě tyto bájné bytosti. Dobro a zlo jsou propletené. Představu boha, který je vševědoucí, všemohoucí a přitom dokonale dobrotivý, nemohu ve srovnání se skutečností, která tu je a kterou známe, přijmout. Pro krutost, bezohlednost a netečnost, jež stojí už v jejích pradávných přírodních základech. Představy dobra a zla se v různých mytologiích vykládají různě. Třeba hinduismus je o něco realističtější než křesťanství, v tom, že pracuje jak s bohy, kteří tvoří, tak s těmi, kteří ničí. Ovšem odkud pochází svět, který mají mít všelijaká božstva na starosti, a jaký by měl být jeho konečný smysl, vím stejně málo jako kdokoli druhý.

Svoji letošní výstavu, která má aktuálně reprízu v Brně, jste pojmenoval Ukázka z lidské komedie. Kam tím titulem míříte: k Dantovi, Ladislavu Klímovi, Saroyanovi?

I když se to může dotýkat i tak rozdílných pojetí, je to věcí mého osobního zaměření. To, co ve svém díle sleduji, je především komedie. Tragédii jako obecnému údělu, který zasahuje tolik lidí i všech živých bytostí, jsem – kromě občasných depresí – nikdy nepodléhal. Zajímá mne především to, co se dá v dobré míře přežít. Svět, ve kterém žijeme, je sice absurdní, ale domnívám se, že je třeba, aby nad ontologickým pesimismem převážil, pokud možno, vitální optimismus. Aby se i dramatické situace a příběhy odlehčily humorným odstupem. Jak v díle, tak v životě. Rád bych, aby lidé z mé práce, přesněji hry, měli dobrý dojem, aby je povzbuzovala, až rozveselovala ne méně, než rozveseluje mne.

Odkud čerpáte náměty pro své obrazy?

Vznikají velice iracionálním způsobem. Způsobem, který je analogií, jak se psychoanalyticky říká, snové práce. Každý motiv, který se mi zjeví, si následně vykládám – podobně jako sen. Tím se motiv tematizuje a já přicházím na to, o co vlastně jde. Často se mi stává, že poté, co téma zformuluji, zachytím ve skice nebo v konečném názvu, poznám v něm některou svoji situaci. Tomu se člověk opravdu rád zasměje.

Vitální optimismus vám byl vlastní odjakživa, nebo se dostavil až po devětaosmdesátém roce, kdy se vám začaly otvírat možnosti?

Pavel Brázda: Boty, v kterých kráčela historie (2008)S Chartou 77 a prvními protikomunistickými demonstracemi, natož listopadovou revolucí, se posílil. Do té doby jsem žil naprosto stranou, v podzemí. A to ve zcela konkrétním podzemí: značnou část života jsem pracoval dost spokojeně a svobodně v koksové kotelně a vytápěl I. zubní kliniku a děkanát lékařské fakulty v Praze. Tak radikální změnu jsem už nečekal, nevěřil jsem, že se jí dožiji. Takže překvapení bylo velmi radostné a úlevné. A rozdíl mezi šedivou klecí socialismu a barevnou kapitalistickou džunglí obrovský. Najednou se mi otevřela možnost života s až nečekaně dobrým koncem. Ale pokud jde o humor, ten byl v mém díle přítomný i po osmačtyřicátém roce. Tehdy to byl humor černý, dnes má barvu bílou.

Čím se liší bílý humor od černého?

Bílý humor je prostě řečeno veselejší a čistší. Takoví jsou třeba už Závodníci, které jsem maloval v letech 1956–58. Jde o sérii obrazů, které zachycují pozoruhodnou lidskou vlastnost: soutěžení jednotlivců nebo systémů. Ta díla vznikala v době, kdy Chruščov vyhlásil svůj závod s kapitalismem: chtěl jej dohnat, ba předehnat. Já k závodění nemám jednoznačně záporný vztah, i já jsem účastníkem takového závodu; dnes závodím přinejmenším o čas. A k tomu je mi blízké spojení člověka a stroje. Jeho konkrétním projevem je i má aktuální práce s počítačem.

Radim Kopáč, publicista

Foto Jarka Šnajberková

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 12. 5.


Ivan Klíma
  Hitler a jeho obdivovatelé
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Krásné, krásnější, nejkrásnější

   Pořiďte si
 
   Buďme - s Fr. Novotným
   Téma