|
Buďme – s Františkem Novotným
„Naivně
věřím, že až bude někdo chtít za sto let pochopit, jaká byla
naše doba, nevezme si k ruce projevy politiků, ale začte se do
veršů, jaké tak hladce, samozřejmě a sametově plynou z ruky
Františka Novotného,“ napsal ředitel stanice Praha Jiří
Vejvoda do úvodu nové knížky stálého spolupracovníka „své“
stanice, kterou právě vydává nakladatelství Radioservis. Ta
knížka, nesoucí dvojznačný název Buďme, což je imperativ od
sloves být i budit, obsahuje výběr z nových Novotného veršů a
také z jeho textů, které zazněly ve víkendových Dobrých
jitrech. Nejlépe ji ale představí sám autor, dejme mu proto
slovo...
O našich slavných muzikantech
Asi
ne náhodou padla při poklepávání na základní kámen Národního
divadla slova „V hudbě život Čechů“. Teď se nám to „d“ ze
slova hudba dost často vytrácí, ale já bych ta slova, a hlavně
ty, díky kterým jsou pravdivá, co nejčastěji připomínal. Jen
si vezměme, kolik výtečných muzikantů dal tenhle malý národ
světu, a to doslova ve všech žánrech. Kolik srdcí potěšila
například česká dechovka, jejíž slávu šířili stovky muzikantů,
kteří byli jinak zručnými řemeslníky, a když nebyla práce,
popadli to, na co uměli hrát, a hurá za Švandou dudákem do
světa. Ne náhodou se záhy začalo říkat: Co Čech, to muzikant.
A takový František Kmoch, Karel Valdauf, Karel Vacek nebo
Jaroslav Vejvoda a další, pane, to byli také naši vyslanci a
díky jim se ve světě začali zajímat o to, kde jsou Čechy, i
tam, kde dosud znali taktak jen naše pivo a sklo. Vždyť
Vejvodova Škoda lásky se stala nejslavnější polkou na světě.
Přitom vznikla v roce 1929 bez názvu, ten dostala až v roce
1934, a skladatel za ni dostal sto padesát korun. Ale jen si
vzpomeňme, že polka nebyla cizí ani takovým mistrům, jako byl
Bedřich Smetana. Však při jeho skladbách na Žofíně proháněli
obrozenci, které známe jen z čítanek, faldy Boženě Němcové,
Karolíně Světlé, a vůbec si neuvědomovali, že vtančili do
dějin. A když jsme se zmínili o klasicích, kolik jich uznává
svět? Smetana, Dvořák, Janáček, Mysliveček, Suk, Fibich,
Černohorský, Vejvanovský – dodnes jsou jejich díla na
repertoáru všech předních světových orchestrů. Nebo nahlédněme
do světa operety. Zcela rovnocenně můžeme proti Straussovi,
Offenbachovi, Lehárovi či Kálmánovi postavit Frimla, Nebala
nebo Piskáčka. Anebo vezměte tu obrovskou tradici našich
písničkářů od Hašlera až k dnešním interpretům, jako je třeba
Jarek Nohavica. Stejně tak nepřeberné je bohatství
v pokladnici lidové muziky. Ale zamysleme se nad tím, jak jsou
ty písničky melodické, jaké mají texty a jak je umíme zahrát.
A ať už u moravského cimbálu ochutnáme vínečko bílé, nebo u
českých dud pivečko, ten nebeský dar, vždycky nám bude dobře.
Už v 11. století vznikla píseň, která až do husitství měla
funkci jakési státní hymny. Zněla v kostelech při velkých
shromážděních, při korunovacích králů. Bože, navzdory té naší
národní povaze, měj nás rád. Smiluj se nad námi – Hospodine
pomiluj ny. Mohli bychom povídat o hudbě sborové i populární,
ale zkusme si ty slavné připomenout trochu jinak. Hoffmann se
Sukem ještě jako konzervatoristé nastudovali jedno
z Dvořákových děl a přišli mu ho zahrát do bytu. „Tak teda
spusťte,“ prohlásil do naježených fousů Antonín Dvořák. Oba
hráči se tužili ze všech sil, ale charakteristické zvuky
uprostřed skladby je upozornily na trapnou skutečnost. Mistr
spal. Smutně se na sebe podívali a přestali hrát. Dvořák se
probudil a zavrčel: „Proč nehrajete?“ Nesměle mu chtěli
vysvětlit, že ho nechtěli budit hrou, která se mu nelíbila. A
Dvořák se rozčílil: „Kdo vám to povídal? Copak bych usnul,
kdyby se mi to nelíbilo?“ Tak vidíte, v čem může být hodnota
hudby i u znalců. Pro Moravské učitele prý bylo zase záhadou,
co si při úklonách vždycky říká Leoš Janáček, když byl po
koncertech vyvoláván potleskem. Špicovali tedy uši, jak jen
mohli, až to konečně zaslechli. Mistr pořád monotónně
opakoval: „Má úcta, má úcta, má úcta...“ I naše úcta, vážení
Mistři, a díky těm, kteří jdou vašimi pěšinami dnes. Nebudu je
jmenovat, abych snad někoho, kdo si to zaslouží, nevynechal,
ale je to hřejivý pocit, když i v partituře toho dnešního
vystrašeného světa zní tolik čistých českých akordů.
Láska k rodné řeči
Inspirován
traktátem Pavla Eisnera o češtině dopřál jsem si očistnou
lázeň na koupališti pana Důry ve Vančurově Rozmarném létě. A
bezradně jsem si uvědomil tu pravdivost Eisnerových slov, že
každý z nás miluje češtinu na čestné své slovo páteční i
sváteční, na mou duši a na sto hříchů, jenže kdy, povězte,
začnete žít v jazyce horoucně, jak si toho žádá taková milenka
a žena? Kdy přestanete chrápat po jejím boku? ptá se pan
profesor Eisner. Rád bych věděl, jak by se vyjádřil k současné
módě jazyka esemesek na mobilních telefonech. K té stručné
bezbarvé komunikaci, která stejně jako jiné extrakty spoléhá,
že ji rozvoní vřelá záplava myšlenky. Většinou marně. „Co
chcete říci, mistře?“ zeptal se kanovník, „Zdá se, že na své
cestě za výrazem došel jste ke stupni nesrozumitelnosti téměř
zajímavé.“
Ne bezdůvodně tvrdili Řekové, že každý mluví tak, jak žije. A
žádná doba tolik nepotřebuje básníka jako ta, která si myslí,
že se bez něho obejde. Jenže buďme opatrní i s tou mašlí
kritiky v rozvrkočených vlasech našich souvětí. I tady se
odvolávám na Karla Čapka. Kritizovat znamená usvědčovat
autora, že to nedělá tak, jak bych to dělal já, kdybych to
uměl. A tak zatím pokorně připouštím, že i esemeskové vyznání
bez hacku a carek může mít svoji platnost. Alespoň než dojdou
mobilnímu telefonu baterie .
Čas zpívá příliš rychle
Moderní doba přinesla technický pokrok, zrychlila se
komunikace, zrychlilo se i životní tempo. Rychlost je
relativní pojem. Na škole jsme zkoušeli, zda se něco nenaučíme
rychleji, když si dáme přes noc pod hlavu učebnici.
Nefungovalo to. Je známý zkouškový efekt, že v době, kdybychom
se měli nejvíce koncentrovat na učení, uděláme rychle a bez
problémů řadu činností, do kterých aby nás před tím párem
volků táhl. Ví se, že studentky náhle uklízejí svůj pokoj,
žehlí a podobně.
Všichni toužíme rychle zdolat svůj Everest. Nepálci Abu Chiri
Šerpovi to trvalo zatím nejméně ze všech lidí. Na 8848 metrů
vysoký vrcholek vystoupal za 16 hodin 56 minut. To je zhruba
rychlostí 520 metrů za hodinu. Náš ušní boltec se po celý
život zvětšuje rychlostí 1 milimetr za pět let. To nehty nám
vyrostou o jeden milimetr už za týden. Synaptické spoje
přenesou signál z mozku do svalu rychlostí 400 kilometrů v
hodině. Dobrý klavírista dosáhne údajně až 600 úderů za
minutu. Stejný rekord zaznamenávali mistři světa v psaní na
stroji.
Tyto údaje mne samozřejmě udivují, ale stejně tak mne
fascinuje, že se snad všechno na světě může nějak změřit.
Každý dirigent ví, že pro výraz skladby je nejdůležitější
tempo. Mnohé symfonie se hrály dříve pomaleji. Je známa
historka, kdy si jeden dirigent dával schůzku po operním
představení a kolega oponoval: „Vždyť je uváděn konec o deset
minut později.“ – „To bylo za Talicha, já s tím budu hotov
dřív,“ odpověděl dirigent. Ale když mu nastoupila jedna
sólistka o dva takty dřív, neodpustil si poznámku: „Jste,
slečno, sice velice hezká, ale aby za vámi běhalo osmdesát
muzikantů i s dirigentem, to je moc.“
Naši předkové, nezavalení informacemi, jako by měli víc času i
na to pěkné, co nás potkává. My si říkáme, že jedno končí a
druhé začíná. Sloky v písničce našeho života zpíváme zdá se
velmi rychle. Italské přísloví říká, že kdo jde pomalu, jde
rozumně, kdo jde rozumně, vydrží jít dlouho. Možná bychom se
měli učit odpovídat na to „rychleji, rychleji“ v pístech
motoru našich dní častější otázkou: Proč?
Foto Jarka Šnajberková |