Petr Pavlovský, kritik

Mikrofon a literáti

Literáti, jak už slovo napovídá, dovedou psát; je to jejich profesionální řemeslná výbava, která přesahuje standardní gramotnost. Někteří z nich ale dovedou i mluvit lépe než většina ostatních. Je to vzácný dar a rozhlas je jakoby přímo stvořen k tomu, aby jej uměl využít a výsledky zachovat pro budoucnost.

Nemůže být pochyb o tom, že Jan Vladislav byl jednou z nejdůležitějších postav naší nejen literární, ale vůbec kulturní scény druhé poloviny minulého století. Čím více byl diskriminován a nakonec přímo umlčován režimem, tím pestřejší byly jeho aktivity, neustále musel hledat méně střežené a zpravidla i méně honorované oblasti slovesné tvorby, proskribované prostory pro pololegální a později už i vysloveně nelegální kulturní snažení. Patřil mezi intelektuály, které již jako vysokoškolské studenty semlel „Vítězný únor“; nikdy si ale s režimem nezadal a nikdy nerezignoval. Původně básník začal záhy překládat, psal eseje, předmluvy, doslovy, pořádal výbory z cizích tvůrců, soubory pohádek. Stále hledal skuliny, kterými by své práce vůbec dostal „ven“, a někdy to „ven“ byla opravdu jenom cizina, která za ně platila Artii v devizách.

Polistopadový Český rozhlas se k Vladislavovi choval s vážností, jakou si zasloužil. V roce 2007 vysílal ČRo 6 jeho memoáry, natočené Milanem Hanušem (viz TR č. 7/2007), letos v lednu, krátce před básníkovou smrtí, uvedla Vltava vzpomínky jeho desetidílné Osudy. Z těchto pamětí si posluchači mohli udělat opravdu plastický obraz o té části poválečné generace nonkonformních mladých, kteří se s obrovskou odvahou, vůlí, energií, ale především se silou charakteru a mravní pevností pokusili o kvadraturu kruhu: neemigrovat, ale ani nekolaborovat, být apolitický v v situaci, kdy takovýto postoj byl paradoxně vrcholně politický, neboť platilo režimní „kdo nejde s námi, jde proti nám“; stát se vzdělaným člověkem i bez možnosti řádného vysokoškolského studia, navzdory všemu přispívat české kultuře.

V cyklu Radiodokument Vltava 29. dubna vysílala starší hodinový pořad redaktora Michala Lázňovského O vnitřní paměti Jana Vladislava. Zasvěceným průvodcem byl opět Milan Hanuš, který tu s básníkem vedl jakýsi souvislý dialogický esej. Střídaje různá prostředí (domov, Klementinum, Petřín), denní doby, atmosféry, nechával zaznívat upřímné a hluboké úvahy obecně filosofické, estetické a především etické, úvahy tvůrce, který se občas s pochopitelnou hořkostí, ale vždy s hrdostí otáčel za vykonaným dílem, ale i promarněnými šancemi, individuálními i společenskými. Kupříkladu od své vynucené emigrace v roce 1981 působil Vladislav v Paříži jako pedagog. Ale kolik pedagogů jeho formátu chybělo zde, našim univerzitám, studentům?

Předpolední Setkání Daniely Brůhové s Martinem Hilským (ČRo 2, 18. května) mělo už svým programovým zařazením zajisté menší ambice než Hanušův dokument. Ovšem i náš přední anglista je všestranný literát, o jehož kultivovaném slovním projevu se rozhlasoví posluchači mohli již mnohokrát přesvědčit. S Vladislavem jej spojuje mimo jiné to, že i on patří k těm asi dvěma desítkám překladatelů Shakespearových sonetů. Potenciálně kvalitní pořad byl ale zcela nepochopitelně a trestuhodně pokažen; z necelé hodiny byla nejméně čtvrtina zbůhdarma vyplácána vstupy pop-music, které neměly s předmětem rozhovoru pranic společného. Když už musela za každou cenu znít hudba, nebylo nic snazšího, než nechat znít písně s Hilského texty! Vždyť přeložil celého Shakespeara, ve kterém je něco písní! Místo toho jsme museli poslouchat arogantní škvár. Neúcta k hostu, bezohlednost k posluchačům.


Jaroslav Vanča
  Nevítané knihy
  Jak to vidí Leo Pavlát
 
   O hodování v bufetu...

   Televizní glosář
 
   Josef K. "zlatých šedesátých"
   Téma