Josef K. „zlatých šedesátých“

Slovy Josefa Škvoreckého „všichni ti bystří mladí muži a ženy“ československého filmového zázraku šedesátých let (zleva): Ivan Passer, Hynek Bočan, Pavel Juráček, Věra Chytilová, Jan Němec, Evald Schorm, Miloš Forman a Jiří MenzelNa obrazovkách České televize právě vrcholí cyklus Zlatá šedesátá, velkorysá řada klíčovým filmem doplněných portrétů tvůrců spjatých s fenoménem československé nové vlny šedesátých let. Princip, na kterém jsou Zlatá šedesátá založena, tedy autentická svědectví dosud žijících osobností, je bohužel neobyčejně krutý vůči těm, kteří již mezi námi nejsou. Stranou projektu tak prozatím zůstal i jeden z nejtalentovanějších a současně nejopomíjenějších z protagonistů „československého filmového zázraku“, scenárista, dramaturg, režisér a prozaik Pavel Juráček. V květnu uplynulo dvacet let od jeho předčasného úmrtí.

Natočil dva celovečerní a jeden krátkometrážní film. Jako autor námětu, scenárista či spoluautor scénáře se podílel na snímcích Věry Chytilové, Jana Schmidta, Hynka Bočana, Jindřicha Poláka či Karla Zemana. Byl jedním ze strůjců multimediálního projektu Radúze Činčery Kinoautomat. Víc toho ale Pavel Juráček stihnout nedokázal. Nejen svou vinou. Z celé generace „novovlnných“ filmařů asi nejhůř nesl (a odnesl) okupaci Československa a to, co z následné normalizace pro do té doby relativně svobodně tvořící umělce plynulo.

Neutěšené společenské poměry v kombinaci s divokým životním tempem, sklonem k pití a neuspořádaným soukromým životem učinily během několika let z neoficiálního mluvčího své generace a velmi slušně situovaného muže osobu na okraji veřejného zájmu, navrch neschopnou zajistit svou vlastní rodinu. Jedni ho měli a mají za prototyp české ufňukanosti, druzí za hluboce morálního člověka.

Možná tím nejcennějším, co po sobě zanechal, jsou jeho jedinečné deníkové zápisky z let 1959 až 1974, které v roce 2003 editoval filmový a literární kritik Jan Lukeš a vydal Národní filmový archiv. Nejsou jen strhujícím dokumentem překotných sinusoid doby, ale také dokladem o vzestupu a pádu mimořádně nadaného umělce.

Na vlně, jež znamenala svět

Myslím si, že talent má spousta lidí. Talent, že je něco velice obyčejného a všedního a že to samo o sobě nemá žádnou cenu, protože já talent mám, a docela slušný, ale není mi k ničemu. Jenom mi dělá starosti a mindráky a sentimentální záchvaty všelijakého zoufalství. (P. J., 20. července 1960)

Portrét umělce v jinošských letech... Pavel Juráček – zřejmě – zkraje šedesátých letPavel Juráček, narozený 2. srpna 1935 v Příbrami, vyrůstal bez otce, matka pracovala jako servírka. V rodném městě vystudoval – přes problémy s kázní – gymnázium, ve třinácti si začal vést deník. V roce 1953 začíná v Praze se studiem žurnalistiky a českého jazyka, o tři roky později je z filologické fakulty Univerzity Karlovy pro zanedbávání studijních povinností vyloučen. Rok stráví jako redaktor Vesnických novin v Nymburku a Poděbradech a v roce 1957 je bez přijímaček přijat na FAMU, obor dramaturgie. Postupně získá pověst jednoho z nejslibnějších studentů, podílí se na výrazných absolventských filmech svých kolegů (mj. Strop Věry Chytilové) a v roce 1961 nastupuje jako dramaturg tvůrčí skupiny Šmída – Fikar na Barrandov. Školu nedokončí, zato poprvé vstoupí do stavu manželského. S Veronikou Jandovou, jež mu o dva roky později porodí dceru Juditu. „Jsem dospělý. Mám krásnou, mladou a inteligentní ženu, mám byt s koupelnou a telefonem, mám známé, kteří jsou slavní. A mám naději stát se jakýmsi spisovatelem, jakýmsi mužem, jehož jméno bude některým všímavým lidem povědomé. Jsem teď to, co jsem kdysi nemohl vystát,“ svěřil Juráček deníku 6. října 1960.

V roce 1963 natočí společně s Janem Schmidtem středometrážní film Postava k podpírání, absurdní kafkovský příběh o muži, který si z veřejné půjčovny (!) vypůjčí kočku a když ji chce druhý den vrátit, zaplete se do byrokraticko-totalitního soukolí, z nějž zjevně není úniku. Film, jenž byl v zahraničí uváděn pod názvem Josef Kilián (iniciály nikoli náhodou shodné s hrdinou Kafkova Procesu), zvítězí na festivalech v Oberhausenu a v Mannheimu a Juráčkovi přinese nabídky k další spolupráci, možnost cestovat doslova po celém světě a také příležitost k novému filmu. V něm zužitkuje své čerstvé zkušenosti z vojny a s požehnáním Ministerstva národní obrany natočí povídkový film Každý mladý muž (v jedné z povídek se jako herec mihne i Václav Havel). Juráčkova hvězda nadále stoupá – pomáhá Chytilové na Sedmikráskách, píše scénář k jednomu z nejlepších Schmidtových filmů Konec srpna v hotelu Ozon, drobnou epizodou přispívá do Mahlerova a Krejčíkova komediálního hitu Svatba jako řemen, s Činčerou, Roháčem, Svitáčkem a Horníčkem osnuje Kinoautomat. A také se doslova pere o realizaci svého nejrozsáhlejšího a nejambicióznějšího filmu Případ pro začínajícího kata inspirovaného třetí, laputskou knihou Swiftových Gulliverových cest. To vše se děje v atmosféře Pražského jara. „Máme poslední šanci, to je to nejjistější, co víme. Rusové číhají na příležitost, a tak všechno, co se děje, připomíná spíš šachy, spíš poker než revoluci, než revoluci, jak si ji představujou reportéři čekající v pražských barech. Bůhví, zda se to povede. Jestliže ano, přestanu se stydět za to, že jsem Čech, jestliže jde jen o podvod, nemá už smysl žít dále v této zemi,“ zapsal si Juráček 22. března 1968.

Přípravné práce na Gulliverovi, jak režisér film pracovně nazývá, započnou v létě roku 1968, krátce před koncem roku 1969 je snímek odevzdán do distribuce. Jenže to už se píše jiná éra a na nejvyšších postech Barrandova sedí všemocní normalizátoři. Dnem dokončení snového, mrazivými vizemi naplněného a obtížně uchopitelného filmu se datuje i Juráčkův pád na dno.

Celá generace má být zapomenuta

Podpis Charty 77 Juráčkovu pozici nežádoucí osoby ještě zvýraznilJsem u konce, jsem vypotřebován. Nemá smysl se do něčeho nutit. Pití. Fenmetrazin. Existence ze dne na den. Trvalo to pár let a je po mně. Teď už jde jen o to, jak z toho vyjít se ctí. A co se zbytkem života... (P. J., 7. listopadu 1968)

Zkraje roku 1970 je Juráček nejprve odvolán z funkce vedoucího barrandovské tvůrčí skupiny Juráček – Kučera. Případ pro začínajícího kata je uložen do trezoru, byť oficiálně zakázán není. V roce 1971 je navíc Juráček na základě kádrových prověrek propuštěn z Barrandova. Veškeré jeho pokusy o prosazení vlastních látek přicházejí vniveč a v roce 1973 je zastavena i nevinná Schmidtova adaptace povídky Jacka Londona, na níž měl dokonce participovat Mosfilm – patrně ihned poté, co vyšlo najevo, že na projektu se podílí Juráček. „Kdesi bylo rozhodnuto, že celá generace má být zapomenuta. Přišla spousta ředitelů a referentů s přesně stanoveným likvidačním programem. Televizní hlasatelky, novináři, spisovatelé, kritici, režiséři a zpěváci musí být co nejrychleji zapomenuti,“ poznamenal si Juráček v prosinci 1970 do deníku, který se postupem času stal jediným možným způsobem jeho umělecké seberealizace.

Nedaří se mu ani v partnerských vztazích. Už v roce 1967 se rozpadá jeho manželství s Veronikou, která do západního Německa, kam odchází za svým novým přítelem, odveze i dceru Juditu. V roce 1970 se Juráček žení znovu – s modelkou Hanou Ťukalovou. Koncem roku se jim narodí syn Marek. Ani toto manželství ale není šťastné. Hana se zřejmě pokouší přimět Juráčka ke kompromisům, jichž se ostatně dřív nebo později dopustí téměř všichni jeho filmařští kolegové (pokud tedy neemigrují) a už vůbec nemá pochopení pro krátící se příjmy svého muže. „Jsem v koutě. Hanka se mnou mluví jen výjimečně. Kdekdo mi poklepává na rameno: jsi frajer, jsi charakter. Hovno! Jsem nemocný. Nevyznám se ve světě. Stále mi chybí dvacet korun, aby Hanka mohla jít pro mléko a pro chleba. Nenávidí mě,“ stojí v deníkovém zápisu z 15. února 1973. Juráčkovo druhé manželství je rozvedeno v polovině sedmdesátých let.

V hraném dokumentu Klíč k určování trpaslíků ztvárnil Pavla Juráčka jeho syn MarekStále rezignovanější umělec zahání deprese sebedestrukční kombinací alkoholu a fenmetrazinu. Navštěvuje psychiatrickou léčebnu („Dr. D. řekl: Jsem lékař, pane Juráček, a jako lékař vám pomoci nemohu, protože není v mé moci vyléčit společnost.“). O Vánocích 1976 podepisuje u Havlových Chartu 77, stává se předmětem zájmu Státní bezpečnosti a o rok později za nejasných okolností odchází do Mnichova. V Německu Juráček stráví šest let, během nichž uzavře sňatek s překladatelkou Daňou Horákovou (jejich manželství mělo podobný průběh i stejné vyústění jako svazky předchozí) a pokouší se prosadit nejrůznější filmové projekty – především filmovou povídku Golem podle stejnojmenného románu Gustava Meyrinka. Další neúspěchy probouzejí v pozvolna uhasínajícím tvůrci letargii, psaní musí z existenčních důvodů střídat s manuální prací a v roce 1983 se raději vrací zpět do Československa. Tvorby však již není schopen, alkoholová závislost a zhoršující se zdraví mu umožní již jen bizarní labutí píseň – v roce 1988 natočí na zakázku Krátkého filmu instruktážní snímek pro revizory pražské MHD. Film prý neměl ani titulky...

O pár měsíců později objevují lékaři u Juráčka rakovinový nádor, v dubnu 1989 je hospitalizován a 20. května, půl roku před pádem režimu, který ho profesně i lidsky zničil, umírá. Není mu ani čtyřiapadesát.

Méně známý, stejně významný

Slavné černobílé fotografie zachycující mladičké představitele nastupující československé nové vlny leccos naznačují. V popředí všech snímků nalezneme Miloše Formana, Věru Chytilovou, Hynka Bočana, Jiřího Menzela. Až za nimi, v mírném odstupu, lze identifikovat ty, jejichž tvorba je možná méně známá, ale o nic míň významná: Ivana Passera, Jana Němce a samozřejmě i Pavla Juráčka...

Nechybělo mnoho a znali bychom ho opravdu jen zprostředkovaně. V devadesátých letech však jeho syn Marek objevil rozsáhlé Juráčkovy deníky, na jejichž základě nejprve vznikl hraný dokument Martina Šulíka Klíč k určování trpaslíků (Marek Juráček v něm ztvárnil postavu svého tatínka) a posléze se dočkaly i knižního vydání. Pod titulem Postava k podpírání vyšel také výbor z filmařových básní, povídek, úvah a scénářů.

Všechny tyto počiny nezůstaly bez odezvy, a tak se Juráčkovy snímky opět na čas vrátily na plátna klubových a festivalových kin. Doufejme, že se prostřednictvím cyklu Zlatá šedesátá znovu objeví také na televizní obrazovce. Bez osobnosti a tvorby Pavla Juráčka by mozaika československé nové vlny zůstala poněkud neúplná.

Milan Šefl

Foto Josef Janoušek


Jaroslav Vanča
  Nevítané knihy
  Jak to vidí Leo Pavlát
 
   O hodování v bufetu...

   Televizní glosář
 
   Josef K. "zlatých šedesátých"
   Téma