Číslo 25 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní pěvkyní.
Magdalenou Koženou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Michal Ajvaz má bezbřehou fantazii, znovu to potvrdil svým nejnovějším románem Cesta na jihVelké dobrodružství

Podivuhodné: v dosavadních útlejších knihách Michala Ajvaze jsme se prodírali podobně fantaskními labyrinty míst a dějů (připomínám především Zlatý věk, jehož text jako by se rozrůstal v nikdy nekončící děj), a přece je to Cesta na jih, rozsáhlý a mnohem spletitější román, který vzbudil nebývalou pozornost a strhl ještě větší množství čtenářů.

Nesluší se naznačovat obsah, zvláště když osnova prózy má detektivní povahu. Ostatně u Ajvazovy Cesty na jih (vydalo ji nakladatelství Druhé město) se musím předem vzdát případné snahy děj aspoň naznačit. Příběh začíná velmi prostě, hovorem kdesi na jihu u kavárenského stolku, ale kudy se ubírají všechny odbočky se svými tajemstvími je postižitelné právě jenom autorovou rozbíhavou románovou skladbou.

Hlavním tajemstvím je sice smrt dvou bratří, jejíž příčinu se snaží na cestě Evropou odhalit Kristýna a Martin, ale to je především detektivní kostra zejména druhé části románu, jež se odehrává v mnoha zemích a městech. K expozici: Martin píše dizertační práci o Kantově Kritice čistého rozumu, a hned na začátku je divné, že se ocitl v kavárně zrovna na Krétě. Jenomže už to, co se z hovoru u stolku dozvídáme, je samo o sobě kuriózní – Martin se zúčastnil ze zájmu o Kanta podivuhodného jevištního projektu, baletního provedení Kantovy Kritiky čistého rozumu; na něm byl z jeviště zastřelen Petr Kantor, úspěšný podnikatel s podezřelými kontakty, bratr Tomáše, autora baletu. Martin poznal Markétu, která byla Tomášovou milenkou, a od ní pak podrobnosti o Tomášovi.

Od Petrovy nevysvětlené smrti a od Tomášovy posedlosti zapisovat podobu neznámého města, jež se mu v době onemocnění zjevovalo z mlhy, rozvíjejí se před námi celé neznámé dějinné epochy se stále novými odbočkami a postavami, jež se rodí z nepředstavitelné Ajvazovy fantazie a obraznosti.

Hlad po psaní a vydání svědectví vede jednu z postav k nejpodivuhodnějšímu způsobu psaní. Vězeň, který nemá tužku a papír, použije k psaní ostnatý drát, neboť je to jediný materiál, který má po ruce. Z drátu kroutí písmenko po písmenku ve slova a z nich pak vzniká souvislý text románu Zajatec. Aby čtení nebylo tak jednoduché, materiál se časem rozpadá a ze zrezivělých a rozpadlých fragmentů se text musí rekonstruovat. Setkáme se i s dílem, které prošlo úplně jinou transformací: architektka převedla milencův román do jazyka architektury. Jako by Ajvaz dával nahlédnout do své tvůrčí dílny. Jeho fantazie je bezbřehá, ale výmysl je založen na fakticitě, románem procházejí odkazy k dějinám, pravda, neskutečným, leč pravděpodobným, k jazykům, jež jsou kříšeny ze zapomnění, k filozofii, estetice, disciplinám autorovi tak blízkým. Abychom však čtenáře románů neodrazovali, zdůrazněme, že Michal Ajvaz je velký vypravěč, maximálně poučený do té míry, že dokáže stmelit různé vrstvy, z nichž literatura vzniká – i ta dobrodružná. Umí využít prvků literatury, třeba i pokleslé, spolu s běžnými jevy či věcmi banálního života. Postmodernismus? Možná, ale především svrchované fantaskní umění a čtenářské dobrodružství.

Vladimír Karfík, literární kritik


Ivan Klíma
  Sportovní přenosy
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Velké dobrodružství

   Pořiďte si
  Karel Höger
   Talent, který se rodí jednou za sto let
   Téma