|
Magdalena
Kožená,
operní pěvkyně
V nejbližší době představíte svým posluchačům zcela nový
projekt, který vznikl speciálně pro festival Concentus
Moraviae. Co o něm prozradíte?
Věřím, že návštěvníkům festivalu přichystáme zajímavé
překvapení. Ve spolupráci s ansámblem Private Musicke uvedeme
koncert sestavený z děl méně známých skladatelů italského
raného baroka pod názvem Lettere amorose. Titul jsme si
vypůjčili z jedné slavné skladby Claudia Monteverdiho, která
ale nakonec v programu nezůstala. Všechno jsou to písně o
lásce, proto Milostné dopisy. Někteří autoři jsou i pro mě
obrovským objevem, například Tarquinio Merula a jeho úžasná
ukolébavka, která patří k nejlepším kouskům celého programu.
Dále zazní skladby Sigismonda D‘India, Johannese Hieronyma
Kapsbergera nebo Giulia Cacciniho, což jsou jména již o něco
známější.
Jak jste objevila soubor Private Musicke?
Hledala jsem pro nový projekt vhodný ansámbl a jejich nahrávky
mě velmi oslovily. Mají hodně společného s jazzem, zdají se mi
opravdu originální a živé. Umělecký vedoucí souboru Pierre
Pitzl staví na různých improvizacích a pracuje na tom, aby
jejich hudba byla vyloženě nestrojená, aby vznikala spontánně
v konkrétním okamžiku a aby byla pokaždé trošku jiná. Private
Musicke nevystupují příliš často, jeho členové se spíše
scházejí na jednotlivé výjimečné projekty. Většina z nich buď
učí nebo působí v jiných souborech, například kontrabasista
hraje jazz v New Yorku, takže typ hudby pro náš společný
projekt je vlastně jeho koníčkem.
Lettere amorose zazní 9. června na zámku v Náměšti nad
Oslavou. Uvedete je také jinde?
Součástí našeho červnového turné budou ještě koncerty na
Janáčkově máji v Ostravě, na Smetanově Litomyšli a také
v německém Rödinghausenu, na festivalu, který spojuje hudbu
s literaturou, což projektu dodá ještě další zajímavý rozměr.
O měsíc později představíme Lettere amorose na festivalu
v Aix-en-Provence a v září v Luzernu. V říjnu se bude celý
program natáčet a až nahrávka vyjde, což potrvá asi rok, bude
následovat další turné k její propagaci.
Letošní festival v Luzernu vás ve svém programu uvádí
s přídomkem Artiste étoile, tedy umělec-hvězda. Co si mohou
vaši posluchači pod takovým označením představit?
Tento titul se uděluje každý rok dvěma umělcům, kterým je
potom umožněno, aby předvedli širší záběr svého umění a
nabídli publiku v jednom místě více programů. Je to velká
pocta, které se letos dostalo klavíristovi Jefimu Bronfmanovi
a mně. Jedním z mých čtyř koncertů v Luzernu budou právě
Lettere amorose, ale zazpívám tam třeba také Mahlera.
Vraťme se ještě ke Concentu Moraviae, festivalu, který se svým
významem již dávno dostal nad rámec regionální hudební
události. Vy sama na něm nebudete vystupovat poprvé. Co je pro
vás přitažlivé na takové akci, která přináší špičkové hudební
projekty do menších měst?
Festival tím dělá velmi záslužnou činnost. Špičkové koncerty
se často kumulují v metropolích a ne každý člověk má možnost
za nimi cestovat. Přitom milovníci této hudby žijí i v jiných,
menších místech. Kromě možnosti přiblížit hudbu lidem, kteří
cestovat nemohou nebo nechtějí, jsou na tomto festivalu vedle
jeho mimořádně nápadité dramaturgie přitažlivé také úžasné
prostory, které zúčastněná města skýtají pro komorní nebo
barokní hudbu. Ty sály mají kouzlo, které koncertní síně ve
velkých městech často nemívají.
Vaši příznivci v těchto dnech netrpělivě očekávají nové,
vivaldiovské album. Kdy se objeví v obchodech a co na něm
bude?
Nahrávka s Venice Baroque Orchestra a dirigentem Andreou
Marconem bude na evropském trhu, včetně České republiky, 2.
června. Americké vydání bude následovat o něco později,
protože v USA desky vycházejí až ve chvíli, kdy se tam umělec
objeví na koncertech. Až na jednu výjimku jsou na albu operní
árie. Chtěla jsem ukázat různé charaktery Vivaldiho operních
postav, proto jsem volila party sopránové i altové a snažila
jsem se o co nejrozmanitější výběr. Vivaldi je hodně známý
pyrotechnickými, těžkými, koloraturními áriemi. Tento styl
jsem nemohla opomenout ani já, protože to prostě k Vivaldimu
patří, ale chtěla jsem představit barevnější škálu autorovy
tvorby. Osobně mi je bližší jeho niterná hudba se spíše
jednodušší melodickou linkou, než předvádění hlasové techniky
a vysokých not.
Petr Dyrc, publicista
Foto David Port
Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na
stáncích od 9. června. |