Číslo 25 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní pěvkyní.
Magdalenou Koženou.

 

 

 

 

 

 


 


Jan Halas, publicista

Jak je to prosté...

Pánové Vašut a Viewegh mne upozornili na problém, který jsem do této chvíle nevnímal – na bulvární tisk. V životě jsem si totiž nic podobného nekoupil a měl jsem v rukou něco podobného snad jen jednou. Zjistil jsem, že se tam píše o věcech, kterým nerozumím, že se tam vyskytují fotografie lidí, o jejichž existenci nemám tušení a krátké, leč zasvěcené články o jejich nemocích, sexuálním životě a problémech se stravováním, tedy o záležitostech, které mne u cizích lidí nezajímají.

Narazil jsem tam i na tváře známých herců, spisovatelů a politiků, připojené články však neobsahovaly žádnou kritickou reflexi jejich práce, ale zase se zabývaly naprostými podružnostmi, které vůbec nekorespondovaly s tím, čím přispívají (případně nepřispívají, ale chtěli by) naší kultuře či politice. Čtení takových pitomostí považuji za naprostou ztrátu času, podobnou sledování různých soukromých rádií a televizí.

Nebezpečí takových periodik nevidím v tom, že často někoho slušného pošpiní a soudům je to jedno. K těm by se to ostatně ani nemělo dostávat. Vždyť přece tím, že se soudím s plivajícím kreténem, se tak trochu dostávám na jeho úroveň. Jistě však je nebezpečné, že lidé, kteří poznávají svět jen prostřednictvím takovýchto periodik jsou vnitřně stále nešťastnější, naštvanější a vůči okolnímu světu agresivnější.

Nerozumím sebemrskačství čtenářů, kteří se dobrovolně vzdávají povznášejícího daru gramotnosti a vyměňují jej za cílené oblbování. Ať přemýšlím jak přemýšlím, nemohu přijít na to, jaký pud žene člověka do trafiky, aby si odtud odnesl kus bezcenného smradu. Teď mne ale něco napadlo: je dost dobře možné, že se takový čtenář chce ujistit: a) že ten slavný XY je stejné prase jako sám čtenář, nebo za b) že ten slavný XY je prase na rozdíl od čtenáře, který je čistý jako lilium.

No co, lidi nepředěláme a komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí (ani s třicetikorunovým vyrovnávacím poplatkem). Bulvární noviny vycházejí na celém světě a musíme se tedy smířit s tím, že jistá část lidstva je prostě duševně zakrnělejší a má také svá práva a potřeby. Je však naprosto nezbytné, aby si ta druhá část lidstva, která obdobné potřeby nemá, dokázala uhájit potřeby svoje.

Ty dvě „potřeby“ se totiž nekřižují, ale jsou paralelní. Když se někdo z té druhé části lidstva cítí jako terč, ohrožený nějakým bleskovým šípem, nemusí si toho všímat. Muška bulvární kuše je totiž vždy vychýlená. Může si klidně dál číst, poslouchat Vltavu, jít na koncert, do divadla nebo na výstavu. Je toho stále tolik ke čtení, poslouchání i vidění, že to člověk nikdy nemůže všechno stihnout. Stihne toho ale podstatně víc, když se nezdržuje sledováním bulvárního tisku, rozhlasů a televizí. Z osobní zkušenosti to moc dobře vím a o zmíněných médiích nevím jednoduše proto, že si je nepouštím a nekupuji.

Milovaný Sherlock Holmes by jistě řekl: „Jak je to prosté, drahý Watsone.“


Ivan Klíma
  Sportovní přenosy
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Velké dobrodružství

   Pořiďte si
  Karel Höger
   Talent, který se rodí jednou za sto let
   Téma