Ondřej Vaculík, publicista

Jaká je bilance Bilance

Zůstává rozhlasová hra plnohodnotným dramatickým žánrem? Má schopnost získávat nové posluchače? To si účastníci letošní Bilance – přehlídky rozhlasové umělecké slovesnosti pořádané Sdružením pro rozhlasovou tvorbu – mohli v posledním květnovém týdnu ověřit na čtyřech současných rozhlasových hrách, jedné rozhlasové detektivce a Plešaté zpěvačce, což je známé Ioneskovo antidrama o krizi v dorozumívání, které pro rozhlas upravil režisér Miroslav Buriánek. Čím více a výřečněji lidé komunikují, tím menší možnost dorozumění. Aby odcizenost vynikla, Buriánek chrlení slov nedramatizoval. Proč to není více drama? – vyčítali někteří. Protože je to antidrama, no jako naše existence.

Santo Subito současného německého dramatika Eberharda Petschinky (režie Thomas Zielinsky) představovalo vrchol rozhlasové dramatiky. Pamětní protokol z vystoupení herce Roberta Benigniho před kanonizační komisí ve věci Jana Pavla II. je mystifikace a fantastický příběh o zázraku. Pro překotné kanonizační snahy stává se užitečným také představitel pokleslého vkusu i mravů, jenž jediný pomůže papežovi v poslední hodince. Navzdory odtažitosti ke všemu církevnímu způsobí zázrak. Hra zní sice jako výsměch rázu Karla Havlíčka Borovského, ale zároveň dokazuje nevyzpytatelnost božích záměrů. Kdo to nepochopil, mohl být pohoršen.

Srnky Tomáše Svobody (režie Dimitrij Dudík) mohou připomínat pohádku o Dlouhém, Širokém a Bystrozrakém. Výjimečné vlastnosti jednajících postav jsou však indispozice, které vyřazují ze společnosti: místo bystrého zraku umělá oční víčka, která ruší klapáním, dlouhý, aby se vešel, chodí jako skrčenec, neširokého po milostném aktu vždy skolí pláč. Z trápení je mohou vysvobodit srnky, čisté, hodné bytosti, v rozhlase důvěryhodně ztvárnitelé, jež však svou naivitou (rozuměj lstivostí) a hloupostí postiženců jim způsobí zkázu. Baladický konec poněkud nesouzní s dějem, jako by měl jen funkci zbavit se jednajících postav, zase je sklidit.

Požár v suterénu napsali Pavel Kohout a Jelena Mašínová (režie Ivan Chrz). Je to podobenství o nevyžádané pomoci, obraz okupace v šedesátém osmém a ochoty začít s vetřelcem výhodně spolupracovat. „Zachránci“ jsou hasiči, požár je fingovaný, kolaborace s nimi v rámci pojistného podvodu pak skutečná. Smutná komedie o štěpení lidské povahy vedená věrohodnými, kohoutovskými dialogy.

Rozjitřenou rozpravu vyvolaly dvě ukázky ze hry Zásek autora a režiséra Jakuba Vítka. Autor představil deformované vztahy dvou mileneckých párů. Realisticky vystihl fekalizované prostředí, které si jistá skupina mladých lidí vytváří i v solidních sociálních poměrech – zřejmě jako reakci na nelásku, sobectví, nezájem. Řeč promořená vulgarismy a urážkami, z nichž v žilách stydne krev. Hra bez východiska, bez konce. Vysílání pro otrlé, nebo pro citlivé?

Na předchozí téma navázala v estetizovaném tvaru Labutí píseň od skotského dramatika Davida Greiga. Zase problém sexuální orientace a labuť jako jediný přítel člověka. „Láska, to je nejhorší, strašný virus. Vypadáš jako uzená makrela. To je dobrý, jenom potřebuju být sama.“ Čím více člověk trpí odcizením, tím více prahne po samotě. A obráceně. Bohužel kostrbaté, špatně přeložené dialogy.

Síla slova je detektivka z prostředí privátního rozhlasu, kterou napsal Jiří Hubička (režie Petr Mančal). Dvě svérázné postavy detektivů (muž a žena) vyšetřují násilný čin. Objevují nejen pachatele, ale v druhém plánu vynořuje se také povaha dnešních poměrů a společnosti. S humorem a nadsázkou: „Toho nesmíme naštvat, je to gauner,“ říká rotný Králíčková. Manipulace slovem pod záminkou osudovosti numerologie. Kéž rotný Králíčková a její vedoucí detektiv si založí svůj rozhlasový cyklus.

Jaká je bilance Bilance? Nová témata ani originální pojetí nepředstavila. Všechno už jsme slyšeli, mnohé i lépe. Přesto prokázala, že Český rozhlas stále umí vytvářet  nejnáročnější žánry a ničemu se nevyhýbá. Má dobrou vůli hledat nosné téma i tam, kde mu nemusí být úplně dobře. Je otevřený, souzní s dobou, nepovyšuje se. Skvělé východisko – pro dramatiky, dramaturgy, zvukové mistry, režiséry a pro další práci.



  Brno z Třebíče
  Pořiďte si
 
   České téma
   švédskýma očima

   Nalaďte si
 
   O Roma vakeren...
   Téma