Číslo 27 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Christophem von Dohnányim.

 

 

 

 

 


 


Marian se táže, zda jsme předurčeni osudem

V době sílících rasistických útoků a narůstající obliby extrémních hnutí, zaměřených zejména na romskou populaci, obviňovanou z nezájmu o vzdělání, z nepřizpůsobivosti, má význam každý příspěvek, který aspoň trochu přispěje k hlubšímu poznání její snad provokující odlišnosti v činech i smýšlení.

Při natáčení Mariana (1996), hrané sondy do života jednoho romského kluka, se režisér Petr Václav mohl opřít o svou dokumentaristikou průpravu – a skutečně tak učinil. Proto zavrhl kouzlení s vizuální stránkou, upřednostnil dlouho ulpívající záběry či pomalé jízdy, vyhýbal se prudkým nájezdům či střihům. Snad televizní obrazovka zprostředkuje promyšlenou, a přitom nevtíravou výtvarnou složku (za kamerou stál Štěpán Kučera), v níž převládají tmavé, pochmurné odstíny, souznějící s celkovým naladěním příběhu.

Režisér záměrně volil málo známé herce či ještě častěji neherce, kteří v podstatě hrají sami sebeFilm sleduje osudy titulního protagonisty od nesnází během dětství až po tragické završení v dospělosti. I když je pečlivě rozebrána odlišnost uvažování, morálních kritérií i zdánlivě nepochopitelné vznětlivosti romského etnika, důležitější se nakonec ukazuje pohled do dětských a později nápravných ústavů, které jen málokoho vychovají. Marian bez zbytečného zveličování, bez toho, aby jednostranně podpíral tu či onu stranu, načrtává vyprávěný příběh s nepochybnou inscenační věrohodností.

Tato slova se vztahují jak na odmítavé, ba asociálně podbarvené jednání romských postav a zvláště jejich přisprostlou, impulsivní, pro nezasvěceného pozorovatele agresivní mluvu, tak na postavy vychovatelů, většinou lhostejných, vynucujících si autoritu zvýšeným hlasem a tresty, které však vyvolávají jen zvýšenou vzpurnost (viz varovný osud jedné z vychovatelek, která se pokusila Mariana „adaptovat“ laskavostí, ale o to ostřeji chlapec reagoval na subjektivně pociťovanou křivdu).

Režisér záměrně volil málo známé herce či ještě častěji neherce, kteří v podstatě hrají sami sebe, případně svou sociální roli (vězeňský dozorce, vychovatelka). Snad jedině Radek Holub jako vstřícný vychovatel David, jenž se své svěřence snaží získat projevovanou důvěrou, výlety do přírody i za zábavou, zprostředkovává složitě strukturovanou lidskou osobnost.

Film Petra Václava Marian uvede ve středu 1. července ve 23 hodin ČT2.

Jan Jaroš, filmový kritik



  Vždyť jsou to jen soumaři
  Jak to vidí
 
   Kratochvilův totalitní lis

   Pořiďte si
 
   Josef Suk jubilující
   Téma