Číslo 27 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Christophem von Dohnányim.

 

 

 

 

 


Spisovatel Jiří KratochvilKratochvilův totalitní lis

Jiří Kratochvil by nás nejvíc překvapil, kdyby dějiště románu umístil jinam než do svého domicilu. Je uhranutý a věrný brněnské moderní architektuře, není tedy divu, že za hrdinu si zvolil architekta. A dál: vrací se do padesátých let, jež má rodinnou zkušeností zadřená pod kůží. Tentokrát to dává najevo už podtitulem: románový Slib označil jako „rekviem na padesátá léta“. Rekviem vpravdě makabrózní.

Invenční architekt Modráček má po létech úspěšné projekční práce smůlu: padesátá léta mu vnutila svěrací kazajku uniformní stavební sorely. (Přitom i za války dostal mimořádný, třebaže nacisticky kuriózní úkol.) Navíc se do hledáčku tajné policie po únoru 1948 náhodou dostane jeho žena a doplatí na to životem, a odtud se rozvíjejí všechny nitky příběhu. To vše vypadá docela věrohodně, doba byla už taková, že většina obětí byla docela nevinných. Děje, jež kolem toho snuje Kratochvil, jsou vpravdě groteskní – ostatně i na to jsme v jeho knihách zvyklí.

Mýlili bychom se však, kdybychom četli Slib jako variaci Kratochvilových témat a postupů. Pravda, slib pomsty dovede architekta k postupnému vytváření paralelního světa, jak jinak než fantaskního. Na jeho počátku je sklepní kóje pro uvěznění jednoho viníka, vyšetřovatele Lásky, a na konci pak už rozsáhlý labyrint brněnského podzemí, z logiky strachu zalidněný náhodně vytvářeným společenstvím, jež se strukturovalo obdobně, jako tomu bylo nad zemí: věznitel – věznění. Kratochvil exponuje tuto zkušenost záměrně, vyjádřil to explicitně: „Národ potřebuje čas od času ten totalitní lis jak prase drbání, potřebuje své mučedníky a hrdiny, jinak se brzy zoufale rozplizne a rozblátí, jak to vidíme dnes, změní se v hromady sraček.“

Variace se týká využití přiznaných motivů: z Vladimíra Nabokova je tu trest uvěznění do koupací vany – u Kratochvila namísto vany získané zlaté křeslo, kuriózní základ podzemního města, a z Dürrenmatta pak rekviem na detektivní román. Jak s touto inspirací autor naložil, to už je čiročirý brilantní Kratochvil: tentokrát detektivně fantaskní, ale v základě mrazivě dějinně reálný, s přesahem do morality až současné.

Vladimír Karfík, literární kritik

Foto Jarka Šnajberková



  Vždyť jsou to jen soumaři
  Jak to vidí
 
   Kratochvilův totalitní lis

   Pořiďte si
 
   Josef Suk jubilující
   Téma