Číslo 27 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Christophem von Dohnányim.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Fotbal zachraňuje život

Nedodržený slib je významný film. Nejen pro proto, že patří k snímkům, které po letech stagnace signalizují oživení slovenské filmové produkce, ale také – a především – pro závažnost tématu a jeho uchopení. Příběh židovského chlapce není jen zachycením osudu jednotlivce, ale snaží se o širší záběr a hlubší souvislosti. Od Obchodu na korze režisérů Kadára a Klose snad u nás nebylo filmu, jenž by vylíčil nejen osud Židů na Slovensku, ale také postoje občanů slovenského státu k nim, tedy vydal svědectví o stavu tehdejší společnosti. Snímek vznikl v mezinárodní spolupráci s výrazným českým podílem. Na základě skutečného příběhu Martina Friedmanna (aneb Petráška – krycí jméno, jež mu za války také pomohlo k záchraně) žijícího ve Spojených státech napsal scénář Jan Novák, film režíroval Jiří Chlumský.

Početná Martinova rodina žila v Bánovcích nad Bebravou, kde léta farářoval Josef Tiso (představitelé místní židovské komunity se ve filmu marně snaží, aby je vyslechl). Při slavnostní pesachové večeři si slíbili, že se za rok opět sejdou u jednoho stolu. Ale i v Bánovcích začaly deportace Židů. Martin (hraje ho nadějný Samuel Spišák) se dostal do pracovního tábora, kde zaujal jako fotbalista, proto jej velení vyřadilo z transportu mířícího do vyhlazovacího lágru. Když se pak vyléčil z těžké nemoci, podařilo se mu uniknout k partyzánům.

Od Obchodu na korze režisérů Kadára a Klose snad u nás nebylo filmu, jenž by vylíčil nejen osud Židů na Slovensku, ale také postoje občanů slovenského státu k nimMartinův život nabitý událostmi poskytl tvůrcům prostor pro vykreslení členitého obrazu slovenského státu se všemi jeho rozpory a protiklady, s životem obyčejných i aktivistických Slováků, s odvážlivci a zbabělci, s arizátory i nenápadnými hrdiny, kteří pomáhali pronásledovaným. Doširoka rozmáchlý, kronikářsky podrobný způsob vyprávění zachycuje „velkoplošné“ dějiny i podrobnosti – ty zejména. Volně plynoucí expozice seznamuje s Martinovou rodinou, jež nepohrdne vepřovým a do synagogy moc nechodí, přibližuje jeho fotbalové aktivity, líčí vylučování Židů z veřejného života. Podrobně se věnuje životu v pracovním táboře, Martinově nemoci i setkávání a utkávání se se sovětskými partyzány. Rozvláčné, ale kultivovaně natočené líčení místy navíc nepostrádající humor (scéna u židovského obuvníka, na nějž dohlíží arizátor) přináší i řadu důležitých, zřídka frekventovaných motivů. Například vztah-nevztah slovenské majority k válce a jejím průvodním jevům včetně postoje k Židům je vylíčen přesvědčivě, přitom jaksi samozřejmě, bez vyhrocených momentů. Prvky drsné reality obsahuje důležitá scéna, kdy sovětský partyzán projeví svůj antisemitismus. (Podobnou sekvenci lze najít i v nedávno uvedeném americkém filmu Odpor.) Přesvědčivě motivované jsou i váhavé postoje Židů, které ani reálná hrozba většinou nepřiměla k emigraci. Ve filmu je řada silných okamžiků; k nejpůsobivějším patří zoufalý výkřik bánoveckého rabína, který v úzkostném okamžiku zvolá: „Už nechci být Židem!“

Režisér nezapře zkušenost tvůrce televizních seriálů, výrazně se věnuje detailům, vede příběh od jedné epizod  y k další, místy je popisný a příliš doslovný, jako by chtěl (do)vysvětlit vše, co s tématem souvisí. Tím ovšem film někdy zbytečně zatěžuje podrobnostmi, které brzdí spád a rytmus. Což ale jen málo mění na faktu, že Nedodržený slib je ve své kategorii důležitý film.

Agáta Pilátová, publicistka

Foto SPI International



  Vždyť jsou to jen soumaři
  Jak to vidí
 
   Kratochvilův totalitní lis

   Pořiďte si
 
   Josef Suk jubilující
   Téma