Číslo 27 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Christophem von Dohnányim.

 

 

 

 

 

 

 


 


Vladimír Karfík, publicista

Reklama mimo zákon a ze zákona

Léta nechápu rostoucí osazování našich dálnic neuvěřitelným množstvím reklamních výzev. Překročení hranic z ciziny, mnohem dříve spotřební než se stala země naše, musí přivodit šok. Odkud přijíždíme, setkávali jsme se zpravidla jenom s takovými sděleními, jež automobilista potřebuje, aby se dostal, kam má namířeno. Jinak si tam užíváme míjející krajiny. Po překročení českých hranic se můžeme sebesveřepěji dívat jenom kupředu, ale perifernímu vidění neporučíš, nelze je vypnout, musíme tedy sledovat, jak je krajina počmárána a popsána jednou komerční výzvou za druhou.

Pak se divte, že za snahou postupně vykácet krajinotvorné aleje okolo našich silnic musím vidět snahu po vytváření příležitostí pro vznik nových, typicky českých alejí, které dnes namísto stromů budou vytvářet reklamní billboardy. Černým pohledem by se v tom dal spatřovat jediný kladný smysl: při střetu automobilisty se stromem mohou dnešní dopraváci prozatím dávat vinu stromu, ale v budoucnu, kdy bude krajina totálně osázena billboardy, za nehody ponese vinu kdo? Světlejší pohled: pokud řidič karambol s billboardem přežije, je tu šance, že se propagovanému obchodu či zboží jistě do budoucna vyhne. A tedy čím víc karambolů, tím ztrátovější bude snaha vztyčovat okolo silnic další billboardy, možná pak začnou i mizet.

Jak je možné, že firmy, které odvádějí naši pozornost na našich dálnicích, jsou před hranicemi téměř neviditelné? Jsme takoví obchodníci, že za pár šupů prodáme reklamě i kus pole či zahrádky a třeba nos mezi očima? Jsme tak jiní, než jsou občané, kteří žijí západně od našich hranic? Obávám se, že ne tak docela, bude v tom něco samosprávně jiného, asi nějaká regulující moc onoho trhu, který je u nás zřejmě tak rozvolněný, řekl bych, až nenažraný, že vstupem do naší osvobozené země jako bychom se ocitli v území, které ovládají trhovci, jakkoli mají světový nátěr.

Ale o tom jsem vlastně ani nechtěl psát. Spíš o tom, jak je výborné, že mezi hlavními elektronickými médii některá mají statut veřejné služby. V posledním období před volbami jsem však zjistil, že to může být i ošidné. Vyslechl jsem v našem milém rozhlase několik pořadů s volebními spoty nadměrného množství beznadějně soupeřících politických stran, a zděsil jsem se. Ani má masochistická část povahy je nemohla při nejlepší vůli přijmout, ani občanská uvědomělost mě napříště nepřinutí, abych poslouchal pořady, které jsou povinné prý ze zákona, jak jsem se dověděl. Raději ten zákon tentokrát překročím a rádio v ten okamžik nadále budu vypínat.

Zdá se mi takové ze zákona povinné vysílání v režii politických stran ještě horší než je billboardová válka běžně reklamní. Vím, že jde o svévoli a kšeft zákonem přehlížené, ale nikoli přikázané. Mohou mi být na různý způsob odporné, ale rozhlas mi stranické předvolební spoty cpe do uší ze zákona, povinně, což je vlastně horší, než jsou nemilované reklamy. Připadám si hůř než na pouti: jeden vyvolavač za druhým, heslo za heslem, tak agresivně vykřikovaným, že jedinou může být reakce negativní: jít od toho pryč, rezignovat na výsostné občanské právo volit.

A to zákonodárce snad nemohl mít na mysli.



  Vždyť jsou to jen soumaři
  Jak to vidí
 
   Kratochvilův totalitní lis

   Pořiďte si
 
   Josef Suk jubilující
   Téma