Číslo 31 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Aňou Geislerovou.


Pornofilie: událost sezony

Vzdát hold Jiřímu Staňkovi (1957), strůjci detabuizující poezie, se rozhodl nakladatel, editor a básník Martin Reiner: „Tohle je Reinerův Staněk, jak ho mám rád já,“ prohlašuje v emocionálně zabarveném prologu k výboru z více nežli tisíce pěti set Staňkových textů z let 1975-2009. Konvolut vychází v nakladatelství Druhé město pod lehce matoucím provokativním názvem Pornofilie a obnáší kolem dvou set čísel originálního Staňkova lyrického rukopisu vysoké jazykové kultury; mnohé texty jsou zveřejněny poprvé.

Po více než tři desetiletí zůstává Jiří Staněk, významný příslušník „generace opožděných debutantů“, věren svému syžetovému archetypu – lyrické projekci erotických peripetií věku chlapectví a dospívání. Prvotní zážitky lidského sbližování jsou pro něj hodnotově neúplatnou bází života. Jejich prizmatem pak nazírá další vrstvení vln fyzické i duchovní fatality. Svět intimissima přitom nerozlučně spájí s vědomím vazby k „dějinám světa“, jak si je každý ukládáme do svých životních análů. V tom si zůstává básník, autor desítky sbírek a bibliofilií, po všechen čas věrný – a tím je i věrohodný. Jsem rád, že nemusím měnit ani slůvko ze svého doslovu ke Staňkově prvotině: „…je stejnou měrou křesťan i pohan, oscilace mezi těmito polohami hledání Boha je mu přisouzena už někde u pramenů slov.“

Staněk, žijící po ukončení bratislavských studií ve Strakonicích, kde působí jako lékárník, si vybírá své estetické blížence mezi básníky, malíři a učenci výjimečných osudů. Jejich jmény se to v jeho verších jen hemží. Četba jeho básní je putování po mostě plném sousoší, jež svým jazykem oživuje a vede s nimi kontemplativní rozhovory.

Pornofilie bude jistě ediční událostí sezony, nikoli jen této letní.

Mirek Kovářík, recitátor a publicista



  Příběh vězně č. 68 223
  Jak to vidí Jaromír Štetina
 
   Smysl a krása ornamentu

   Navštivte
 
   Ty děti jsem tam nechat nemohla
   Téma