Číslo 32 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Pavlem Bryczem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



A nevolejte před jedenáctou…

„Už ji mám zase jako z praku. Sepultura tu řve na plný kule, dole dělaj bordel popeláři, takže dorazím posledního panáka a jdu se svalit.“ Přesně před deseti lety dotlouklo v Jirečkově ulici na Praze 7 neklidné srdce Jana Ivana Wünsche, rockera tělem i duší, jednoho z pilířů bolševickým spiskem Nová vlna se starým obsahem zvěčněné Jasné páky i následnické rollingstoneovské Hudby Praha, autora Mišíkova evergreenu Špejchar blues a editora Rock & Popu v jeho nejšťastnějším období.

Přestože rokenrolu naplno propadl až po Kristových letech a odešel v necelých dvaapadesáti, stihnul toho Váňa, jak mu říkala maminka, zarytá letenská rusofilka, víc než dost. Pro řadu fanoušků i muzikantských kolegů zůstává legendárním, nejdivočejšími historkami opředeným bohémem, ale také dodnes inspirativní osobností. Také to jistě stálo u kolébky vzpomínkové knihy Bav se s volem o sobotě, kterou v tradičně mimořádně nápadité grafické úpravě Karla Halouna a Jana Čumlivskiho vydalo brněnské nakladatelství Julius Zirkus spravované překladatelem, publicistou, popularizátorem moderní latinskoamerické prózy a českou nekonformní hudební scénou soustavně oslovovaným Janem Mattušem.

Základem publikace, kterou ve spolupráci s Mattušem a Halounem editorsky posvětil novinář Vojtěch Lindaur, je přetisk rozsáhlého portrétního autointerview, které Wünsch v letech 1997 a 1998 připravil pro prázdninová čísla svého mateřského Rock & Popu. Už tehdy bylo jasné, že nejde o obyčejný rozhovor, natož o samožerský způsob řešení okurkové sezony. Letenský svéráz, v té době již pověstí i zjevem nápadně připomínající svého amerického druha v rebelii Charlese Bukowského, nabídl v textu nejen svůj životní příběh plný jedinečných krizí a katarzí, ale osobitým způsobem nahlédl i klopotného či klopýtajícího ducha své doby – ať už šlo o častuškovská padesátá, obrozující se šedesátá, ubíjející sedmdesátá či perestrojková osmdesátá léta minulého století. Stále je to neobyčejné čtení, cenné pro svůj dokumentární rozměr, atraktivní vzhledem k Wünschově rockerské otevřenosti, ovšem také hodnověrné – sebezpytností i nadhledem autora.

Jan Ivan Wünsch v časech Jasné pákyVšechny zmíněné hodnoty bohužel spíše postrádá druhá část knihy – šestadvacet rozhovorů s hudebníky, kteří v průběhu let prošli Jasnou pákou a Hudbou Praha a z nichž každý byl nějaký čas protagonistou Wünschovy osobní kroniky. Velkou část ze zjevně korespondenční formou pořízených výpovědí s hvězdami záře Davida Kollera, Petra Váši či Michala Ambrože, ale i s méně nápadnými „dělníky“ skupin s kultovním puncem poznamenaly řevnivost, ublíženectví a vzájemné vyřizování si účtů daná nedávným, zřejmě komerčně motivovaným roztržením slavné značky na dvě navzájem si konkurující polovičky.

I to se rockerům stává: když jde o kšeft, hejnem panáků stvrzená přízeň rychle ztrácí platnost. Nejednoho čtenáře jistě napadne, jak by se s nevraživostí uvnitř kapel, jimž dal šestnáct let života a značnou část svého zdraví, vypořádal chlápek, kvůli kterým ta kupecká hašteření vyšla knižně. „Hlavně mi nevolejte před jedenáctou dopoledne,“ zněl by možná Wünschův nástin řešení. A pak by se vidělo.

Milan Šefl



  Latinskoamerická touha
  Nalaďte si
 
   A nevolejte
   před jedenáctou...

   Pořiďte si
 
   Mezi gorilami
   v Dzanga Sangha

   Téma