Číslo 32 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Pavlem Bryczem.

 

 

 

 

 

 

 




Vladimír Karfík, publicista

Opakování matka potěchy

Je úplně normální, že na koncertech se provádějí úspěšná symfonická, komorní i sólová hudební díla do nekonečna. Ostatně jak jinak bychom skladbu mohli mít za úspěšnou, kdyby se provedla jenom jednou, že? Musíme si na ty dosud neznámé kompozice nejprve zvyknout, abychom je pochopili, abychom se s nimi sžili – a teprve pak aby se nám líbily natolik, že je znovu budeme vyžadovat. Proto se novinky rafinovaně zařazují mezi skladby osvědčené, a proto žádané zprvu jen sporadicky, dokud je také nepřijmeme za své. Právě tak si počíná běžný rozhlasový program, aniž by někdo proti tomu protestoval. Převahu v jeho hudebním vysílání během celého roku mají opakovaně zařazované, tedy známé, věci.

Slova jsou na tom v rozhlase podstatně hůř (pokud nejde o módní plevelná slova a vazby, těm se dnes daří). Pravda, dramatická i literárně dramatická nastudování se reprízují, ale tak jednou, nejvýš dvakrát, mnohdy ovšem nikoli dostatečně, aby si je posluchač natolik oblíbil, že by se k nim rád vracel a vyžadoval si je.

A přece: je tu jakási každoroční z nouze ctnost a tou je letní okurková sezona, kdy je tvůrčí produktivita přirozeně podvázána dovolenými. Tady se dostávají ke slovu i věci, jež byly nastudovány dříve, či dokonce dávno a dávněji. Vzdáleně to připomíná skladbu repertoáru hudebního: ovšem jenom v tom, že rozhlasové pořady se skládají obdobně, z věcí již prosazených. Když jsem se zmiňoval o koncertech, tam jsou vlastně známé jenom partitury, provedení je vždy znovu obnovované. Rozhlas toto činí velmi zřídka, až po letech se znovu nastudují některé základní složky jeho klasického repertoáru, ale vedle toho má velkou výhodu: cokoli bylo jednou provedeno, může se kdykoli znovu skutečně reprodukovat, ať jde o hudbu, ať o dramatický či jiný slovesný útvar.

Tvůrci programu mohli tedy první letošní červencovou sobotu odpoledne sáhnout (tady si nemůžu odpustit, jak nesnesitelný je tvar ve vazbě „dosáhnout na něco“, rozšířený ve všech médiích) po Červinkově nastudování Shakespearova Krále Jindřicha V. Slyšeli jsme nejenom, jak si s textem poradil Josef Červinka s Karlem Högrem, Ladislavem Peškem, Milošem Nedbalem či Luďkem Munzarem, ale také něco o tom, jak jiná byla nepříliš dávno jazyková kultura. Večer nato Fibichova Šárka – a hle zase dílo známé, ale slyšíme v něm něco, co jinak by bylo nemožné: nejenom jedinečné provedení, staré devětapadesát let, ale v něm unikátní zážitek, hlasy Marty Krásové, Beno Blachuta, Václava Bednáře, Ladislava Mráze! Tři dny nato v úterý proslulé antidrama, Ionescova Plešatá zpěvačka, reprizované už po roce, a ve čtvrtek pak oddechové Adlerovo starší, leč neustále svěží provedení Vraždy v ulici Morgue E. A. Poea. A tak bych mohl pokračovat – Pourrat, Rostenův Kaplan, a to za pouhých několik dnů začínajících prázdnin. Jenom na Eskymo Welzla, jak ho neodolatelně četl Karel Höger, čekám dlouho – pokud jsem ho nepropásl.

Tu mě napadá, že letní reprízový program má ještě jednu přednost: vždyť spoustu pořadů každý z nás jistě propásl, a nyní v létě má možnost si je poslechnout. I proto letní programovou nabídku rozhlasu nelze považovat za okurkovou sezonu, ale naopak za dobrodružství v čase, místy s přesahem do vlastního mládí.



  Latinskoamerická touha
  Nalaďte si
 
   A nevolejte
   před jedenáctou...

   Pořiďte si
 
   Mezi gorilami
   v Dzanga Sangha

   Téma