Číslo 33 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s basbarytonistou.
Adamem Plachetkou.

 

 

 

 

 


 


Sex ve městě Brně

Ceněný divadelní režisér Vladimír Morávek se v roce 2003 zařadil i mezi filmové tvůrce. Jeho celovečerní debut Nuda v Brně se stal událostí sezony a vynesl mu hned pět Českých lvů, včetně toho klíčového – za nejlepší film roku. Snímek, na němž Morávek scenáristicky spolupracoval s představitelem hlavní role Janem Budařem, se od té doby opakovaně vrací i na obrazovky České televize – v neděli 16. srpna ve 20 hodin ji nabídne ČT1.

Standa má problém. Olinka ho pozvala na večeři a prý u ní může i přespat. Jenže Standa ještě žádnou dívku neměl... Jan Budař získal za roli ve filmu Nuda v Brně Českého lva„V Brně proběhne každý večer sto padesát tisíc souloží,“ praví se hned v úvodu filmu ve scéně natáčení jakési televizní inscenace. Morávek s Budařem s tou kontroverzní sentencí osobitě polemizují, vykreslují klopotné pokusy o fyzické sblížení nejrůznějších postav a postaviček vyznačujících se nedostatkem zkušeností, sebevědomí i iluzí. V popředí stojí postavy Standy a Olinky, lehce mentálně postižených outsiderů, kteří se po ročním dopisování konečně chystají na schůzku, z níž má vyplynout jejich první milostná zkušenost. V mnoha komických epizodách sledujeme přípravy obou nejistých hrdinů – nezapomenutelná je zvláště instruktáž nasazení prezervativu, kterou Standovi poskytuje jeho zkušenější bratr. Souběžně ovšem autoři rozvíjejí příběhy řady vedlejších postav, kteří mají zjevně mnoho problémů, ale jeden společný – nedostatek sexu.

Nuda v Brně vzdává hold české nové vlně šedesátých let, zvláště pak prvním filmům Miloše Formana. Morávkovy postavy jsou obdobně tápající, nehotové, tragikomické, jako protagonisté Černého Petra nebo Lásek jedné plavovlásky. K pocitu kontinuity přispívá i to, že film byl natočen černobíle, což ale mělo zcela prozaický důvod, a to nedostatek financí. Možná i proto působilo ve své době obsazení filmu zcela nehvězdně – kromě Pavla Lišky a Miroslava Donutila (v krásné roli zneuznaného oblastního umělce Norbachera) se režisér opřel o tehdy vesměs neznámé brněnské herce Jana Budaře, Kateřinu Holánovou, Pavlu Tomicovou, Marka Daniela či Simonu Pekovou.

Sázka na nízkorozpočtovou poetiku v tomto případě vyšla. Když však stejná autorská dvojice o pár let později přišla s dalším titulem Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště, neuspěla ani u diváků ani u kritiky. Zřejmě hlavně proto, že opakování – alespoň ve filmové tvorbě – určitě není matkou moudrosti.

Milan Šefl



  Herny, kasina, rozum usíná
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Sex ve městě Brně

   Dívejte se
 
   Než přišel Voskovec
   Nalaďte si