Číslo 33 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s basbarytonistou.
Adamem Plachetkou.

 

 

 

 

 


 


S Jiřím Černým o Karlu Bermanovi

„Kdykoliv Karel Berman zpíval – a hrál! – Leporella, musel i nejsvůdnější Don Giovanni udělat vše, aby mu jeho sluha neukradl představení,“ říká v průvodním slovu k CD Karel Berman, operní recitál Jiří Černý, editor desky a autor komentáře. Album je výtečně sestaveným výběrem ukázek pěveckého umění významného basisty, jemuž pro menší vzrůst byly často odepřeny „parádní“ operní postavy. Přesto se prosadil na naší první scéně i v zahraničí a jeho světová úroveň byla všeobecně uznávána. Navíc – co mu bylo odepřeno na divadle, mohl zazpívat v rozhlase, z jehož archivu editor vybíral. Výsostný hlas Karla Bermana zní v áriích z oper Myslivečkových, Mozartových, Rossiniho, Donizettiho, Glinkových, Smetanových, Dvořákových, Verdiho i Janáčkových.

Úvodní esej bukletu má parametry odborně erudovaného textu, ale svědčí také o blízkém osobním vztahu k pěvci. To mě zaujalo, a proto jsem se na Jiřího Černého obrátila s dotazem, kdy se setkal s Karlem Bermanem poprvé. „Prvně jsem ho slyšel ještě coby člena opery v Plzni. V tehdejším Smetanově divadle zpíval jako host Bartola v Lazebníkovi sevillském. Jak začal árii ,Doktora tak zkušeného', nadšením jsem skoro nedýchal,“ svěřil se mi Jiří Černý. „Už za pár týdnů jsem se odvážil ho po představení oslovit a skamarádili jsme se. Vyprávěl mi o koncentrácích, o studiích na konzervatoři, o rodině. Byl to asi nejmoudřejší mužský mého života. Přestože jsem byl kluk, mluvil se mnou vážně a učil mě snášenlivosti a pokoře.“ Karel Berman byl ovšem velkou osobností i jako pěvec. „Zpíval ohromně muzikálně: přesně posadil každý tón – nejen intonačně, ale taky stylově, výrazově,“ říká Jiří Černý. „Žádný jiný náš basista neměl hlas tak vyrovnaný v celém rozsahu, barevně a rezonančně. Až do vysokého věku vlastně nevěděl, co je tremolo. Uměl i z malé role udělat něco výjimečného.“

Editor prozrazuje, že práce na desce pro něj byla velkou radostí a štěstím. „Už když jsme společně se zvukařem Mirkem Marešem poslouchali nejširší výběr, nahlas jsme oba jásali. Jediný problém byl, jak na CD dostat co nejvíc Bermanových nahrávek. Škoda že Radioservis nemá tolik prostředků, aby mohl Bermanovi vydat dvojdisk. To druhé CD bych si představoval písňové: Britten, Musorgskij, Haas, Dvořák a možná i písně, které složil sám Berman.“

A na závěr: Jak to, že se Jiřímu Černému dařilo hluboký vztah k opeře po léta tajit? „Své první hudební recenze jsem sice psal coby dvacetiletý student o opeře, ale pak jsem o ní psal jen nahodile, zatímco mě pohltila rocková muzika,“ přiznává hudební publicista. „Systematičtěji jsem s operou znovu začal až takřka na prahu své šedesátky. Že jsem v Národním na bidýlku trávil své dospívání, vědí jen nejbližší kamarádi.“

Agáta Pilátová, publicistka



  Herny, kasina, rozum usíná
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Sex ve městě Brně

   Dívejte se
 
   Než přišel Voskovec
   Nalaďte si