Číslo 38 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem.
Jiřím Anderlem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Paradoxy rumunské avantgardy

Mnoho jsme toho o vzniku, vývoji a dílech rumunské výtvarné avantgardy, konkrétněji její malířské složky, u nás nevěděli. Ostatně fenomén je to nad pomyšlení složitý, tak jak je kulturně složité i samo Rumunsko. Výtvarná různorodost souvisí s různorodostí jazykovou: vedle rumunštiny se ve zdejší kultuře uplatňuje italština, němčina, maďarština… Tak jako je poněkud paradoxním fenoménem rumunská avantgarda, je paradoxem do jisté míry nadána i současná výstava, již do 20. září hostí ve Veletržním paláci pražská Národní galerie ve spolupráci s Rumunským kulturním institutem: neobsahuje totiž to nejlepší z rumunského umění, kvalita děl je – podotýkám, že záměrně – kolísavá. Kurátorský koncept Erwina Kesslera není akademicky reprezentativní ani „postmoderně neohraničený“, naopak: jde mu o mapování historického fenoménu s jeho konkrétními klady i zápory. Tím je zajímavější a také historicky názornější – výpověď o složitostech rumunské historie umění první poloviny minulého století s přesahem do let padesátých je do jisté míry i výpovědí o složitosti rumunské „kolektivní duše“, a v tomto smyslu je i oním příslovečným nastaveným zrcadlem evropským avantgardním hnutím, včetně toho našeho. A to přesto, nebo snad právě proto, že zatímco naše výtvarná avantgarda byla od svých počátku „napojena“ na diskurz francouzské, respektive pařížské kultury, balkánské státy se s vlivy této kulturní hegemonie vyrovnávaly složitěji, či prostě jinak.

M. H. Maxy, Madame Ghitas (1924)Ostatně sám kurátor svůj průvodní, hluboce zasvěcený a pro nás v mnohém překvapivý text uvedl ironickým pojmenováním tamního avantgardního fenoménu jako „retro-gardy“. Platí-li to pro dění v Rumunsku samém, přiznejme si, že v kontextu avantgardy evropské se právě Rumuni dostali – ve smyslu kvalitativním i kvantitativním – na horizont dění, stačí připomenout zásluhy zakladatele a vůdčího ducha dadaismu Tristana Tzary (vlastním jménem Samuela Rosenstocka) a jeho „spolubojovníka“ Marcela Iancu, sochaře Constantina Brancusiho, dramatika Eugena Ionesca či surrealistických malířů Victora Braunera a Arthura Segala.

Problémem, který se v podstatě stal tématem a konkretizovaným předmětem této výstavy, jsou rozevírající se – či naopak přibližující se – čepele nůžek, mezi nimiž se rumunská malba tohoto věku nacházela, tedy rozpor mezi linií avantgardní a tradicionalistickou. Pozdní avantgarda a raný tradicionalismus, upínající se k vágně definovaným lidovým hodnotám, kupodivu časem konvergovaly ve snaze artikulovat specifický typ „národního antropologického vzoru“.

Obrazy, zahrnuté do výstavního projektu s názvem Barvy avantgardy, jsou vybrány z devíti rumunských muzeí. Představují škálu vzájemného různorodého působení, od politicko ideologického až po etnické. Pro meziválečnou rumunskou scénu ostatně nebyla příznačná soudržná a dominantní kultura, leč rozvíjela se v ní směsice různorodých, odlišných a multikulturních zvláštností. Vzájemný vliv, projevující se v soupeření, dráždění, napodobování, interpretaci, kritice či dokonce parodování, vyústil paradoxně v živý dialog, jenž ve dal ve výsledku vzniknout svébytné výtvarné kultuře.

Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný kritik

Foto Národní galerie v Praze



  Bajka o sršních
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Přítel muzikálu

   Pořiďte si
 
   Osadnický rozhlasák s pistolí
   Téma