Číslo 38 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem.
Jiřím Anderlem.

 

 

 

 

 

 

 

 


 



Rudolf Matys, básník a publicista

Havárie televizoru a její důsledky

Po návratu z letních cest jsem rozmrzele zjistil, že mi nefunguje televizor. Už na dovolené jsem televizi nesledoval, odpočinul jsem si i od novin, a navíc na mě momentálně čekalo hodně práce, takže jsem tuhle havarijní situaci akutně nijak neřešil. Rozhodně nejsem žádný televizní maniak, čas je pro mě vzácný artikl, vždycky jsem si tedy z programové nabídky dost uvážlivě vybíral, nicméně skoro každý den jsem si aspoň pouštěl večerní zpravodajské a publicistické pořady na obou okruzích České televize, abych byl doslova „v obraze“. Ale i tak jsem už po několika dnech pocítil cosi, co jsem později označil jako lehké „odvykací příznaky“. Rozhodl jsem se totiž vyzkoušet si na sobě, co se mnou udělá dlouhodobější televizní abstinence a s ní i jakýsi částečný, podmínečný návrat do předtelevizního věku.

Naštěstí nemám takové přátele, kteří by se celou noc těšili jen a jen na to, jak si se mnou ráno pohovoří o večerních televizních programech a spráskli by ruce nad mou případnou ignorací, naopak našli by se mezi nimi i dva introverti tak zaostalí, že televizi neměli doma nikdy, zato (rozhodně nemíním říct proto!) umějí pět jazyků a jejich vzdělanost se málem dotýká nebes. Ale i tak připouštím, že jsem byl z dané situace lehce nervózní. Asi tak za dva týdny mi zničehonic „odlehlo“, taky proto, že jsem vykonal znatelně větší kus práce, a dnes, po měsíci, kdy můj pokoj nedobarvují signály z obrazovky, už můžu suverénně říct, a to jsem byl televizním divákem nejméně čtyřicet let, že televizi ke svému životu nepotřebuji, rozuměj nutně! Docela tedy chápu, že sociologické průzkumy hovoří o určitém odlivu zájmu mladých generací o toto médium, a to především ve prospěch internetu a z něj odvozených, z hlediska percepce méně „pasivních“ médií. I já si ho přece dennodenně otevírám – snad ne nový tik k řešení?

Nu, ale proč právě tohle píšu na téhle stránce? Hlavně proto, že bych nevydržel snad ani týden bez rozhlasu. Bez média, které se chová demokratičtěji k mé fantazii, které se do mne nedobývá žádnými vnějšími efekty, nepodsunuje mi k uvěření, že všechno to, co vidím na obrazovce, je skutečně pravda pravdoucí a konečná, i když může jít někdy jen o šikovnou selekci, aranžmá a sestřih. A to nemám na mysli jen dvoudomou – slovesnou a hudební – Vltavu, s níž jsem spojil velkou část svého života, ale rozhodně i (stále chronicky a neprávem opomíjenou) analytickou Šestku s jejím širokospektrálním myšlenkovým záběrem, většinou chytrými komentáři, otevřenými diskusními tribunami a mimo jiné i podnětnými digesty z moderní historické a politologické literatury, tu- i cizozemské. Na jejích vlnách tedy proudí skutečný současný, jak se tomu kdysi říkalo, „myšlenkový kvas“…

Neřekl jsem tu jistě nic nového, všeobecně se přece dávno ví, že vizuální dojmy bývají silnější, ale taky povrchnější (odborníci na reklamu by mohli k tomu jistě říci své), a naopak, že slyšené slovo (slovo, nikoli tlach!) sice vyžaduje mnohem víc koncentrace, ale vnitřní užitek, který přináší, může být mnohem podstatnější. Básník Josef Hiršal s oblibou říkával: „Záleží na tom, na čem komu záleží“ – a jen zdánlivě jde o primitivní tautologii, jen si zkuste tu větu promyslet. Záleží-li tedy komu na hlubším pochopení sebe, společnosti i světa, bude mu záležet právě i na rozhlase.

Málem bych zapomněl: k té televizi se samozřejmě brzy zase vrátím, to by přece jen byla škoda, koupím si novou. Ale ta moje letní zkušenost s havarovanou obrazovkou stála přece jen za to!



  Bajka o sršních
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Přítel muzikálu

   Pořiďte si
 
   Osadnický rozhlasák s pistolí
   Téma