Číslo 41 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Marií Rottrovou.

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 


Souboj s mocí začíná ve vlastním svědomí

Na filmu Protektor režiséra Marka Najbrta zaujme silný kompaktní příběh z napjaté doby okupace, sevřený mezi několik aktérů. Kostky jsou vrženy ve chvíli, kdy se na plátně objeví osudové datum 1938 a poté čas odpočítá několik následujících let. Atmosféra houstne, v osidlech doby se ocitá ambiciózní rozhlasový reportér i jeho židovská žena, jejíž nadějná herecká kariéra je přervána. Oba stejně jako kolegy a přátele okolo zasáhne palba událostí. Na některé se střílí ze zálohy, jiní sami nastaví hruď, další obratně uhnou a prokličkují nebo využijí příležitosti, nechají se vmanévrovat do morálně bezvýchodné situace a sami sebe přesvědčí, že nemohou jinak, neboť zlo je mocné a oni musí chránit své blízké, svou práci, sebe. Jen na čest zapomněli.

Jana Plodková a Marek Daniel – protagonisté filmu ProtektorRedaktor Emil Vrbata se do kolaborantského soukolí dostává zvolna; jeho úmysly jsou ušlechtilé, je přece slušný člověk, snaží se jen chránit ženu. Mladá herečka Hana sice nesmí před kameru, pak ani do parku, večer na ulici nebo do kina, ale pořád může zůstat v bezpečí domova. Bude-li se ovšem Emil chovat rozumně. Jenže kde je hranice mezi „rozumným“ a neomluvitelným? Emilovo počínání a slova, jakož i jednání ostaních v rozlehlé rozhlasové budově i potemnělém městě, to je až děsivé deja vu; všichni jsme to v nějaké podobě zažili, slyšeli vyprávět, známe z dějin (a nejen našich). Tlak moci, strach i touha „nějak“ přežít – to bylo obdobné za protektorátu, v padesátých letech, po sovětské okupaci i v jiných mezních okamžicích.A to dodává ději mrazivý nádech.

Sdělení, jež Protektor vysílá do světa, je naléhavé, přitom však jen nenásilně vyplývá z příběhu a forem, jež vyprávění používá. Lze je vnímat z vývoje postav – hrdinové filmu nejsou jednoznační a nezůstávají beze změny, doba je válcuje a mění, i když každého jinak a rozdílným tempem. Mění se i jejich vzájemné vztahy. Utvářet význam pomáhají nenásilné metafory. Například neustálá přítomnost jízdního kola, jež se jako reálný předmět podílí na jedné z významných point příběhu a zároveň je možná i symbolem kola dějin, případně odkazuje k údajnému Hitlerově výroku o Češích, kteří se nahoře hrbí a dole šlapou. Může být ostatně i znakem zoufalé snahy uniknout bezútěšné realitě.

Vyprávění je výsostně filmové, sépiový odstín obrazu výtečně ladí s černobílými pasážemi (třeba v rozsáhlé expozici „filmu ve filmu“ s Hanou v hlavní roli). Tlumené barvy jsou funkční, zejména využití červené. Velká péče je věnovaná dobovým rekvizitám: rozhlasové interiéry a tehdejší technika, nábytek a kostýmy, téměř dokonalá rekonstrukce způsobu natáčení třicátých let působí značně autenticky. Hlavní představitelé, Jana Plodková a Marek Daniel, jsou nejen dobře zvolené typy, ale i herecky přesvědčiví. Neměli to přitom lehké: Daniel musel nastudovat styl dobové rozhlasové reportáže, Plodková zdařile předvést filmové herectví z časů Kristiána, být jiná v samotě bytu i v morfiovém opojení. Kvalitní práci odvedli i další herci – Jiří Ornest, Klára Melíšková, Richard Stanke aj.

Autorský tým Protektora – Marek Najbrt a scenáristé Robert Geisler a Benjamin Tuček – se před pěti lety společně představil zdařilými Mistry. Nyní potvrdili, že mají co sdělit, a navíc vědí jak.

Agáta Pilátová, publicistka



  O nebezpečné ztrátě paměti
  Jak to vidí Jaromír Štětina
 
   Příběh renesančního mága

   Pořiďte si
 
   A mějte se půvabně!
   Téma