Číslo 42 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Ninou Divíškovou.

 

 

 

 

 

 

 


 


Vladimír Karfík, publicista

Výzkum s povzbudivými výsledky

Že bych se cítil dobře v tlačenici, nemůžu říct, ale do jednoho houfu bych se velice rád přihlásil: Centrum pro výzkum veřejného mínění AV ČR před několika dny zveřejnilo výsledky výzkumu důvěry občanů k vybraným institucím veřejného života, z nichž vyplynulo, že téměř sedmdesát procent respondentů důvěřuje rozhlasu, o něco méně televizi a ještě méně tištěným médiím. Ostatní služby – vojsko, policie, banky mě v této chvíli už tolik nezajímají. Nikdo se mě v té věci na nic neptal, takže do toho největšího rozhlasového houfu se musím přihlásit sám. I když s trochou pochybností.
Výsledek je to věru lichotivý pro jednu i druhou stranu – pro rozhlas i pro ty, kdo v anketě odpovídali. Ze zvědavosti hraničící až s neslušností totiž v metru, v tramvaji, kde to jenom trochu jde, nahlížím lidem přes rameno a zjišťuji, co kdo čte. Většinou vídám rozložený Blesk či něco podobného, méně už běžné deníky, zřídka pak Týden nebo Respekt. Pravda, někdy se v rukou cestujících dají zahlédnout vysokoškolská skripta i knihy, a ne vždy jenom brak. Nejhlubší zážitek mám však z pojízdných schodů na pražském Můstku: míjeli jsme se na nich s mladíkem, který si četl Čínskou filozofii Oldřicha Krále (prosím, opravdu na schodech!) nedlouho poté, co kniha vyšla. Nezmýlil jsem se, viděl jsem a přečetl titul dobře. Před tím hochem jsem smekl a v té chvíli jsem hleděl do budoucnosti se skepsí poněkud otřesenou.
Přesto mám určité pochybnosti, a nepocházejí z množství Blesků ve veřejné dopravě ani z toho, že jenom tuším, jaké rozhlasové stanice poslouchají, anebo snad co čtou, pokud vůbec čtou, ti, kteří metrem nejezdí, ale jsou skryti za skly nablýskaných limuzín. Soudím podle toho, že někteří volení samosprávci rezortů kultury v žebříčku hodnot nepostoupili nad zájem o módní přehlídky, soutěže krásy a muzikály (dříve by to byly operety).
Výsledek průzkumu beru vážně už proto, že důvěra diváků k televizi je menší než jakou mají posluchači k rozhlasu, třebaže televize vládne mnohem větším emočním potenciálem. Když k tomu přidáme, že sdělení, jež televize přináší, jsou kratší, jednodušší a šitá na tělo tak řečenému většinovému divákovi, protože televizní vysílání veřejné služby neustále soupeří se stanicemi komerčními začasté jejich zbraněmi, pak úspěch rozhlasu se mi jeví být o to větší.
Tištěná média naproti tomu mají tu přednost, že jsou trvalejší, lze na nich utkvět zrakem bez obav, že chvilkovou nepozorností sdělení zmizí. Přesto se odedávna traduje, že nic není staršího než včerejší noviny. Výsledky průzkumu prokazují, že tiskoviny nemohou zapřít, ať se snaží sebevíc, že žádné z nich nemají přednost instituce veřejné služby, jakou mají Český rozhlas a Česká televize. Všechny tiskoviny jsou součástí komerční sféry a tlačí je zisk z inzerce, z prodeje. O to je významnější, že ve své podstatě náročný rozhlas, vyžadující aktivní představivost, je pro veřejnost nejdůvěryhodnější.
Trochu nezodpovězenu mám otázku, zda respondenti měli na mysli všechna rádia, tedy i soukromé stanice. Předpokládám, že nikoli, protože dotaz se týkal důvěryhodnosti a soukromá rádia, pokud se nemýlím, jsou jako instituce založené především na tom, čemu se jenom při nejlepší vůli říká hudba, a na zábavě, což se položeným otázkám myslím vymyká. Závěry Centra pro výzkum veřejného mínění jsou každopádně pro stanice Českého rozhlasu uznáním, oporou proti možné privatizaci a ovšem také impulzem.



  Máme věřit pohádkám?
  Jak to vidí Petr koudelka
 
   Kam dočurá kašpárek?

   Pořiďte si
 
   Třiadvacet let s Pygmeji BaAka
   Téma