Číslo 42 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Ninou Divíškovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Nina Divíšková, herečka

Proč jste se rozhodla odejít z Činoherního klubu, kde jste byla v angažmá pětatřicet let?

Mně se tam úplně přestalo líbit. Za prvé už jsem tam kolem sebe neměla lidi, s nimiž jsem si rozuměla. Dávno tam nebyl Josef Abrhám, Libuška Šafránková... Někteří zemřeli – Franta Husák, Jirka Hrzán... Najednou jsem tam zůstala jak kůl v plotě. A pak tu byl další, a to hodně podstatný důvod. Honzu (Jana Kačera, manžela Niny Divíškové – pozn. red.) z Činoheráku, který spoluzakládal, z politických důvodů vyhodili. A po revoluci nikoho nenapadlo nabídnout mu spolupráci. Třeba by to odmítl, já nevím. Ale ze slušnosti či z kolegiality mu to nabídnout měli – a nikoho to nenapadlo dodneška. Těch příčin se nahromadilo ještě víc. Je to, jako když se třeba rozvádíte – důvodem nikdy není jeden spálený kastrol, ten je jenom poslední kapkou, kterou to přeteče. Takže jsem dohrála sezonu 2000, aby si mohli sehnat záskoky, i když já tam toho tehdy už zas tak moc nehrála. Ale když jsem skončila, vypukla panika, jako kdyby to beze mě nešlo. Ladislav Smoček chtěl, abych hrála aspoň Burkeho (Podivné odpoledne Dr. Zvonka Burkeho – pozn. red.), protože to jsem hrála opravdu celých pětatřicet let. To už bylo až takové trošku morbidní ...

Vy sama jste odchod ale také snášela dost těžce, že?

Psychicky jsem to nesla strašně těžce. Byla jsem pořád v slzách, nespala jsem, nejedla, jen jsem pila vodu. V té době jsem začala v Řeznické zkoušet hru Premiéra mládí, ale pořád jsem jen brečela. A protože tu hru shodou náhod z francouzštiny přeložil známý psychiatr Cimický, zavolala jsem mu a povídám: „Pane doktore, já mám před premiérou, já se nesmím zhroutit.“ Chtěl, abych mu popsala, co mi je, a když jsem to řekla, on na to: „A co myslíte, že jste mi zrovna popsala? To je úplně typické nervové zhroucení, vy už zhroucená jste!“ Zeptala jsem se, jestli to tedy už horší nebude. A on že ne, že horší to být nemůže. Tak jsem řekla, že v tom případě to už nějak vydržím. Dušan Pařízek, který hru režíroval, mě jednou doprovázel na tramvaj, a když viděl, jak jsem pořád zoufalá, řekl mi: „Paní Nino, vy si myslíte, že tohle je váš herecký konec? Omyl! To je váš začátek!“ Já odpověděla: „Nejsi padlý na hlavu? Že bych jako v pětašedesáti letech debutovala?“ Ale on měl kupodivu pravdu...

To představení v Řeznické, které se s úspěchem hraje dodnes, bylo první v řadě. Za ním následovaly další inscenace (Příběhy obyčejného šílenství v Dejvickém divadle, Mrchy v Černé labuti), filmové role (Bolero, Příběhy obyčejného šílenství, Máj, Anglické jahody, Poslední vlak). Hrála jste v televizní Ulici, teď točíte seriál Vyprávěj, máte za sebou nedávnou premiéru hry Pláč v Národním divadle…

Herečky mého věku sedí doma, často zahořklé. Milena Dvorská si mi stěžovala, že pro báby nejsou vůbec žádné role. Já jí na to povídám: „Ale jsou, jenže ty teď všechny hraju já.“ Z legrace, samozřejmě. Je to až absurdní, kolik práce mi teď napadalo do klína. Jsem ráda, pochopitelně, jenom to mohlo přijít trošičku dřív.

Hana Primusová, publicistka

Snímky Stanislav Cimbura

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 6. října.



  Máme věřit pohádkám?
  Jak to vidí Petr koudelka
 
   Kam dočurá kašpárek?

   Pořiďte si
 
   Třiadvacet let s Pygmeji BaAka
   Téma