Číslo 43 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jakubem Hrůšou.

 

 

 

 

 

 


Terkel má všude problémy

Česká televize ve svém záslužném cyklu upozornila, že mnohé animované filmy – především evropské – překročily magickou hranici „určeno pro děti“ a na hlavu postavily veškeré výchovné a nabádavé tendence. Šokují pramálo spisovnou mluvou naprosto nezvedených (anti)hrdinů, libují si v jejich cynickém počínání a obskurních skutcích. Přesně toto všechno do sebe nasál i dánský snímek Terkel má problém (čtvrtek 22. října, ČT2, 23.10). Podle scénáře Mette Heenové jej natočil Stefan Fjeldmark, jenž se výtvarně opírá o jakoby loutkové, primitivně animované pajduláky s velkými šišatými hlavami, s dlouhým oblým tělíčkem a chapadlovitě tenkými končetinami.

Žánrově se film řadí ke komediím, avšak komediím děsivým, vražednickým, kde téměř zkapalnělá hrůza má vyvolávat záchvaty smíchu. Rozjívení šesťáci se vyžívají v obhroublé mluvě, která by citlivějšího dospělého zajisté vyvedla z jakýchkoli iluzí. Vidíme, jak titulního hrdinu Terkela, neprůbojného chlapce s rovnátky na zubech, šikanuje dvojice agresivních spolužáků, sužuje jej nezájem věčně rozhádaných rodičů i výstředního strýčka a navíc je ohrožován záhadným maniakem, který mu všudemožně zanechává děsivé výhrůžky.

Film Terkel má problém se výtvarně opírá o primitivně animované pajduláky s velkými šišatými hlavami, s dlouhým oblým tělíčkem a chapadlovitě tenkými končetinamiTvůrci pozvolna zesilují míru provokace. Nejprve začínají na úrovni neškodné parodie teenagerských historek o nesvárech ve škole, o neporozumění s rodiči, kdy „hustá“ mluva, přeplněná fekálním i sexuálním výrazivem, a sledování krvežíznivých hororů má vlastně jen zastřít vnitřní nejistotu. Poté se vyžívají v pubertálně lehkovážném nahlížení hrůzných činů (příznačné je bezcitné označení spolužačky, jež z beznaděje proskočila oknem, za tlustou krávu – ještěže nikomu nepřistála na hlavě).

Snímek je průběžně a místy i ironicky komentován „vševědoucím“ vypravěčem, shodou okolností jedním z učitelů, jenž se objevuje ve všech možných i nemožných situacích v Terkelově blízkosti, aby něco vysvětlil či plynutí děje posunul vpřed. Atraktivitu však mají zjednávat i muzikálové výstupy (které ironizují obvyklá výrazová klišé, ať již se týkají hřbitovních hrůz nebo milostného tokání, které vzplane až po vodopádu velesprosté mluvy, plynoucí z půvabných dívčích úst) a thrillerové finále v nočním lese, dokonce nechybí ani tklivá, v ploškové animaci vyvedená osvětová píseň o těžkém životě chlapečka z rozvojového světa, v navozeném kontextu rovněž parodická.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Cesta do Bugulmy na CD
  Pořiďte si
 
   Nejen "vzhůru nohama"

   Navštivte
 
   O začarovaném kruhu
   Televizní glosář