Číslo 43 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jakubem Hrůšou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Rudolf Matys, publicista

Dvě dominanty jednoho víkendu

Hned dvě programové dominanty Českého rozhlasu mě o rozšířeném „svatováclavském“ víkendu na dost dlouho připoutávaly k přijímači. A o obou tu mám schystanou chválu. Tou první bylo celodenní „vltavské“ vysílání, které na sobotu 26. září připravilo k 90. výročí Masarykovy univerzity brněnské studio – a které připravila a moderovala Olga Jeřábková. Poskytlo vskutku pestrý, širokospektrální pohled na minulost i přítomnost této úctyhodné instituce, především pokud jde o humanitní a filologické obory.
A tak jsme si mohli připomenout proslulé profesory z oblasti literární historie (Arne Novák, František Chudoba, Zdeněk Kožmín), muzikology (Vladimír Helfert, Zdeněk Blažek, Miloš Štědroň), či zaposlouchat se do Pamětí spolutvůrce prvorepublikových zákonů Františka Weyra. A také si v režii J. A. Pitínského poslechnout významově modifikovaný remake dramatu Miloše Rejnuše Ovidiův návrat, stále aktuální podobenství o sváru mezi osobním étosem a svody mocenských manipulací, jehož autor, talentovaný, ale předčasně zesnulý rozhlasový dramatik rovněž na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity působil. A rovněž jedinečnou, parodickou, antistalinskou Šostakovičovu operu Antiformalistický šáteček, kterou nedávno zrekonstruovali pedagogové brněnské katedry hudební vědy, jejíž vedoucí, profesor Zdeněk Blažek, byl rovněž autorem opery Verchovina, která tvořila dominantu večerního vysílání.
Připomínám tu, ovšem až trestuhodně lakonicky, jen ty segmenty z tohoto pestrého panoramatu, které jsem stihl odposlechnout. Dá se tedy o celé té prezentaci bohaté vědecké i kulturní plástve, jakou brněnská univerzita, přinejmenším ve svých šťastnějších obdobích, představovala, říci něco lepšího?
Nemohu tu ovšem nepřipomenout i druhou, ještě významnější událost. I ona se váže k jubileu, tentokrát k (možnému) 1080. výročí mučednické smrti svatého Václava, které se stalo jakýmsi dějinným pozadím k „pastorační cestě“ papeže Benedikta XVI. do „nejateističtější země Evropy“. Zpravodajské i reportážní pokrytí této „mise naděje“ bylo téměř bezchybné, Radiožurnál si v osobnosti patera Miloslava Fialy, myslím, vybral průvodce nad jiné nevtíravého a inteligentního. Posluchači se tedy mohli dovědět ledacos o Benediktovi jako o papeži i jako o vynikajícím teologovi Ratzingerovi (zejména na Vltavě ukázkami z jeho děl, dokonce i na tak „okrajová“ témata, jako jsou Benediktovy názory na duchovní hudbu; na téže stanici i výborně komentovali brněnskou mši Eva Hazdrová-Kopecká spolu s Miloslavem Fialou!). Na analytické Šestce si zase například pozvali k mikrofonu i nekatolické duchovní (Miloš Rejchrt), kteří před Svatým otcem pochopitelně jen neklečeli a při vší úctě se nevyhnuli ani dílčím kritickým poznámkám.
V každém případě však je třeba ocenit, že se vysílání vyhnulo jakékoli banální bulvarizaci, jaké byla plná další média (viz omílaný pavouček na papežově klerice!), ale především, že čelilo trapným předsudkům, které vyhřezly (spolu s až fanatickou nenávistí k náboženství a nulovou znalostí dějin) třeba z internetových chatů...
Není tu ovšem místo na analýzy, proč se v dnešní společnosti povážlivě zužuje prostor pro bezprostřední vliv křesťanských myšlenek a hodnot ve prospěch zcela sekularizovaného materialismu a kultu individualistických ctižádostí, a co všechno způsobilo, že se ve srovnání s počátkem devadesátých let jaksi „prohospodařil“ značný mravní kapitál církví, případně co by snad mohla na té věci „spravit“ pouť Svatého otce...
Primitivní fanatiky z chatů žádné vysílání o ničem přesvědčit nemůže, kdo se však, i z té nevěřící většiny české společnosti, chtěl skutečně něco dovědět, ať už pro pouhou informovanost, nebo snad dokonce i pro nějaké niternější rozhodnutí, rozhlas mu to tentokrát nabídl, sice na nejrůznější úrovni náročnosti, ale vždy solidně a poutavě.



  Cesta do Bugulmy na CD
  Pořiďte si
 
   Nejen "vzhůru nohama"

   Navštivte
 
   O začarovaném kruhu
   Televizní glosář