Číslo 46 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebním skladatelem.
Philipem Glassem.

 

 

 

 

 

 

 

Když nudu zahánějí cynické milostné hrátky

Na mravní zhýralost, která v těsně předrevolučním období na sklonku 18. stol. prostupovala aristokratickou společností ve Francii, upozorňovala řada tehdejších myslitelů i umělců. Ke kritické vlně se připojil rovněž tehdy nepříliš známý dělostřelecký důstojník Choderlos de Laclos. V roce 1783 vydal Nebezpečné známosti, psané – jak tehdy bylo módní – v dopisech. Nudící se, zhýralí aristokraté popisují v obšírných listech své záměry, intriky i sázky, které mezi sebou volně pěstují. Ale nešlo o nevinné hříčky. Pod často lechtivým povrchem (neboť oblíbené byly především sázky o to, kdo koho dříve svede) však prosvítá mravní zkaženost takto si „hrajících“ hrdinů, kteří cynicky a jen pro svou zábavu ovlivňují osudy důvěřivých lidí. A počáteční rozvernost začíná i ve vyprávění dostávat silně nahořklou, tragickou příchuť.

Román přitáhl i filmaře. Na sklonku osmdesátých let upoutal hned dva prominentní režiséry – Miloše Formana a Stephena Frearse. Forman svůj přepis nazval Valmont (podle jednoho z hrdinů, který se stává průvodcem vyprávěním), upřednostnil zábavné podloží eroticky dráždivých šarád a přiblížil se tak spíše k milostné komedii plné omylů a záměn než k de Laclosovu zamýšlenému vyznění. Naopak větší věrnost původní předloze prokázal Frears, jehož verzi Nebezpečných známostí (vychází z divadelního zpracování Christophera Hamptona) si v pondělí 9. listopadu ve 22.30 můžeme znovu připomenout na ČT2.

Frearsovu pojetí milostných her schází ona Formanova nevinnost, je daleko drsnější. Zatímco Forman předvádí půvabný rokokový obrázek, Frears chce postihnout mocenské zápolení, neboť základní devizou se stává, kdo koho bude ovládat, kdo nad kým vyzraje. A vzájemně se přelstívající hrdinové nemohou přestat, protože nekonečné spletence intrik se pro ně změnily v drogu, kterou potřebují ke svému životu.

S intrikami už nejde přestat, protože se změnily v drogu, kterou nudící se aristokraté potřebují k životu. Glenn Closeová a Uma Thurmanová v Nebezpečných známostechFrears svůj film obsadil špičkovými herci, kteří výtečně zprostředkovali koženou noblesu svých hrdinů. Glenn Closeová, John Malkovich, Michelle Pfeifferová či tehdy začínající Keanu Reeves zdánlivě zábavnou hříčku povýšili k tragickým výšinám zmarněných osudů. A s jedním z herců, Johnem Malkovichem, umělcem tvárným a proměnlivým (ztvárnil různorodé role například ve filmech O myších a lidech, Ve stínu upíra nebo V kůži Johna Malkoviche) se setkáme ještě o den později, kdy spatříme záznam pořadu Na plovárně, kam si Marek Eben pozval právě jeho.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Nesnesitelná lehkost
  poslechu

  Jak to slyší Jan Halas
 
   Lahvová pošta
   Petra Chudožilova

   Nalaďte si
 
   Semaforským
   k abrahámovinám

   Pořiďte si