|
Když
nudu zahánějí cynické milostné hrátky
Na mravní zhýralost, která v těsně předrevolučním období na
sklonku 18. stol. prostupovala aristokratickou společností ve
Francii, upozorňovala řada tehdejších myslitelů i umělců. Ke
kritické vlně se připojil rovněž tehdy nepříliš známý
dělostřelecký důstojník Choderlos de Laclos. V roce 1783 vydal
Nebezpečné známosti, psané – jak tehdy bylo módní – v
dopisech. Nudící se, zhýralí aristokraté popisují v obšírných
listech své záměry, intriky i sázky, které mezi sebou volně
pěstují. Ale nešlo o nevinné hříčky. Pod často lechtivým
povrchem (neboť oblíbené byly především sázky o to, kdo koho
dříve svede) však prosvítá mravní zkaženost takto si
„hrajících“ hrdinů, kteří cynicky a jen pro svou zábavu
ovlivňují osudy důvěřivých lidí. A počáteční rozvernost začíná
i ve vyprávění dostávat silně nahořklou, tragickou příchuť.
Román přitáhl i filmaře. Na sklonku osmdesátých let upoutal
hned dva prominentní režiséry – Miloše Formana a Stephena
Frearse. Forman svůj přepis nazval Valmont (podle jednoho z
hrdinů, který se stává průvodcem vyprávěním), upřednostnil
zábavné podloží eroticky dráždivých šarád a přiblížil se tak
spíše k milostné komedii plné omylů a záměn než k de Laclosovu
zamýšlenému vyznění. Naopak větší věrnost původní předloze
prokázal Frears, jehož verzi Nebezpečných známostí (vychází z
divadelního zpracování Christophera Hamptona) si v pondělí 9.
listopadu ve 22.30 můžeme znovu připomenout na ČT2.
Frearsovu pojetí milostných her schází ona Formanova
nevinnost, je daleko drsnější. Zatímco Forman předvádí půvabný
rokokový obrázek, Frears chce postihnout mocenské zápolení,
neboť základní devizou se stává, kdo koho bude ovládat, kdo
nad kým vyzraje. A vzájemně se přelstívající hrdinové nemohou
přestat, protože nekonečné spletence intrik se pro ně změnily
v drogu, kterou potřebují ke svému životu.
Frears
svůj film obsadil špičkovými herci, kteří výtečně
zprostředkovali koženou noblesu svých hrdinů. Glenn Closeová,
John Malkovich, Michelle Pfeifferová či tehdy začínající Keanu
Reeves zdánlivě zábavnou hříčku povýšili k tragickým výšinám
zmarněných osudů. A s jedním z herců, Johnem Malkovichem,
umělcem tvárným a proměnlivým (ztvárnil různorodé role
například ve filmech O myších a lidech, Ve stínu upíra nebo V
kůži Johna Malkoviche) se setkáme ještě o den později, kdy
spatříme záznam pořadu Na plovárně, kam si Marek Eben pozval
právě jeho.
Jan Jaroš, filmový publicista |