Číslo 46 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebním skladatelem.
Philipem Glassem.

 

 

 

 

 

 

Jan Halas, publicista

Nesnesitelná lehkost poslechu

Už řadu let (asi tak čtyřicet) mne trápí jedna otázka: čím to je, že rozhlasové slovesné umění není v obecném povědomí považováno za samostatný a specifický umělecký žánr, uměleckou kategorii. A to často ani mezi vzdělanými a inteligentními lidmi. Na druhé straně například o filmu v tomto směru snad nikdo nepochybuje. Snad o každém (i o tom nejméně podařeném) filmu si můžeme přečíst nejednu recenzi, a to nemluvím o půlstranách kulturních rubrik i seriózních novin, věnovaných čerstvým cédéčkům různých popíčků. Zasvěcenou recenzi premiéry znamenité rozhlasové hry najdete maximálně v tomto týdeníku, jinde ticho po pěšině.

Čím to je? Nabízím jedno vysvětlení, ale nejsem si jím naprosto jistý a rád si přečtu v rubrice z dopisů čtenářů jiný názor. Mám takový nejistý pocit, že tento problém tkví v tom, že rozhlasové literárně dramatické pořady jsou „trestány“ za svou, řečeno kunderovsky, nesnesitelnou lehkost dosažitelnosti poslechu. Zatímco když chcete jít na koncert, na výstavu, do divadla nebo do kina, musíte se obléct, obout, vážit cestu nějakým dopravním prostředkem a vytáhnout u pokladny peníze, u poslechu rozhlasového přijímače pouze zmáčknete knoflík. Měsíční koncesionářský poplatek je směšný, zcela se ztrácí v rámci sdruženého inkasa a navíc, rozhlasový přijímač je přece elektrospotřebič, stejně jako žehlička, mikrovlnka nebo mixér. Nekoupíte si jej v žádném „chrámu umění“, ale v krámu s elektrozbožím. V této souvislosti mě napadá jedna absurdní myšlenka: zkuste si představit, že by do sdruženého inkasa byla zavedena položka, nazvaná „knižné“. Ta by vás opravňovala k tomu, abyste si v kterémkoli knihkupectví nabral jakékoliv množství knih a bez placení odešel. V takovém případě by se knihami brzy naplnily odpadkové koše, válely by se po chodnících a metaři by měli žně.

Někdo by také mohl namítnout, že celý problém tkví v tom, že rozhlasové literárně dramatické pořady nikdo neposlouchá. Taková námitka neobstojí. Počet jejich posluchačů značně převyšuje počet sedadel ve všech našich divadlech i kinech. Počet měsíčně vysílaných titulů převyšuje měsíční produkci všech našich nakladatelství dohromady.

Nabízí se tedy ještě jedna zcela zásadní otázka: je to dobře nebo špatně, že je rozhlasové literárně dramatické vysílání bráno jako naprostá samozřejmost? Přiznávám, že odpovědí si vůbec nejsem jistý. Zvláště proto ne, že rozhlas nelze chápat jen jako technické zařízení, podobné vodovodu nebo plynové přípojce. Rozhlas je také tvůrčí dílna, ve které vznikají originální artefakty. Jejich všeobecná dosažitelnost však není vůbec špatná věc. Tak jak?



  Nesnesitelná lehkost
  poslechu

  Jak to slyší Jan Halas
 
   Lahvová pošta
   Petra Chudožilova

   Nalaďte si
 
   Semaforským
   k abrahámovinám

   Pořiďte si