|
Temnota svodu v zrcadle psýchy
Divadlo Komedie zahájilo sezonu inscenací nazvanou Goebbels /
Baarová. Silou své umělecké výpovědi se zařazuje k tomu
nejlepšímu, čím se režisér Dušan David Pařízek při svém
zdejším působení zapsal do historie českého divadla. Základem
inscenace je spojení Goebbelsovy samomluvy od německého
dramatika Olivera Reese s monologem Lídy Baarové, který
Pařízek napsal dle osudu této herečky, několikrát literárně
zpracovaného (Škvorecký, Kožík, Motl).
Goebbelse
představuje Martin Pechlát, jehož výstupu patří první část
inscenace, Baarovou Gabriela Míčová. Oba interpreti jsou na
jevišti současně, k dialogu mezi nimi a kontaktu však
nedochází. V době Goebbelsovy samomluvy sedí Baarová v pozadí
před divadelním stolkem se zrcadlem – podobnému kusu nábytku z
dámských ložnic se říkávalo psýcha. Pechlát je urostlý
blonďák, dokonalé ztělesnění nacistického rasového ideálu.
Ironická distance tvůrců od reálných předloh hrdinů je zřejmá
již z tohoto obsazení. Interpret jen náznakem připomíná
Goebbelsovo kulhání a s fascinující proměnlivostí výrazových
prostředků a jejich dynamiky odkrývá jak rozličné polohy jeho
psychiky – inteligenci i zaslepenost, střízlivost i zuřivý
fanatismus –, tak duševní proces, v němž se z absolventa
filozofie, deprimovaného úpadkem vlasti, stal jeden
z nejvyšších nacistických pohlavárů. Na konkrétním případu
tohoto Hitlerova nohsleda se před divákem odkrývá nadčasový
mechanismus, jímž ideologie dokáží svést lidi až k infernu –
zvláště jsou-li hlásány populistickými vůdci, kteří na sebe
umějí strhnout moc.
Obdobný proces svodu pak sledujeme i ve druhé části inscenace
– monologu, v němž Baarová rekapituluje historii svého osudové
lásky. Některé kritiky vytkly Míčové, že od své postavy nemá
podobný odstup jako Pechlát, a koulejí-li se jí po tváři slzy,
že to zavání červenou knihovnou. Použití těchto „prostředků
Stanislavského“ ovšem herečce umožňuje uchvátit diváka téměř
autentickým citem, a tím ještě účinněji demonstrovat, že moc
není jen silou politickou, ale též erotickou, a má schopnost
deformovat charakter jak společnosti, tak jedince.
Režisérovo mistrovství jsem si uvědomil při pasáži, v němž se
Goebbels rozohňuje při vizi konečného řešení židovské otázky.
Baarová je od něho odvrácená, dívá se do zrcadla a slova její
milostné zpovědi se postupně podřizují jeho slovům – až s nimi
splynou. Ideologie a Eros dospívají k orgasmu.
Bronislav Pražan
Foto Viktor Kronbauer |