|
Český rozhlas Brno – už osmdesát pět let
Prvního září 1924 bylo na střeše Zemského domu v Brně zřízeno
první studio brněnské pobočky Radiojournalu. U příležitosti
85. výročí nejstarší, největší a nejposlouchanější
veřejnoprávní regionální stanice se současný šéfredaktor
Českého rozhlasu Brno Jaromír Ostrý vydal na procházku
rozhlasovou budovou na Beethovenově ulici a naslouchal,
rozmlouval, natáčel, zapisoval, stříhal a škrtal, ba i po
schodech nahoru a dolů chodil. Výsledkem je následující Malý
průvodce současností Českého rozhlasu Brno.
Mezipatro – ředitelna
Ano,
ředitel Českého rozhlasu Brno Ludvík Němec sídlí v mezipatře
naší budovy. Občas říkává, že je to symbolické, protože
brněnský rozhlas je jakýmsi mezi-studiem a mezi-stanicí. Je to
jen slovní hříčka? „Jen částečně. Naší základní povinností je
samozřejmě regionální vysílání pro jihomoravský a zlínský
region – v čem se ovšem lišíme od ostatních regionálních
studií, je fakt, že vysíláme čtyřiadvacet hodin denně –
přičemž večer a v noci pro celou republiku,“ říká Ludvík
Němec.
Dovolím si dodat, že noční program je složený z úspěšných
pořadů všech regionů a také z pořadů vytvářených pro tuto
příležitost. Například velmi oblíbená kontaktní Noční linka.
„Ovšem odlišujeme se i množstvím pořadů, které natáčíme pro
celoplošné stanice Českého rozhlasu. V Brně jich vzniká skoro
stejně jako ve všech ostatních regionálních stanicích
dohromady,“ připomíná Ludvík Němec a dodává: „Dokončujeme
přípravu internetového rádia, provozujeme vlastní orchestr
BROLN... Zkrátka máme řadu funkcí, jimž se ve většině jiných
regionálních stanic věnují jen okrajově, nebo vůbec. Nepřináší
nám to jen radost, ale i řadu starostí z tohoto mezi-stavu.
Vracíme se k tradičním hodnotám tady na Moravě – a na těch je
naše regionální vysílání postaveno. Vztah k rodnému místu,
silné rodinné cítění, vůbec silná citovost... City a prožitky,
při nichž, jak napsal Jan Skácel, „ v srdci vždy drobně to
cinkne.“
Ludvík Němec se s Janem Skácelem, jednou z legend brněnského
rozhlasu, roky znal a pravidelně vídal. Ovlivnily ho nějak
jeho názory na rozhlas?
„Asi víc, když jsem pracoval v literární redakci. Já vím, že
už jsem s tím možná otravný, ale říkám vždy totéž: Slavné
tradice našeho studia jsou pro nás zavazující, ale nesmějí nás
svazovat. A tradice je to, co z minulosti přežívá dodnes, co
je dosud živé. Kdybychom byli skanzen, posluchači by se od nás
odvrátili. Uvedu příklad toho, jak moderně s tradicemi
pracujeme. Ještě letos budeme mít připravené internetové
rádio, jež ovšem bude specializované na folklor a etnickou
hudbu.“
A neopustil Ludvíka Němce humor, když musí vážně a seriózně
vystupovat v čele vážné a vážené instituce?
„Někdy trochu ano. Třeba když vidím snahy některých politiků
zestátnit veřejnoprávní média. Nebo když nás opouštějí
kolegové – navždy. Ovšem tato vážená brněnská instituce
produkuje tolik humoru, že smrtelně vážný ředitel by tu sám
působil jako parodie. Což se mi bezpochyby občas stává, i když
se opravdu rád směju. Protože mi ještě zůstaly některé
redaktorské návyky, občas se mi stane – zvláště při těch
takzvaně seriózních akcích – že poslouchám sám sebe, jak vážně
promlouvám, a kdesi v duchu si s úšklebkem říkám: Tohle bych
teda stříhat nechtěl...“
První patro – Redakce zpravodajství a publicistiky
S Českým rozhlasem Brno každý den vstávají tisíce jeho
posluchačů. Mnozí z nich si už ani nedokážou představit, že by
jejich den začal bez pořadu Dobré ráno. Aby ale mohli lidé na
jihu Moravy dostat k snídani čerstvou předpověď počasí,
přehled tisku či další aktuality, musí moderátoři a redaktoři
do práce ještě za hluboké tmy. „Každý den bez výjimky, v
pondělí jako v neděli či ráno po bujaré silvestrovské noci,“
dodává vedoucí Redakce zpravodajství a publicistiky Hana
Ondryášová. Právě tato redakce Dobré ráno připravuje.
Jeden
z moderátorů, Milan Noha, přitom bydlí až v Třebíči. Aby mohl
posluchače od mikrofonu pozdravit těsně po páté hodině, vyhání
ho budík z postele každý den už v půl třetí. „Budíky mám pro
jistotu natažené hned tři,“ prozrazuje zkušený moderátor.
Dobrým ránem provází posluchače už deset let, po týdnu se
střídá s kolegyní Monikou Brindzákovou. „Jednou se mi stalo,
že jsem do rádia vyrazil, i když jsem měl volný týden,“
vzpomíná Milan Noha. „Uvědomil jsem si to až těsně před
třebíčským nádražím.“
Ještě hůř jsou na tom zprávaři, tedy ti, kteří připravují a
čtou každou půlhodinu zprávy. První relaci vysílají už v pět
hodin. Tou dobou musí mít perfektní přehled o dění v celém
světě a hlavně na jižní Moravě. „My zprávaři sloužíme směny i
přes den a večer, ráno je ale jednoznačně největší frmol,“
přitakává Věra Jelínková. Není divu, že od počítačů ze
zpravodajské směny dobíhají do studia často na poslední
chvíli. Mistrem v tomto ohledu byl jistý nejmenovaný bývalý
redaktor. Jednou do studia utíkal tak temperamentními skoky,
že zvládl do zárubně dveří vlastní hlavou vyhloubit důlek.
Zprávy stihl, obří boule se dávno zahojila, prohlubeň
v dřeveném obložení zůstala…
Největší odměnou všem redaktorům i jejich kolegům technikům a
produkčním je pak spokojenost posluchačů. „Žádné ubíjející
reklamy, žádné zdivočelé soutěže, ale věcné informace z našeho
regionu,“ napsala nedávno tvůrcům Dobrého rána Eva Svobodová
ze Zlína.
Druhé patro – Hudební redakce
Rád občas posedím v kanceláři vedoucího této redakce Maxe
Wittmanna. Třeba v křesle, ve kterém často sedával Gustav
Brom. Max (právě letos slaví rozhlasovou čtyřicítku) byl
dlouholetým dramaturgem Bromova orchestru vdobách dobrých i
těch zlých.
„Hudební
redakce v ČRo Brno je stará stejně jako celá stanice. Úplné
začátky vysílání brněnského Radiojournalu byly dokonce spojeny
jenom s hudebním vysíláním. Když si představím, že tenkrát se
vysílalo všechno živě, říkám si, že muzikanti museli být
pašáci, když tohle zvládli,“ zamýšlí se Max Wittman a přidává
vzpomínku na svého kolegu Ladislava Kozderku, který ty začátky
prožil na vlastní kůži. „Vyprávěl mi, jak sympatické bylo
tehdy vyplácení hudebníků. Nastalo totiž ihned po produkci.
Skončilo vysílání, na vrátnici seděla pokladní a hned
vyplácela. Žádné smlouvy, faktury, daňová přiznání. Docela
moderní, že?“
Od té doby uplynulo v brněnských řekách hodně vody, změnilo se
skoro všechno. Hudební redakce však nikdy neslevila z
povinností, které jí ukládá zákon, tedy vysílat především pro
vlastní region, prezentovat brněnské kulturní zázemí se všemi
významnými institucemi a celou širokou oblast jižní Moravy,
především její folklor. „Naše redakce stačí ve svém vysílacím
spektru obsáhnout všechny hudební žánry, které posluchače
zajímají, od folkloru, dechovky, širokého středního proudu,
populáru, country, folku, operety, vážné hudby až po jazz,
který díky Gustavu Bromovi zanechal v našem archivu hlubokou
stopu,“ vypočítává Wittman. „A naši předchůdci nám díky tomu,
že brněnská rozhlasová stanice byla vždy jedna z
nejvýznamnějších, v archivech zanechali skutečně zlatý poklad
– například Janáčkovy opery dirigované Břetislavem Bakalou či
Františkem Jílkem.“
Z rádia hraje nádherná melodie, bezpochyby ji vybral právě Max
Wittmann, ale tentokrát odolám, nasedám do výtahu, který
pamatuje víc než já i Max dohromady, a mačkám čtvrté patro.
Estéti ze čtvrtého patra
V čele Literárně dramatické redakce brněnského rozhlasu stojí
Tomáš Sedláček. Na starosti má přípravu literárního magazínu
Zelný rynk, poznávací reportážní pásma Toulky Moravou,
rozhovory v Sedmém nástupišti, Sobotní listování.
Tři hlasy slýchají posluchači ČRo Brno pravidelně – Alenu
Blažejovskou v sobotním magazínu Zelný rynk, Olgu Jeřábkovou
v Toulkách Moravou a v nedělním pořadu Sedmé nástupiště,
v němž se střídá s Tomášem Sedláčkem. Čtvrtá členka redakce
bývá u mikrofonu vzácně – je to redakční benjamínek,
dramaturgyně rozhlasových her Hana Hložková, která vystřídala
Marka Horoščáka. Ten před odchodem do služeb České televize
své kolegyni nastavil laťku pěkně vysoko: hra Rádio Ivo –
Život nedoceníš aneb Měl byste dvacet minut? autorů Johany
Švarcové, Petra Marka a Mariána Moštíka, kterou připravil do
programové řady Hry nové generace na stanici Vltava, získala
před měsícem Cenu Prix Bohemia Radio 2009.
„Osudem Literárně dramatické redakce je působit na mnoha
stanicích Českého rozhlasu, zejména pak na stanici Vltava, na
níž se brněnská redakce účastní takřka celého spektra jejího
slovesného vysílání,“ připomíná Tomáš Sedláček a jmenuje třeba
Schůzky s literaturou Aleny Blažejovské, mnohokrát ověnčené
uznáními, stejně jako pořady poezie či četby na pokračování.
„Stejnou měrou se na vysílání Českého rozhlasu 3 podílí i Olga
Jeřábková, zaměřující se na výjimečné projekty, jako bylo
například celodenní živé vysílání k letošnímu 85. výročí
našeho studia a k 90. výročí založení Masarykovy univerzity.“
Tradice
a nové postupy, klasika i modernita, konzervativní i
avantgardní – to jsou mantinely, v nichž by se redakce Tomáše
Sedláčka ráda pohybovala. „Na jedné straně Směšné lásky Milana
Kundery a na druhé třeba letošní snímek rozhlasové
rekonstrukce představení Divadla Husa na provázku Velice modrý
pták, v němž Maeterlinckův pohádkový příběh z roku 1908
doprovází rocková hudba Michala Pavlíčka,“ upozorňuje Sedláček
na pořad, který si budete moci poslechnout mezi vánočními
svátky na vlnách Vltavy.
Snad ten vklad, který kdysi do rozhlasové práce vložili slavní
předchůdci Jan Skácel, Antonín Přidal, Miroslav Skála či
Vlastimil Pantůček, nezkazí ani ti, kdo je následovali – třeba
Jiří Kratochvil, Svatava Morávková a další, kteří
z nejrůznějších důvodů z brněnského rozhlasu odešli, a ani ti,
kdo v Brně táhnou literárně dramatickou káru dál.
Redakce volné rozhlasové tvorby
Ve čtvrtém patře sídlí i Redakce volné rozhlasové tvorby,
kterou vede Marcela Antošová. Dopoledne její tým připravuje a
moderuje jeden z nejposlouchanějších pořadů na Moravě –
Apetýt. Radí posluchačům v mnoha oblastech – při pěstování
koníčků, v oblasti sociální, spotřebitelské, ale také při
zdravotních problémech. Jak však už název pořadu napovídá,
nabízí také mnoho tipů a rad pro vaření. Redaktorky Marcela
Antošová, Zdena Dufková, Zuzana Ledererová a Marcela Vandrová,
ve Zlíně Věra Hotařová a Blanka Kovandová vyprofilovaly z
tohoto magazínu dopoledního společníka nejen pro ženy, ale
jsou mnohé důkazy (především telefonáty), že Apetýt je
společníkem i pro muže.
„Odpoledne náš dámský tým obohacuje jediný muž, a to Josef
Veselý, v magazínu Rendez-vous, v němž se posluchači mohou
setkat s řadou zajímavých osobností, s rozmanitými pozvánkami
a tématy obohacujícími jejich kulturní a společenský život.
Těm, kterým na dopolední vysílání nevybyl čas, přinášíme to
nejlepší z dopoledního Apetýtu ještě večer, mezi 19. a 20.
hodinou. A s posluchači se setkáváme samozřejmě i o víkendu –
především pak v sobotu v dopoledním Apetýtu plus a odpoledním
Rendez-vous s Marcelou nebo v nedělním pořadu Račte vstoupit
k Josefu Veselému,“ shrnuje Marcela Antošová.
Račte vstoupit k Josefu Veselému
A
čtvrté patro potřetí – kancelář tu má i Josef Veselý, autor
legendárního pořadu Toulky českou minulostí, který má za sebou
již víc než 750 pokračování. „Nápad se vylíhl v hlavě, v níž
se narodilo mnoho dalších rozhlasových nápadů – taky byla
odpovídajícím způsobem mohutná. Ta hlava patřila rozhlasovému
bláznu v tom nejlepším slova smyslu, dramaturgovi stanice ČRo
2 – Praha Bohumilu Kolářovi,“ vzpomíná na počátky Toulek Josef
Veselý. „Tým interpretů se dal dohromady nadvakrát. Jména
Ivana Valešová a František Derfler nás napadla na samém
začátku. Asi po půldruhém roce přistoupil na palubu Igor
Bareš. Ani jednou nebyla premiéra pořadu ohrožena, i když
každý člen týmu byl za dobu vysílání Toulek v průměru dvakrát
operován a hospitalizován. Již na samém počátku ale všichni
souhlasili s tím, že veškeré jejich nemoci se budou chovat
slušně a pravidelnou přípravu pořadu nebudou ohrožovat,“ říká
Josef Veselý a dodává, že všichni se touto směrnicí svědomitě
řídí a veškeré chirurgické a jiné výkony si nechávají provádět
výhradně v pauzách mezi natáčením. „Srůstání a hojení různých
orgánů a údů nemá na kvalitu seriálu vliv,“ ujišťuje.
Pomalu scházím po schodech do prvního patra, kde sídlí
šéfredaktor ČRo Brno a Centrum regionálního rozvoje a kde se
hromadí stále mnoho textů a scénářů: tím je má kancelář myslím
docela pověstná. Říkám si vždy, že je vytřídím, jen co natočím
dalších šest pokračování Toulek českou minulostí, jen co
natočím další tři pokračování Tajuplného ostrova, jen co
vyberu osobnosti do cyklu Životopisy na rok 2010, jen co se
vrátím z natáčení v obcích Jihomoravského a Zlínského kraje do
cyklu Moravská rodina, jen co....
Jaromír Ostrý,
šéfredaktor ČRo Brno |