|
Písničky Zuzany Navarové tentokrát bez muziky
Letos v červnu – v den nedožitých padesátin Zuzany Navarové –
vyšla v nakladatelství Host její knížka veršů, přesněji však
řečeno kolekce písňových textů z let 1998–2004. Nikterak
objemný svazek je vypraven ve vkusně jednoduchém, režné plátno
evokujícím přebalu. Již jeho název Andělská počta naznačuje
mnohé o autorčině životním směřování – a rovněž o tom, že ač
jde z hlediska knižního vydání o prvotinu, je to vlastně
sbírka bilanční, definitivní. Jistou bezděčnou symboliku může
čtenář najít i v počtu písní – je jich třiatřicet.
Svazek
je doplněn o několik prozaických textů: v prvé řadě o osm
autorských miniatur shrnutých názvem Miláčkové Zuzany
Navarové, jež autorka věnovala svým přátelům, vesměs kolegům
z hudební branže (v průběhu roku 2000 je postupně publikovala
v dnes již neexisujícím časopise Neon), dále o dva obsažné (i
s odstupem doby stále relevantní) rozhovory s Vladimírem
Vlasákem a Tomášem Poláčkem, a konečně o trojici velice
osobních epistolárních textů „post mortem“ od Jana Rejžka,
Viktora Preisse a Terezy Boučkové.
Pokaždé když píseň znehybní v pouhých slovech, když zůstane
potichu, bez hudby, jež ji oživovala, je zbavena prvotního
kouzla a vystavena kritickým soudům. Básnivost Navarové,
modelující svět jako prolínání lidského s božským, v této
nemilosrdné zkoušce v naprosté většině obstojí: volnost její
obrazivosti ponechává každému prostor porozumět po svém, najít
ve verších své vlastní zážitky. Jak poznamenal Pavel Klusák,
její texty jsou „výtečně napsané obrazy, jež si můžeme spojit
s mnoha různými pocity a ději“. V tom je Navarová
textařkou-básnířkou z rodu Robertů Zimmermana a Křesťana,
ovšem její zření je nepokrytě ženské, dívčí – něhou,
zkušeností, bolestně ironickými postřehy o mužském světě.
Mnohé (rozhodně ne všechny) důvody, proč se odřízla od svého
prvního tvůrčího období, i četné inspirační zdroje Zuzany
Navarové s porozumivou citlivostí vyložila v obsáhlém doslovu
editorka svazku Hanka Svanovská; její nenápadná, avšak
precizní ediční práce se spolu s dokonale souladným
fotografickým doprovodem a grafickou úpravou Richarda
Procházky zasloužila o výborný čtenářský dojem. Jenom škoda,
že už žádné další texty-básně nepřibudou.
Helena Bretfeldová, publicistka |