Číslo 53 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Jarmilou Šulákovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Rudolf Matys, básník a publicista

Pár slov o šejkrech a o čtvrtém stupni

Přiznám se, že soukromá, jinak řečeno komerční rádia nijak souvisleji nesleduji (s jedinou dávnou výjimkou, to když jsem se těšíval na osvěžující ranní chvilky s fiktivním světem, vytvářeném skvělou partou z Limonádového Joea), nemám prostě tu potřebu, a ani čas. Ale řekl jsem si nedávno, že si zkusmo odeberu aspoň pár vzorků toho privátního zboží, abych tak docela nezaostal…I listoval jsem si tím zbožím jen tak letmo a na přeskáčku, vynechávaje stanice typu Frekvence 1 či Clasic, a taky ty, které pouštějí prakticky jen písničky, o nichž si tu ovšem netroufnu říct vůbec nic. Všímal jsem si tedy těch nečetných chvilek, kdy se na jejich vlnách ozvalo nějaké to slovo, a nejvíc si mě přitom přitáhla rádia, vysílající pro hodně mladé ročníky. Nemyslím, že bych tu musel podrobněji zmiňovat všeobecné známé věci o „slovesném“ charakteru takových soukromých stanic (kratinké, klipově strukturované zpravodajské vstupy, jednoduché rozhovory a soutěže, velmi zřídkavá reportážička, zato výrazný podíl reklam, často divoké tempo moderátorského projevu, hraničící občas až s nesrozumitelností apod.). A budu se snažit si na nic si moc naříkat, ani nebudu „privátům“ nikterak spílat, třeba za úroveň jejich jazyka (ostatně, kde jsou ty časy, kdy v učebnicové definici byl spisovný jazyk charakterizován mj. i tím, „jak se mluví v rozhlase“, že!). Beru to prostě, jak to je, stejně nic nenadělám.

Ale dvě věci mě přece jen zaujaly o trochu víc. Ta první se týká „obsahu“. V tom týdnu, kdy jsem se snaživě brodil „soukromými vlnami“ na FM, byl například zvolen „president“ a ministryně zahraničí EU, v parlamentu se chystalo dramatické střetnutí nad schvalováním státního rozpočtu, v Kodani probíhal snad vůbec nejzávažnější ekologický summit v dějinách, a bůhvíco ještě. Z toho všeho se však posluchač mnou sledovaných „privátů“ asi většinou nedověděl vůbec nic, zato mu moderátor(ka) zjevili se zřetelným citovým zaujetím třeba to, s kým se zapletla na večírku ta či ona popová zpěvandule, jaký akční film a s jakými herci (ani jeden mi, k mé hanbě, nic neřekl) zrovna natočili v Hollywoodu, kdo zvítězil v soutěži v pojídání steaků kdesi na jihu Austrálie apod. No nic, třeba tohoto předpokládaného posluchače i celou jemu podobnou „cílovou skupinu“ opravdu zajímá nejvíc tohle (nebo jen tohle), to musejí manažeři takového rádia vědět nejlíp, a taky to celkem dobře ladí se zábavným prouděním toho bezmyšlenkového bezčasí, vytapetovaného písničkami a reklamami. Ale žádný strach o toho posluchače, bude-li chtít, doví se o těch podstatných novinkách z domova i ze světa jistě i jinak, a postupná, stále výraznější bulvarizace se netýká zdaleka jen privátních rozhlasů, kam ostatně tak trochu i „patří“, ta bohužel postihuje třeba i donedávna ještě celkem solidní tištěná média, a tenhle obecný, bohužel celoevropský trend mám za daleko nebezpečnější. Zejména za stavu, kdy se do šejkru, v němž se míchá zábava s reklamou, přihodí i politika - a o našich budoucích osudech tedy rozhodují volební kampaně, které bohaté strany zadávají „na klíč“ velkým zahraničním agenturám, které jinak řídí marketingovou strategii firem, vyrábějících třeba prášky na praní... Možná, že by všechno dopadalo úplně jinak, kdyby o výsledku voleb rozhodovali posluchači zasvěcovaní politologickými analýzami, jaké vysílá třeba dokonale nekomerční veřejnoprávní Šestka. Ale takových je, bohužel, i spolu se mnou, jen málo přes padesát tisíc! A tedy: utopia magna!

A teď ta druhá věc. Už dávno nenavštěvuji „diskošky“ a možná mi chybí i každodenní intenzivní kontakt s nejmladší generací – takže jsem vzal zavděk i tím letmým „připovzděláním“, jehož se mi dostalo asi na třech rádiích, zaměřených právě na ní. Mám tu na mysli mluvu a výrazivo jejich moderátorů i respondentů v telefonických rozhovorech. Nebudu tu vůbec sténat nad jejich chybami proti pravidlům a zejména duchu jazyka. Zajímavější byla pro mne vše prostupující snaha uchylovat se za každou cenu k výrazům co nejexpresivnějším, zejména šlo-li o vyjádření pocitů libosti, souhlasu nebo nadšení, a to, i když se jimi popisovala, aspoň podle mne, fakta, případně události celkem banální a všední. Kdysi se kritizovalo zbytečné stupňování efektu ve slově „nejoptimálnější“ (stačilo by přece optimální). Dneska už ale asi nestačí ani to otravně všudypřítomné „super“, „top“ nebo „nej“, „případně „bomba“ nebo „mega“, když už existuje celkem běžně taky „nejvíc nej“, „nejsuperovější“, dokonce i „bingový“ či „turbový“; zvykl jsem si už na to, že hezké a přitažlivé donedávna bývalo jen „sexy“, ale už se možná vynořuje i jakési označení „megasexo“, pokud jsem ovšem to slovo správně vyčlenil z celkově blátivé artikulace… Čeština se tedy v takových okamžicích zazmítá ve skutečně životně kritických jazykových křečích! A taky jsem občas zaslechl i celou větu, která mi připomínala jakousi intarzii z nějakého jiného, „náhradního“ jazyka a pro generačně nezasvěceného málem vyžaduje překlad. Drobnička z jednoho rozhovoru: „a potkala jsem tam takovýho superbombáckýho metroše“. (Překlad pro starší: nešlo o zaměstnance metra, chystajícího se k teroristickému útoku, ale o čímsi výjimečného tzv. metrosexuála, čili, starším jazykem řečeno, o „fešného šviháka“ našich dnů). V zásadě ale nic proti tomu, budiž: výraznější dynamika jazyka a jeho všelijaké lexikální ozvláštňování přece odjakživa patří k typickým, oživujícím charakteristikám mluvního projevu a specifické frazeologii každé mladé generace! Ale přece jen mi právě ta tendence tvrdošíjně vytvářet nad přirozeným třetím stupněm přídavných jmen a přívlastků, jaký čeština nabízí, ještě stupeň čtvrtý, jakýsi supersuperlativ, který by přebil všechno, připadá hodně mimořádná a pro dnešek možná zvlášť typická. Příznačné je na ní totiž i to, že čím jsou ty „čtvrté stupně“ vnějškově „efektnější“, tím jsou i významově chudobnější, mluvčí třeba v jedné větě zopakuje čtyřikrát pětkrát své „super“, ale nic dalšího, přesnějšího či určitějšího o tom, jaká zmíněná situace nebo osoba byla, se nedovíme... Zbývá bezradnost a za ní vykukující kousek prázdna. (Ach, a to jsem si řekl, že naříkat vůbec nebudu!)

Co je ale za tím? Jen to, jak se říká, že mladí moc nečtou? To by samo o sobě bylo hodně málo. Je to tedy vliv přehánějící reklamy? I ona se přece spokojí s efektním, psychologicky působícím logem, ale o složení výrobku se z něj jaksi taky nic nedovíme…Nebo tu působí obecná tendence zdůrazňovat výjimečné na úkor běžného, průměrného (od kultu extrémních sportů, až po všelijaké ty „senzační“ bizarerie a jiné křiklavosti, jichž jsou plná tištěná i elektronická média – jsme tedy opět u bulvarizace skutečnosti!). A vymyká se snad z těchto souřadnic již zmíněná zkratková mluva politických sloganů? Asi tu tedy působí tohle všechno dohromady, a jistě ještě mnohé další. To je ovšem už téma pro daleko širší a hlubší analýzy, rozhodně nikoli pro těch pár mých letmých „nálad, dojmů a upomínek“. (Vážnější zájemce bych si dovolil upozornit například na knihu Jiřího Krause Jazyk v proměnách komunikačních médií – je výborná!)



  Antikrist – život bez rovnováhy
  Jak to vidí Zbyněk Vybíral
 
   Román druhý, a jiný

   Pořiďte si
 
   Jsme jiní než zvířata?
   Téma