Číslo 53 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Jarmilou Šulákovou.

 

 

 

 


 


Zbyněk Vybíral, psycholog

Antikrist – život bez rovnováhy

Váhal jsem nad tím, zda ve vánočním čase uvažovat nad Antikristem. Přesněji nad provokativními tématy, která režisér Lars von Trier nadnáší ve svém novém filmu. Proč právě nyní, kdy se náš tříletý syn tak těší na Ježíška: „To je takový malý chlapeček, že tatí?“
Ale proč ne v čase křesťanského zastavení? Navíc když právě tento měsíc film Antikrist „putuje našimi kiny“. Zastavení o Vánocích mohou být i od toho, abychom se zamysleli nad tím, kdo a co nás provokuje. Čím to je. A proč nás zneklidňuje právě to?
Žijeme v době soužití protikladů a paradoxů. Velcí ideologové, kteří by opačné pohledy a názory zakázali, pozbyli moc. Alespoň na čas. Soužitím protikladů se zabývá i nový Trierův snímek. Mohou spolu vůbec přežít čistá racionalita a ryzí iracionalita? Tam, kde racionálnější muž chce být co nejracionálnější, a kde žena popustí stavidla své iracionalitě tak, že nic než emoce ji nestravuje? Je to velmi těžké. Podle Triera to je k nepřežití. Je mnohem výhodnější, když je muž rovněž emotivní a žena rovněž racionální. Je to mnohem výhodnější sociálně, psychologicky, zdravotně. Takto se zakládá na zdravější vztah. Když se muž i žena umějí vcítit jeden do druhého, lépe spolu vydrží. Měli by občas mlčet i tehdy, když se jim chce zase po svém promluvit. Měli by tu a tam umět pocítit, co druhý potřebuje. I o tom je onen krutý film. Že to muž neuměl.
Film navozuje vážnou otázku, když říká: V manželství nemůže být jeden druhému psychoterapeutem. Takto navozený druhotný vztah ničí onen vztah primární. Manželství bývají šťastná právě díky rovnováze. A rovnoprávnosti. Ale terapeut a jeho klientka? To je přece ukázkový příklad nerovnováhy. Jeden pomáhá, druhý si nechává pomoci. Co se stane, když to spolu takto rozehrají manželé? Když on, terapeut z povolání, chce vyléčit svou ženu? A ona se poddá, podvolí? Zvolí cestu do záhuby.
Film klade řadu dalších otázek, jako by ohledával život a smrt. Dobro a zlo v něm. Lze přežít smrt vlastního dítěte? Jak? Jak žít dál, když si jeho smrt kladu za vinu? Jak vypadají žal, bolest a zoufalství? Jak je přežít? Jsou to přetěžké otázky. Vlastně ty vůbec nejtěžší.
Jistě, režisérovy absolutizované odpovědi na podobné rébusy můžeme vidět jako přehnané. Proč musí ve svých obrazech tak přehánět? Ale copak bychom si vůbec v naší době všimli toho, že někdo řeší něco závažného, kdyby to nezveličil? Kdyby nám své otázky a odpovědi neservíroval – tu šokujícím způsobem, jindy třeba vulgárně?
A to je pro mě jedno z dalších předvánočních zamyšlení: Zvykli jsme si na zveličování a šokování. V umění, dalších médiích, někdo i v domácích výměnách názorů. Neposunul se náš práh toho, kde a kdy si teprve řekneme, že už jde do tuhého? To na nás opravdu musejí umělci, politici, moderátoři i naši partneři zvyšovat hlas a zavalit nás přeháněním?
Nechci končit otázkou. Nemusejí. Záleží na nás. Na našem prahu vcítění.



  Antikrist – život bez rovnováhy
  Jak to vidí Zbyněk Vybíral
 
   Román druhý, a jiný

   Pořiďte si
 
   Jsme jiní než zvířata?
   Téma