|
Jsme jiní než zvířata?
V londýnském Muzeu přírodních věd letos přemístili do hlavní
haly sochu Charlese Darwina. Návštěvníky jedné z největších
expozic svého druhu na světě tak hned u vchodu vítá muž, který
před sto padesáti lety, 24. listopadu 1859, vydal své
průlomové dílo O původu druhů přírodním výběrem. Těsně před
listopadovým výročím této události se díky vedení muzea,
Britské radě a nadace Wellcome Trust sjelo do severoanglického
Yorku třicet dva vědců, kurátorů muzeí, učitelů a
popularizátorů vědy na konferenci věnovanou Darwinově odkazu.
Řeč
dělá člověka
Britský profesor Steve Jones z londýnské University College
patří k nejuznávanějším světovým genetikům a popularizátorům
vědy. Na konferenci v Yorku zaměřil svou přednášku na téma,
které předznamenalo i jedno z listopadových vydání
rozhlasového pořadu Studio Česko: Na otázku, zda člověk je, či
není zvíře jako každé jiné. Charles Darwin se kdysi tázal
podobně...
Klíčem k pochopení evoluce člověka je podle profesora Jonese
studium původu a vývoje světových jazyků. Teprve řeč nás
udělala lidmi: „Když se poškodí jeden jediný gen, člověk
ztratí schopnost skládat věty dohromady. Tím se velmi lišíme
od šimpanzů,“ uvedl tento známý britský vědec v rozhovoru pro
Český rozhlas Rádio Česko.
Prostřednictvím DNA se přenáší genetická informace z jedné
generace na druhou. Geny se mění díky chybám, neboli mutacím.
S řečí to může být podle profesora Jonese podobné. Vědci zatím
neví, jak se nahromadilo tolik genetických změn, že jsme řeč
zvládli, a proč byla v evoluci tak velkou výhodou: „Možná
proto, že muži mohli oslovit více partnerek…“ míní Jones.
Ven z Afriky
Historik
a filozof z university z Leedsu Greg Radick připomněl
Darwinovu polemiku s geologem Charlesem Lyellem. Také od ní
právě uplynulo sto padesát let. Darwin například uvažoval o
tom, proč a jak se od sebe liší různá plemena psů. U holubů,
které choval, nepochyboval, že mají společného předka, u psů
ano. Lyell tuto myšlenku zpochybňoval. Bál se, že by tento
princip mohl Darwin vztáhnout i na lidské rasy.
Charles Darwin byl odpůrcem otroctví, a proto se snažil
prokázat jednotný původ lidstva. Britský genetik Chris Tyler
Smith ze Sangerova institutu v Cambridgi předložil účastníkům
konference data, která dokládají, že z genetického hlediska
lidské rasy neexistují. Vědci propočítali, že se člověk
oddělil od šimpanzů před pěti až sedmi miliony lety, a protože
i jiní lidoopi žijí v Africe, dá se předpokládat, že se to
stalo na africkém kontinentě.
„Když porovnáte rozšíření lidského druhu ve světě s oblastmi,
kde se vyskytují lidoopi, ať už šimpanzi, gorily, nebo
orangutani, zjistíte, že žijí v poměrně omezeném počtu oblastí
světa, hlavně v tropech, a je jich méně,“ upozorňuje Chris
Tyler Smith. My moderní lidé jsme se začali šířit po světě
podle měřítek evoluční biologie teprve nedávno, před sto
padesáti tisíci lety, a pocházíme z velmi malé africké
populace, což je podleChrise Tylera Smithe z biologického
hlediska velmi neobvyklý jev.
Fakt, že se některá darwinovská dilemata mohou promítat i do
dnešní doby, doložila na konferenci i Cheryl Douglasová, která
v Kapském městě v Jihoafrické republice učí biologii děti ve
věku od osmi do dvanácti let. Kvůli apartheidu mnozí
Jihoafričané nechtějí nic slyšet o genetické podmíněnosti
barvy pleti: „Znám mnoho lidí, jejichž blízcí příbuzní nesměli
kvůli odlišné barvě pleti žít v jedné domácnosti,“ doplňuje
bioložka.
Opičí spravedlnost
Učitelé biologie, kteří se darwinovské konference v Yorku
účastnili, si posteskli, že někdy narážejí na nepochopení
základních principů evoluce. Devrim Güven, který má na
istanbulské universitě Bogazici na starosti vzdělávání
budoucích pedagogů, zjistil, že si někteří turečtí studenti
nebo jejich příbuzní nedokážou představit, že lidé mohli být
kdysi vystaveni podobným selekčním tlakům jako lidoopi.
Charles
Darwin byl ve své době karikován jako opice, a jak patrno
z vyjádření biologů z řady zemí světa, dokonce i dnes je pro
mnohé učitele a rodiče těžké připustit společný původ člověka
a zvířat. Profesorka Eugenie Scottová, výkonná ředitelka
amerického Národního centra pro výuku vědy, celou svou kariéru
zkoumá argumentaci popíračů evoluce. V rozhlasovém rozhovoru
připomněla pokusy, které dokládají, že šimpanzi mohou mít
smysl pro spravedlnost. Jednomu z nich vědci ukázali, že když
splní zadaný úkol, dostane kus okurky. Druhému ukázali
pomeranč. Zvířata na sebe přitom viděla. „Ten s okurkou si
všiml, že ten druhý dostane sladší odměnu, a nechtěl kvůli
tomu úkol splnit. Prostě stávkoval...“ líčí s humorem vývoj
pokusu profesorka Scottová.
Paleoantropologické nálezy dokazují, že vývoj lidského druhu
měl mnoho stadií. Hlavně ve Spojených státech je ale rozšířen
myšlenkový směr zvaný kreacionismus, který evoluci popírá.
Podle Eugenie Scottové se jeho stoupenci zajímají hlavně o
výuku na základních a středních školách: „Místní veřejnost
volí školní rady, a tak náplň hodin biologie ovlivňuje
politika,“ vysvětluje. Někteří učitelé kvůli tomu kapitoly o
evoluci raději přeskakují.
Jason Wales z americké McGillovy university vyrůstal
v Arkansasu, v konzervativní rodině, která evoluci odmítala.
V tomto státě amerického Jihu bylo ve dvacátých letech
minulého století ve školách zakázáno učit o evoluci. Do výuky
se vrátila až v šedesátých letech díky rozhodnutí Nejvyššího
soudu. I dnes podle Jasona Walese někteří američtí politikové
prosazují, aby teze o neměnnosti druhů děti slyšely ve stejné
míře jako informace o evoluci.
Darwin neznal Mendela
S popíráním evoluční myšlenky se setkávají i vyučující
v islámských zemích. Není to ale zdaleka pravidlem. Například
akademie věd z Egypta, Turecka nebo Jordánska se připojily k
prohlášení sedmašedesáti badatelských institucí z celého
světa, které se k evoluci hlásí. Jason Wales s sebou do Yorku
přivezl ukázky kapitol o evoluci v pákistánských a
palestinských učebnicích biologie. Jejich autoři v úvodu
kapitoly citují verše z koránu o stvoření světa. Dodávají, že
když korán o něčem takovém pojednává, evoluční myšlenka je
v pořádku.
Muhammed Rejdali, marocký poslanec a odborník na biodiverzitu,
poukázal na to, že myšlenku společného předka člověka někdy
veřejnost v muslimském světě zaměňuje za povinnost úcty
k předkům vlastních rodů. Biolog ze Saúdské Arábie Mohammed
Alzaghibi, který působí na univerzitě v britském Leedsu,
v souvislosti s otázkou, zda je člověk zvíře jako každé jiné,
mluvil o lidské duši: „Biologicky jsme zvíře jako každé jiné,
duši ale nemáme zvířecí,“ uvedl saúdský vědec s poukazem na
kapitolu koránu, v níž Alláh tvoří prvního člověka z prachu.
To, že biologové při své práci přemýšlejí o náboženství a
duchovní vědecky bádají, není až tak překvapivé. Když Darwin
koncipoval svou evoluční teorii, nevěděl nic o pokusech
brněnského mnicha Jana Gregora Mendela. Ty by přitom výrazně
podpořily jeho teze a pokusy. Zakladatel genetiky Mendel
naopak Darwinovy teze znal a zřejmě s nimi pracoval.
Sandra
Escoveda Sellesová, předsedkyně brazilského sdružení pro
biologické vzdělávání, vidí příčinu současného nesouladu
náboženství a vědy v nárůstu popularity takzvaných
evangelikálních skupin. Některé z nich dokonce považují pasáže
z biblické knihy Genesis za popis vzniku světa.
Profesor Michael Reiss, dlouholetý britský odborník na výuku
biologie a anglikánský duchovní, je ale toho názoru, že když
děti při výuce vznesou výhrady proti evoluci, učitel by se
neměl bát a měl by toho využít toho k diskusi: „Může přednést
fakta, která evoluci dokládají,“ řekl Českému rozhlasu Rádiu
Česko.
Za mimořádné hodnoty považuje tento britský pedagog lidskou
inteligenci a vědomí morálních souvislostí života. To by ale
podle něj nemělo vést lidstvo k pocitu, že má větší hodnotu
než ostatní zvířata: „Mrzí mě, že člověk zavinil vyhynutí
tolika druhů organismů,“ dodal profesor Reiss.
Pochopit, co potřebují druzí
Profesor paleontologie z britské Open University Peter Skelton
v rozhovoru pro Rádio Česko uvedl, že vyučující nemají
opomíjet genetická témata, která poukazují na rodinnou
historii. Mnohé studenty zajímá rodinná genealogie, mnozí
z nás zkoumají, odkud pocházeli naši předkové. Genetik Steve
Jones dokonce tento náš koníček – zájem o minulost a historii
– označuje za lidskou výsadu, podobně jako smysl pro
budoucnost: „Které zvíře ví, co bude za pět deset let? Proč
máme náboženství a smysl pro morálku? Proč pečujeme o lidi,
s nimiž nejsme příbuzní?“ Na tyto otázky se podle profesora
Jonese snaží odpovědět moderní evoluční věda.
Peter Skelton v pořadu Rádia Česko poukázal na výzkumy,
z nichž vědci vyvozují, že posunem ve vývoji člověka mohla být
také empatie, schopnost pochopit, co potřebují druzí. Zájem o
tato témata může být podle profesora Skeltona základem
pochopení principů evoluce.
Martina Mašková, redaktorka ČRo Rádio Česko
Fotografie k tomuto článku byly součástí výstavy Darwin Now.
Přetištěny jsou se svolením Britské rady (Foto British
Council, Wellcome Library London, Syndics of Cambridge
University Library a Foto National Human Genome Research
Institute). |