|
Mnohonárodnostní společnost se rodila v krvi
Režisér Martin Scorsese se stále výrazněji přiklání k
rozmáchlým mýtotvorným výpovědím, v nichž hodlá portrétovat
rozporuplné počátky moderní americké společnosti. Vědomě tak
nabízí protiváhu westernové tradici, ať již to byla mravní
dilemata rodící se aristokracie ve Věku nevinnosti nebo
utváření (velko)městského společenství, jak je zachycují Gangy
New Yorku (v sobotu 30. ledna ve 23.10 film uvede ČT1).
V
půdorysu velkolepé gangsterské ságy (v lecčems srovnatelné se
souběžně vysílaným mafiánským eposem Kmotr), která zachycuje
krvavé boje o moc v jednotlivých newyorských teritoriích,
snadno rozeznáme základní stavební jednotku, převzatou z
dávných pověstí: syn přichází pomstít smrt svého otce. Režisér
však tuto základní zápletku různě problematizuje, zbavuje
jednoznačnosti, obohacuje rasovými, národnostními i
náboženskými střety a zejména ji – se smyslem pro poťouchlou
ironii – postupně začleňuje do širšího historického rámce,
jakým bylo živelné povstání newyorské chudiny proti nuceným
odvodům během občanské války. S názorností vpravdě
ilustrativní je postiženo i prorůstání zločineckých struktur
do státní moci, politici jsou vděčni za každý voličský hlas,
byť nahnaný zásluhou všudepřítomných gangů. New York je
vylíčen jako tavící kotel, kde ovšem tavba probíhá s
mimořádnou brutalitou.
Hlavním hrdinou je Amsterdam Vallon (Leonardo DiCaprio), jenž
se po dosažení dospělosti vrací do New Yorku s jedinou
utkvělou myšlenkou – pomstít otcovu smrt. Vetře se do přízně
otcova vraha, charismatického gangsterského bosse Cuttinga
(Daniel Day-Lewis), dokonce mu zachrání život, než se odhodlá
ke konečnému zúčtování. A právě tehdy opět prosáknou atributy
příslušné prastarým legendám: Cutting ušetří rivalův život,
aby mohlo dojít ke konečnému měření sil – aniž soupeři tuší,
že tento střet se odehraje na pozadí apokalyptického nasazení
vojenských sil proti protestujícím davům.
Gangy New Yorku zaujmou svou výpravností: dávné město se
špinavými uličkami, bědnými byty a rozlehlými podzemními
prostorami nikoli náhodou připomíná samotné peklo. Nechybějí
ani vděčné scenerie z čínské komunity, nasnímané v sytých
pastelových barvách, ani nekonečné přívaly zbídačených
evropských přistěhovalců, rovnou verbovaných do armády. A
samozřejmě se dočkáme šoku: to když Day-Lewis s okouzlující
hrůzností vetne sekerku do těla svého politického soupeře...
Jan Jaroš, filmový publicista |