Číslo 4 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Martou Vančurovou.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


Jak také psát o hudbě

Jedním z nemnoha českých nakladatelství, jejichž ediční plán je nakloněn rovněž vydávání původních knih o hudbě, leckdy i ambiciózně přesahujících žánr čisté publicistiky, je donedávna výhradně zdravotnický nakladatelský dům Galén. Rozšířením svého záběru také v loňském roce mnohokrát potěšil posluchače, kteří mají potřebu vědět o slyšeném o dost víc než druzí.

Mezi lacinými knižními monografiemi zpěváků, zpěvaček a kapel, často do posledního detailu vygooglovanými, neautorizovanými (a nezřídka i podepsanými jmény renomovaných autorů…) se vyjímá například první galénovský titul našeho předního publicisty specializujícího se na oblast world music Jiřího Moravčíka. Žurnalista, jehož znají i posluchači rozhlasové Vltavy, začlenil do knihy Když píseň tluče křídly do oken šestnáct příběhů špičkových hudebníků z nejrůznějších koutů světa, spjatých často jen nepřesnou (a jak autor výstižně píše) spíše pragmatickou terminologickou zkratkou pro hudbu, jež původně vznikla pro lokální trh, ovšem zásadně ho přesáhla. Mari Boine, Tanya Tagaq, Tim Eriksen, Mariza, Oumou Sangare – ta jména jsou už i v Česku dobře známá, přinejmenším díky skvělým koncertům, které tu zmínění interpreti v letech nedávno minulých odehráli. Moravčíkova kniha není důležitá zdaleka jen proto, že přináší jejich podrobný a mnohdy i poněkud pohnutý životní příběh. Autor tyto osudy řadí do kulturního a politického kontextu, a nabízí tak čtení téměř dobrodružného rozměru – stačí připomenout africkou formaci Tinariwen tvořenou příslušníky nomádského kmene Tuaregů, léta masakrovaného malijskými vládními vojsky.

Stejně silné okamžiky obsahuje i knížka dalšího z výrazných českých hudebních novinářů, navrch písničkáře a překladatele Michala Bystrova, který do publikace Příběhy písní shrnul stejnojmenný seriál publikovaný v letech 2007 a 2008 v kulturním magazínu UNI. Vykreslit z mnohdy neobyčejně obtížně dostupných historických útržků pozadí vzniku legendárních skladeb jako Waltzing Matilda, Jingle Bells, St. James Infirmary nebo Casey Jones byl mimořádně šťastný nápad vycházející z nejlepších tradic tuzemské hudební novinařiny – jistě ne náhodou opatřil Bystrovovu knihu předmluvou Josef Škvorecký. Podstatnou součástí každé z kapitol je originál textu písně a autorův překlad, neschází ani seznam českých verzí jednotlivých skladeb.

Také u kolébky jiného z mimořádných loňských počinů nakladatelství Galén stála hudba – tentokrát rocková. Zubní lékař Leoš Šedo ze Sázavy literárně debutoval už před čtyřmi lety, ale teprve v povídkovém triptychu Beatles přistanou v Praze dnes večer plně prokazuje svůj vypravěčský talent, obdivuhodný dar fantazie a až úzkostlivou péči o vystižení dobových reálií. To slouží především titulní povídce, v níž Šedo konstruuje neodolatelnou fikci – jeden by nakonec skutečně uvěřil, že v roce 1966 měli na Strahově vystoupit proslulí „Brouci“, a poskytnout tak záminku ke vpádu „spřátelených armád“ uskutečněnému za známých okolností až o dva roky později... Závěrečná z povídek, apokalyptický Plyn, nás pro změnu zavede do daleké budoucnosti: ve třicátých letech 21. století se v Praze schyluje k opravdu, ale opravdu poslednímu koncertu Rolling Stones. Jenže ani tentokrát to nedopadne dobře... „Čím je Škvorecký pro jazz, tím začíná být Šedo pro rock,“ napsal o Šedově knize hudební kritik Jiří Černý. Čtenáři z rockové generace šedesátých a sedmdesátých let o tom silném výroku dost možná vůbec nezapochybují.

Milan Šefl



  Umění neříct nic
 Jak to vidí Zbyněk Vybíral
 
   Schůzka se Zbyňkem Hejdou

   
Nalaďte si
 
   Jak také psát o hudbě
   Pořiďte si